حمید مساعدیان گفت: ورزشکاران کوهنوردی از صعود‌های سنگین و جدی در ماه رمضان پرهیز کنند.

حمید مساعدیان، رئیس انجمن پزشکی کوهستان در گفتگو با خبرنگار حوزه سایر حوزه ها گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران،افزود: با توجه به اینکه کوهنوردان روزه می‌گیرند در این ماه صعودهای سنگین و جدی انجام  دهند و از آن پرهیز کنند چرا که ممکن  است با گرما زدگی و کمبود  آب در بدن مواجه شوند. 
 
وی تصریح کرد: افرادی  که خواهند کار صعود به قله را انجام دهند اول صبح "5-10 صبح" و یا بعد از  ظهر نزدیک به افطار انجام  دهند تا با مشکلی روبرو نشوند چرا که می‌خواهیم از این  ورزش لذت ببرم. 
 
مساعدیان در این خصوص توصیه کرد: حتما از 3 وعده غذایی شامل سحری، افطار و شام استفاده کنید به عبارت دیگر هیچ وعده غذایی را حذف نکنید. 
 
فعالیت ورزشی و کوهنوردی را در خنک‌ترین ساعات روز در صبح زودتر شروع کنید، ترجیحا در این ماه از کوهنوردی سنگین و جدی پرهیز کنید، در سحری و در برنامه‌های کوهنوردی بجای استفاده از کربورات ساده "قندها" از کربوهیدرات پیچیده مانند نان، ماکارانی، برنج، سیب زمینی همراه با انواع  پروتئین و گوشت استفاده کنید و از مصرف زیاد قهوه و چای  پر رنگ در برنامه‌های کوهنوردی در هنگام شب در این ماه خودداری کنید زیرا باعث از دست دادن آب بدن شده و فعل و انفعالات شیمایی با بدن مشکل روبرو می‌شود. 
 
مصرف سبزیجات میوه‌ها و مغزها دانه‌های خوراکی به خصوص بعد از شام فراموش نشود. 
 
از مصرف چربی‌های حیوانی و روغن‌های نباتی جامد جدا خودداری کنید. 
 
در صورت دسترسی در برنامه‌های کوهنوردی و در هنگام افزار شیر استفاده کنید. 
 
مصرف مایعات خصوصا آب ساده و خنک از ضروری‌ترین نیازهای بدن انسان است که می‌تواند از بروز گرمازدگی جلوگیری کند. 
 
به کوهنوردان  توصیه می‌شود نوشیدن‌های سنتی مانند شربت آبلیمو، خاکشیر، تخم شربت، کاسنی، سکنجبین و بیدمشک به خوبی می‌تواندبه کاهش تشنگی و عطش کمک کند. 
 
کاهش ورزش در یک ورزش کوهنوردی بیش از 2 کیلوگرم مربوط به کم آبی بدن است و فرد را معرض گرما زدگی قرار می‌دهد. 
 
گرمازدگی از موارد اورژانس پزشکی است و حتی در موارد می‌تواند خطر مرگ داشته باشد اطلاع از علائم آن به کوهنورد کمک زیادی می‌کند. 
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: کوهنوردی رشته پاک و پر انرژی است که افراد زیادی در کشورمان به ان می‌پردازند و توجه به هشدارها و داشتن امکانات کافی می‌تواند به برگزاری صعودهای دانشین و دادن روحیه به این ورزشکاران باشد. 
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار