با همزمان شدن ماه مبارک رمضان در فصل تابستان و طولانی بودن روزها در این ماه مصرف اشتباه مواد غذایی باعث به خطر افتادن سلامتی افراد می‌شود.

به گزارشخبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ ماهی یکی از غذاهای مناسب برای افطار است. در ماه رمضان مصرف امگا 3 بسیار توصیه می‌شود که به وفور در ماهی دیده شده است.

دکتر Bahaitin Kahvaci رئیس دانشکده علوم بهداشتی کارادنیز گفت: توصیه می‌شود با همزمان شدن ماه رمضان در فصل تابستان و طولانی بودن روزها در این ماه با مصرف اشتباه مواد غذایی به سلامتی خود را به خطر نیندازیم.

وی گفت: مصرف ماهی به قدری حائز اهمیت است که حتی غیر از ماه مبارک رمضان هم در روزهای عادی باید حداقل 2 بار در هفته مصرف شود زیرا در گیاهان امگا 3 وجود ندارد و تنها در ماهی یافت می‌شود که برای بدن انسان بسیار ارزشمند است و بسیار توصیه می‌شود. 

وی بیان کرد: مصرف ماهی سبب افزایش و تولید انرژی بسیار در بدن خواهد شد و علاوه بر آن باعث بهبودی و درمان بیماری لخته خون می‌شود و همچنین به دلیل اینکه در ماه رمضان بدن از نظر فیزیکی افت می‌کند نباید افراد از چنین منبع مهم و مغذی دور بمانند. 

وی افزود: در سفره‌های افطار ماهی جایگاه کمی دارد در حالیکه مصرف ماهی در افطار باعث راحتی معده و همچنین کمکی برای هضم راحت غذا و افزایش عملکرد دستگاه گوارش خواهد شد. 

Kahvaci بیان کرد: ماهی بهتر است به جای کباب کردن و سرخ کردن در فر گذاشته شود و بعد مورد مصرف قرار بگیرد تا مواد مغذی به خصوص امگا 3 داخل آن از بین نرود. همچنین در افطار غذاهای سبک باید جایگزین غذاهای سنگین شود. توصیه می‌شود در ابتدای افطار از خرما، سوپ استفاده شود.

وی ادامه داد: بعد از افطار کردن با غذاهای سبک حداقل به مدت 15 دقیقه باید بین وعده غذایی فاصله بیافتد از آنجا که تغذیه دارای 3 قوانین اصلی از جمله مایع معده، غذا، تعادل هوا است باید در حد مساوی باشد اما متاسفانه افراد در ماه رمضان با شکستن کامل وعده‌های غذایی و مصرف بیش از حد غذا باعث از بین رفتن و خستگی معده می‌شود و هضم غذا به مشکل بر می‌خورد. 

وی توصیه کرد: سحر، همان صبحانه است، با توجه به 18 ساعت گرسنه ماندن افراد تمام سیستم بدن دچار اختلال خواهد شد که با مصرف درست مواد غذایی می‌توان کمی از این اختلال جلوگیری کرد. به همین جهت اگر در وعده سحر همانند صبحانه در نظر گرفته شود و تمام مواد غذایی که در صبحانه استفاده می‌کنند افراد از همان در سحر استفاده کنند باعث بهبود معده خواهد شد. 

از جمله موادی مانند گردو- عسل، سبزیجات و میوه و بخصوص تخم مرغ که حاوی پروتئین بسیار زیادی است و باعث می‌شود که در طول روز احساس گرسنگی به هیچ وجه احساس نشود در سحر بسیار توصیه می شود اما افراد به دلیل طولانی بودن روز و گرسنه ماندن مواد غذایی سنگین و چرب را ترجیح می‌دهند. اما غافل از آن که این مواد باعث از دست دادن انرژی و خستگی بسیار در طول روز تا زمان افطار می‌شود. 

Kahvaci در پایان گفت: بعد از افطار بهترین نوشیدنی آب است.



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار