رئیس انجمن کوهنوردان ایران گفت: وضعیت جوی کوهستان سرد است و برای همین کوهنوردان مراقب یخ زدگی در این مناطق باشند.

حمید مساعدیان در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران افزود: در دومین ماه از فصل بهار قرار داریم و همچنان هوای کوهستان ها سرد است و به همین منظور کوهنوردان مراقب یخ زدگی در این مناطق باشند و به توصیه ها توجه کنند.

رئیس انجمن پزشکی کوهستان تصریح کرد: هم اکنون دمای هوای قله‌ای مانند دماوند 26- درجه سانتیگراد است و بنابراین درجه سرمایی که کوهنورد حس می کند 36- درجه می باشد.

مساعدیان در ادامه گفت: علم کوه نیز مشابه دماوند 26 درجه سانتیگراد است و توچال که 18 درجه است.

وی اضافه کرد: در شرایط  این چنین سرما زدگی موضعی و یخ زدگی اندامها خیلی مهم است و باید جدی گرفته شود.

مساعدیان گفت: متاسفانه در هفته های گذشته تعدادی از کوهنوردان به انجمن پزشکی کوهنوردان ایران مراجعه کردند که دچار یخ زدگی شده بودند که خوشبختانه زیاد جدی نبوده است و جای نگرانی نداشته است.

وی عنوان کرد: توصیه من به همه کوهنوردان این است که اصول ایمنی در زمینه پیشگیری از سرما زدگی و یخ زدگی اندامها را رعایت کنند و از اطلاعات وبلاگ ها و کتابهایی که در این زمینه نوشته شده است استفاده کننده و از خطرات یخ زدگی آشنایی کافی داشته باشند.

مساعديان در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود کوهستان حتی الامکان از اعزام به این مناطق و اجرای برنامه صعود دوري کنند و همیشه از وضعیت آب و هوایی منطقه صعود اطلاعات کافی داشته باشند./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار