مشهد؛

نقش قابل توجه اصناف در شکل گیری جوامع سنتی و تاریخ ملل

پیدایش اصناف اسلامی به قرن سوم هجری می رسد که دوره شکوفایی تمدن اسلامی و رونق تجارت شهرنشینی بود در این قرن بود که تشکل صنعتگران و پیشه وران بر اساس حرفه و پیشه ها بوجود آمد و سپس موجب رشد و توسعه کامل شهرها در دو قرن پنجم و ششم هجری شد .

برخی از خاورشناسان مبدا پیدایش انجمنهای صنفی را در شهرهای ایرانی ،دوره ساسانیان می دانند .دوره ای که در آن تشکل بازاریان وانجمن های صنفی به صاحبان آن هویت بخشید و وظایف اجتماعی وحرفه ای آن رامشخص کرد . در استان خراسان رضوی این انجمن ها وتشکل های صنفی رشد ونمو پیدا کرد وتا کنون با عناوین مختلفی در بازار فعالیت کرده است .

سازمان‌هاي کوچک و بزرگ صنفي و مبادلات اقتصادي وابسته به آنها از ديرباز نقش قابل توجهي در شكل‌گيري جوامع سنتي و تاريخ ملل داشته‌اند.

نگاهي اجمالي به دوره‌هاي مختلف تاريخي كشور ما به عنوان نمونه‌اي بارز از اين ادعا، نشان دهنده نقش برجسته اصناف در روابط و معاملات سياسي، اقتصادي و اجتماعي و حتي فرهنگي بوده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از مشهد؛ بنا نژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه 120 هزار واحد صنفی در مشهد فعال است، از وظایف این تشکل صنفی گفت وافزود :سیاست گذاری ،نظارت ،کنترل واحد های صنفی زیر مجموعه و برخورد با واحد های صنفی بدون پروانه از جمله وظایف اتاق اصناف است .

صادراتی کردن کالاها راهی برای خروج بازار از رکود

بنانژاد، درباره برنامه های اتاق اصناف برای پیاده کردن در بازار وخروج بازار از رکورد گفت :برنامه اصلی این سازمان ،صادراتی کردن کالاهایی است که برای بازار محدود کشور تولید می شود .

بنا نژاد ایجاد شهرک پوشاک ،برند سازی ،تحقیق و تولید کالاهایی با استانداردهای خاص صادراتی که قابلیت صادرات داشته باشند را از دیگر برنامه های مربوط به خروج بازار از رکود دانست .

رئیس اتاق اصناف مشهد افزود :بیمه های تکمیلی ،مسئولیت ،سرقت و آتش سوزی از جمله بیمه هایی است که واحد های صنفی می توانند ازاین تسهیلات استفاده کنند .

محمود بنا نژاد خرابی وفاسد بودن میوه ،سبزی وصیفی جات را ملاکی برای درجه 1، 2 یا 3 ندانست وتصریح کرد :مواد غذایی خراب وفاسد، دورریختنی هستند و درصورت مشاهده فروش آنها به مردم ،بازرسان با این متخلفان برخورد می کنند .

وی افزود :زمانی که میوه ها درهم باشد با زمانی که سوا کردنی باشد می تواند ازلحاظ قیمت وسود فرق کند .

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت :درصورتی که مردم تخلفاتی را از اصناف مشاهده کردند می توانند از طریق سامانه 124 ویا به صورت حضوری به اتاق اصناف مراجعه کرده وتخلفات را گزارش دهند.

بنا نژاد خاطر نشان کرد :اگر شاکی خصوصی وجود داشته باشد دو طرف دعوت شده و موضوع بررسی می شود اما اگر شاکی عمومی باشد بازرسان مراجعه کرده وپرونده تشکیل می شود وتعزیرات حکومتی مسئله را بررسی می کنند.

صداقت در بازار شهید شده است

خانم قاضیانی یکی از فروشندگان جوانی است که در صنف فروشندگی لباس مجلسی اشتغال دارد ،معتقد است ، خوش اخلاقی وروانشناس بودن از ویژگی های یک کاسب خوب است .

وی گفت :متاسفانه صداقت در بازار شهیده شده است و با اتفاقاتی همچون دروغ که در بازار گفته می شود خیر وبرکت از بین رفته است .

این فروشنده می افزاید :نرخ قانونی برای لباس مجلسی 20 درصد است اما با وجود اجاره بالای مغازه ،خانه و مخارج زندگی با این نرخ سود حتی پول برق هم در نمی آید بنابراین گاهی اوقات سود 100 درصدی از خریدار گرفته می شود.

آقای سید مرتضی میری یکی دیگر از فروشندگانی است که 30 سال در صنف خوار وبار مشغول به کاراست .

وی داشتن صداقت درگفتار ،صبور بودن ،خوش اخلاقی وخوش برخوردی را از ویژگی های یک کاسب خوب می داند .

این فروشنده می گوید :یک کاسب خوب نباید کم فروشی وگران فروشی کند چرا که خیر دنیا و آخرت درآن نیست .

همچنین مردم خوش اخلاقی ،خوش برخوردی ،درستکار و قانع بودن ، عدالت ،انصاف وصداقت داشتن رااز جمله ویژگی های و توقعشان از یک کاسب وفروشنده خوب که به عنوان امانتدارخداوند است ،بیان کردند .

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.