استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بهترین مدیرت درد، درمان چندوجهی است گفت‌: تمام دردها حتما باید از جنبه‌های مختلف بررسی شوند و جنبه‌های روانی و اجتماعی آن نیز در نظر گرفته شود.

دکتر سید مسعود هاشمی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه درد پدیده‌ای چند بعدی شامل جسمی‌، روانی و اجتماعی است، گفت: نمی توان درد را از یک بعد دیده و آسیب واضح استخوانی و  دیسک عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه تمام دردها حتما باید از جنبه‌های مختلف بررسی شوند و جنبه‌های روانی و اجتماعی آن نیز در نظر گرفته شود، افزود‌: هنگام اضطراب و نارحتی‌، درد ها بیشتر و هنگام آرامش و خوشحالی دردها کمتر بوده و به فراموشی سپرده می شوند.

این استاد دانشگاه با تاکید به اینکه اختلال یا افت در شغل  از جمله جنبه‌های روانی و اجتماعی درد هستند، تصریح کرد‌: همه رشته‌ها با درد مواجه بوده و بیشتر عامل مراجعه به پزشکان نیز شکایت از درد است به طوری که تجویز داروهای ضد درد‌، در تمام دنیا بیشترین تجویز را دارند‌.

وی یادآور شد‌: مدیریت درد به داروهای مسکن خلاصه نشده و بسیار وسیع تر است چرا که علاوه بر شدت درد بحث عملکرد نیز اهمیت بسیاری دارد که در مواری ممکن است دردی خفیف‌، ناتوانی و عدم کارایی فرد را در پی داشته باشد درحالی که با مدیریت حتی میتوان در مواجهه با دردهای شدید‌، عملکرد مناسبی داشته و زندگی عادی را طی نمود.
 
دکتر هاشمی با بیان اینکه درد مانند تب و فشار قابل اندازه گیری نیست و خط کشی از صفر که بی دردی است و 10 که بدترین درد ممکن است را تعریف کرده‌اند که در مراحل ابتدایی درد کمتر و رتبه های شش و هفت درد شدید است، گفت‌: مدیریت درد از چند جهت باید بررسی شود که داروهای مسکن مانند استامینوفن و ضد التهاب قدم اول هستند که برای مدت کوتاه بوده و با عوارض زیادی هم همراه هستند‌.

وی ادامه داد‌: برخی از داروها مانند دولوکستین علاوه بر اثراتی که روی کاهش اضطراب دارند‌، اثراتی مرکزی برای کمک و مهار و کنترل درد به عنوان داروی کمکی دارند که در کنار داروهای دیگر موثر واقع می‌شوند و امروز ثابت شده که بهترین مدیرت درد‌، درمان چندوجهی است‌.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار