دیابتی‌ها برای روزه گرفتن اگر به مقدار کافی در وعده سحر آب مصرف نکنند دچار افت قند خون می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حدود چهار میلیون نفر از جمعیت کشور به دیابت مبتلا هستند حفظ مقداری قند خون در حد طبیعی هدف درمان دیابت است زیرا افزایش دراز مدت قند خون سبب بروز عوارض در دیابت می‌شود که در آن صورت درمان دیابت بسیار پرهزینه و گاه غیر ممکن خواهد شد.

با توجه به اینکه در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان هستیم با این حال بیماران دیابتی باید نکاتی را رعایت کنند تا هنگام روزه‌داری دچار مشکل نشوند. 

دیابت یا بیماری قند به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین پدید می‌آید. انسولین ماده‌ای است که در بدن توسط غده لوزالمعده تولید می‌شود و باعث می‌شود قند یا به عبارتی مهم ترین منبع انرژی بدن مورد استفاده قرار گیرد. 

مراقب قندخون خود باشید
خطرناک‌ترین عارضه روزه‌داری کاهش بیش از حد قند خون است در طی روزه داری باید از پیش مراقب باشیم که دچار افت قند خون نشویم افت قند خون با علامت هایی مانند ضعف و بی‌حالی شدید، عرق سرد فراوان، تپش قلب،‌ سرگیجه،‌ تاری دید، گرسنگی شدید و لرزش بدن و در نهایت بیهوش شدن مشخص می‌گردد. 

دیابتی‌ها با پزشک معالج مشورت کنند
مجوز روزه گرفتن برای افراد دیابتی باید از طرف پزشک معالج صادر شود افرادی که دچار عوارض دیابت نظیر مشکلات کلیوی شده‌اند باید از روزه گرفتن پرهیز کنند برخی از افراد هم که دیابت خود را بدون دارو کنترل می‌کنند باید در نظر داشته باشند که گرسنه ماندن طولانی همیشه سبب کاهش قند خون نمی‌شود بلکه در مواقعی قند را نیز افزایش می‌دهد. اگر روزه داری صحیح انجام نشود در بسیاری از مواقع فرد حتی اگر دارویی مصرف نکند دچار مشکلاتی می‌شود.
 
روزه‌داری برای دیابتی‌ها ممنوعیتی ندارد 
آرش قنبری فوق تخصص دیابت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران می‌گوید: ماه مبارک رمضان به طور کلی ممنوعیتی برای افراد دیابتی ندارد ولی ملزم به رعایت شرایطی هستند این افراد نباید دیابت آن‌ها دچار عارضه شده باشد‌( عوارض کلیوی قلبی، پوستی) زیرا اگر دچار عارضه شده باشند قطعا به دلیل کمبود مایعات در بدن دچار مشکل می‌شوند به هر حال اگر بیماری آن‌ها دچار عارضه شده باشد باید با پزشک مشورت کنند که آیا صلاح است روزه بگیرند یا خیر.
 
وی می‌گوید: افراد دیابتی خواه و ناخواه دفع مایع دارند به همین دلیل اگر قند آن‌ها کنترل نشود چون احساس خشکی دهان دارند مسلما در فصول گرم اگر روزه بگیرند کمبود آب آن‌ها را بیشتر اذیت می‌کند. قطعا باید مایعات بیشتری از افطار تا سحر میل کنند. 

بیماران دیابتی پرخوری نکنند 
قنبری می‌گوید: بدن افراد دیابتی نمی‌تواند حجم زیادی از غذا را تحمل کند بنابراین حجم غذایی که خورده می‌شود بسیار مهم است و بلافاصله قند آنها بالا می‌رود و بالعکس اگر کم بخورند قند آنها بالا نمی‌رود بنابراین باید پرخوری‌ را در مواقع افطار و سحر رعایت کنند و میزان غذایی که می‌خورند در وعده‌های سحر و افطار تقسیم کنند. 

وی افزود: بعضی از میوه‌ها نظیر خربزه، طالبی و هندوانه قند بالایی دارند و اگر کنترل نشده مصرف شوند قند را به شدت بالا می‌برد.

وی می‌گوید: توصیه‌ای که به بیماران دیابتی داریم این است که با پزشک مشورت کنند و رژیم غذایی خاصی را بگیرند و رژیم غذایی‌ آنها بهتر است طبق روال هرم غذایی باشد و سعی کنند انرژی اضافه‌ای را به بدن نرسانند زیرا این معادل است با چاقی آن‌ها و چاق شدن تاثیر مثبتی بر روی تشدید دیابت دارد. 

بیماران دیابتی این نکات را در ماه رمضان رعایت کنند 
افراد دیابتی که تمایل به روزه گرفتن در ماه رمضان را دارند باید به مواردی از قبیل چگونگی کنترل قند خون، شیوه درمان بیماری‌، سطح آگاهی از این بیماری و این که چه نکاتی را باید در ماه رمضان رعایت کنند توجه داشته باشند. 

روزه داری بیماران دیابتی مشروط بر مصرف نکردن انسولین 
پیام فرح‌بخش متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران می‌گوید: فرد دیابتی به شرطی می‌تواند روزه بگیرد که انسولین استفاده نکند، قند او در سه ماه گذشته کنترل شود، شاخصی در این زمینه به نام هموگلوبین Aonec وجود دارد فرد دیابتی که می‌خواهد روزه بگیرد باید این شاخص زیر هفت درصد باشد فرد دیابتی برای روزه‌داری باید در سه ماه گذشته افت قند خون را تجربه نکرده باشد و یا دچار کمای دیابتی نشده باشد و همین طور مشکلات چشمی، کلیوی عصبی نداشته باشد. 

دیابتی‌ها برنامه غذایی‌شان را تغییر ندهند 
وی در ادامه افزود: اگر فردی شرایط روزه داری را داشت باید داروهایی که صبح و شب مصرف می‌کرده در وعده‌های سحر و افطار استفاده کند و همچنین برنامه غذایی او مانند گذشته باشد و به طوری که صبحانه برای وعده افطار و شام در زمان خود و ناهار هنگام سحر میل شود. 

فرح‌بخش می‌گوید: مصرف فیبر فراوان و مصرف مایعات فراوان را به دیابتی‌ها توصیه می‌کنیم و توجه داشته باشند داروهایشان را حذف نکنند و از میان وعده‌های مخصوص این ماه استفاده از زولبیا و بامیه و حلوا را به آن توصیه نمی‌کنیم و اگر مصرف می‌کنند به صورت جزئی میل شود. 

وی تاکید کرد: غذا در حد معمول صرف شود، مصرف سالاد و سبزیجات زیاد باشد و از مصرف شیرینی‌های با قند ساده پرهیز کنند. 

این متخصص تغذیه می‌گوید: لازم است بیماران دیابتی قبل از شروع ایام ماه مبارک رمضان به طور آزمایشی روزه‌داری را آغاز نکرده و طی روز به ترتیب زیر قند خون را آزمایش کنند. 

قبل از سحر ( حداکثر 120 میلی‌گرم درصد) 
2 ساعت بعد از سحر ( حداکثر 160 میلی گرم درصد) 
بین 1 تا 3 بعد از ظهر کمتر از 70 میلی گرم درصد نباشد) 
قبل از افطار (حداکثر 120 میلی گرم درصد) 
2 ساعت بعد از افطار حداکثر 160 میلی گرم درصد) 

غذاهای کم حجم و سبک مصرف کنید 
تمام افراد مبتلا به دیابت که می‌خواهند روزه بگیرند باید در زمینه روزه داری آگاهی کسب کنند بسیاری از افراد با شروع ماه رمضان اقدام به مصرف خوراکی‌های شیرین نظیر زولبیا بامیه و حلوا می‌کنند توصیه کلی به این افراد این است که حجم غذاهای مصرف را کاهش دهند و از مصرف غذاهای پرحجم در زمان‌های افطار و سحر خودداری کنند. 

دیابتی‌ها هم مواد غذایی را یک جا نخورند
افراد دیابتی که از آموزشهای لازم برخوردار شده‌اند به خوبی قادرند تشخیص دهند که آیا می‌توانند روزه بگیرند یا خیر. چرا که این افراد طی آموزش‌های خود دریافته‌اند که به کدام گروه از دیابتی ها تعلق دارند و در مورد شرایط روزه‌داری در هر گروه حتما با پزشک مشورت کنند به علاوه از خوردن مواد غذایی در یک زمان جدا خودداری کنند و فراموش نکنند مقدار کالری دریافتی روزانه باید به دو سوم مقدار معمول کاهش یابد. 


گزارش از هدیه عباسقلی 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار