یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: سیاست کلی عربستان سعودی و اسرائیل این است که مذاکرات روند موفقی نداشته باشد و در نهایت، پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران متوقف شود.

مخالفت اسرائیل و عربستان با هرگونه توافق میان ایران و غربمهدی فتحی در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان درباره این موضوع که آمریکا به منظور رهایی از انتقادات داخلی و هم‌پیمانان خود همچون عربستان و اسرائیل، روز 9 جولای با ایران توافق نکرد،‌ اظهار داشت: عربستان و اسرائیل در حالت کلی مخالف مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 هستند زیرا بر اساس این گفت و گوها برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز کشورمان به رسمیت شناخته شده و محدودیت‌های ایران در آینده در چارچوب این حوزه ادامه می‌یابد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: اگر بر سر راه مذاکرات مشکلات و موانعی ایجاد شده و این روند با ناکامی روبرو شود، روابط ایران با کشورهای 1+5 و به ویژه با اعضای غربی این گروه متشنج شده و در نهایت مذاکرات با شکست روبرو خواهد شد که این مسئله موجب خوشحالی عربستان و اسرائیل خواهد شد، بنابراین تلاش‌های بسیار زیادی را برای شکست مذاکرات انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: بنده بعید می‌دانم که عربستان و اسرائیل در روز مشخصی با شکل‌گیری توافق مخالفت داشته باشند، زیرا سیاست کلی آن‌ها این است که این مذاکرات موفق نبوده و یا لااقل مطالبات زیاده‌خواهانه غرب در حدی مطرح شود که پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ادامه پیدا نکرده و متوقف شود.

فتحی افزود: اگر توافقی امضا شود که منافع جمهوری اسلامی ایران را تأیید کرده و برنامه مسالمت‌آمیز هسته‌ای کشورمان ادامه پیدا کند، بی‌تردید عربستان و اسرائیل با آن مخالفت خواهند کرد.

همچنین وی بیان کرد: در این مذاکرات، نمایندگان کشورمان توانستند تا حدودی با پذیرش برخی محدودیت‌ها، اساس برنامه هسته‌ای ایران و به نوعی بخش‌هایی از دسترنج دانشمندان کشورمان را حفظ کرده و در مقابل، روند لغو تحریم‌ها را نیز دنبال کند.

این کارشناس گفت: این مسائل در سخنان رهبر معظم انقلاب نیز مطرح گردید، زیرا دشمنان با پیگیری اعمال تحریم‌ها بر ایران خواهان جلوگیری از تبدیل شدن کشورمان به یک تمدن بزرگ در منطقه هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخگویی به این سوال که آیا توافق قبل از 9 جولای هزینه سنگینی برای آمریکا داشت، گفت: به نظر من این گونه خبرها بیشتر جنبه ژورنالیستی داشته و بنیان روشنی ندارد زیرا در نهایت هر کشوری که وارد مذاکره می‌شود، روند مذاکرات سود و زیان‌هایی برای آن کشور دربرخواهد داشت.

فتحی ادامه داد: این که وقتی قدرتی مانند آمریکا با جمهوری اسلامی ایران در قضیه هسته‌ای مذاکره می‌کند نشان دهنده این است که به نوعی جایگاه و هویت انقلاب اسلامی ایران و پیشرفت‌های کشورمان را به رسمیت شناخته و اکنون با ارائه این تاکتیک‌ها، به دنبال این است که معامله‌ای با ایران انجام دهد و بی‌تردید هر کشوری در این روند چیزهایی به دست آورده و چیزهایی را از دست خواهد داد و این مسئله در مورد آمریکا هم صادق است.

وی در پایان تصریح کرد: طرف‌های غربی و به خصوص آمریکا در مذاکرات مجبورند با انعطافی که از خود نشان می‌دهند، امتیازاتی را به ایران بدهند و بعد از امضای توافق، به قول خودشان اعلام کنند که از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کرده‌اند و جهان امن‌تری را به وجود آورده‌اند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار