خرازی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

کنش‌گران سیاسی نباید منافع ملی را دستاویز نظرات شخصی و گروهی‌شان کنند

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه کنش‌گران سیاسی باید مراقب باشند تا منافع و اهداف ملی، دستاویز نظرات شخصی و گروهی نشود، گفت: امروز دولت در موقعیت خطیری قرار گرفته و باید سعی کند که این موقعیت خطیر را به سمت نقطه درستی هدایت کرده و به ثمر برساند.

کنش‌گران سیاسی نباید منافع ملی را دستاویز نظرات شخصی و گروهی‌شان کنند"صادق خرازی" در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره قبول پروتکل الحاقی از سوی ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای جاری با 6 قدرت جهانی اظهار داشت: پروتکل الحاقی مانند قواعد اصلی NPT است و باید ابعاد مختلف آن را در نظر گرفت البته گروه‌های سیاسی و احزاب می‌توانند نظرات خودشان را ارائه دهند، اما همه ما باید در چارچوب منویات رهبر  معظم انقلاب حرکت کنیم.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در ادامه با بیان اینکه مسیر کنش‌گران سیاسی و کسانی که مذاکره می‌کنند، تعیین شده است، افزود: کنش‌گران سیاسی باید مراقب باشند تا منافع و اهداف ملی دستاویز نظرات شخصی و گروهیشان نشود.

خرازی تصریح کرد: امروز دولت در موقعیت خطیری قرار گرفته و باید سعی کند که این موقعیت خطیر را به نقطه درستی هدایت کرده و به ثمر برساند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در یک گفتگوی تلویزیونی با تأکید بر اینکه کار تصویب پروتکل الحاقی با مجلس شورای اسلامی است، گفت: اجرای موقت این پروتکل هم نیازمند مصوبه مجلس است.

به گفته بروجردی، دولت برای اجرای حتی موقت پروتکل الحاقی هم نیازمند اذن و مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی معتقد است بازرسی از مناطق حساس، کلیدی و نظامی ما نباید صورت بگیرد و این اتفاق نباید بیفتد و اینکه تیم مذاکره کننده ما تا چه اندازه می‌تواند این استثناء را به آنها بقبولاند هنر دیپلماسی آنهاست.

بر اساس این گزارش، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم کمالوندی در همین زمینه گفت: به نظر می‌رسد برخی در خارج از کشور تعمداً تلاش کردند به گونه‌ای وانمود کنند که پروتکل الحاقی مفهومش این است که دست آنان باز می‌شود و می‌توانند به هر جایی که خواستند مراجعه کنند، درحالیکه ادبیات پروتکل الحاقی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: از طرفی هم در داخل کشور به دلیل همین حساسیت‌هایی که بوده و انتقال این مفاهیم از بیرون، حساسیت بیشتری پیدا کرده و نگرانی‌های بجایی را ایجاد کرده که پاسخ به آن مراجعه به متون اصلی در ارتباط با پروتکل الحاقی هست.

به گفته کمالوندی، با توجه به اینکه در ایران هم تجربه تلخی وجود دارد که در طول 13-12 سال گذشته با استفاده از فرصت همکاری که ایران داشته، به سایت نظامی ما مراجعه کردند، نمونه‌برداری کردند و داستان‌ها درست کردند، این نگرانی در کشور ما وجود دارد که ممکن است در آینده هم بخواهند چنین سوء استفاده‌هایی داشته باشند، به نظر می‌رسد که پروتکل الحاقی چنین راهی را بسته است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین درباره موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای هم اظهارداشت: ما چیزی به نام بازجویی و مصاحبه با دانشمندان و چیزهایی از این قبیل نه در پادمان و نه در پروتکل نداریم.

کمالوندی تأکید کرد: به فرض اگر اطلاعاتی درباره وجود فعالیت هسته‌ای اعلام نشده در منطقه‌ای به دست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برسد و آژانس بخواهد در خصوص صحت و سقم این اطلاعات بررسی کند، فقط می‌تواند دسترسی به آن منطقه داشته باشد و این تصور که آژانس یک یک دانشمندان را روی صندلی بنشاند و از آنها بازجویی و مصاحبه کند، تصور اشتباهی است.

همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ما می‌توانیم بخش‌هایی از پروتکل الحاقی را گلچین کنیم و بگوییم این موارد پروتکل را می‌پذیریم و این بخش‌هایش را قبول نداریم، گفت: به هیچ عنوان گلچین کردن بخش‌هایی از پروتکل توسط ما امکان‌پذیر نیست. کما اینکه اگر شما این اختیار را داشته باشید طرف‌های شما هم این اختیار را خواهند داشت اقدامات مشابهی انجام دهند.

به گفته ظریف، پروتکل الحاقی یک مجموعه است اما در داخل آن امکانات و ضوابط و چارچوب‌هایی تعیین شده که مانع می‌شود از اینکه اسرار کشورها که فقط هم اسرار نظامی نیست حفظ شود. چرا که خیلی از کشورها بخشی از برنامه هسته‌ای شان مربوط به اسرار صنعتی است و اینها هم دارند کار خودشان را با پذیرفتن پروتکل الحاقی انجام می‌دهند.

ظریف ادامه داد: یکی از مواردی که دستمایه برخی نگرانی‌ها درباره پذیرش پروتکل الحاقی است، این موضوع است که گفته می‌شود رسالت جهانی ایران با این ١٢٤ کشور متفاوت است و همین مساله باعث شده تا ایران برای غربی‌ها یک استثنا باشد و همین استثنابودن باعث خواهد شد تا با پذیرفتن پروتکل الحاقی باز هم ما یک استثنا در میان این ١٢٤ کشور باشیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما در حال حاضر یک استثناییم و این هم یک واقعیت است، چرا که جمهوری اسلامی ایران متاسفانه با چندین قطعنامه شورای امنیت مواجه است و باید این قطعنامه‌ها را به یک شکلی خاتمه بدهد و باطل کند. روش ورود به این بحث هم از نظر چارچوب‌های بین‌المللی روش مشخصی است. دوستانی که این مباحث را مطرح می‌کنند حتما باید بیایند اینگونه موضوعات را مطرح بکنند فقط واقعیت صحنه بین‌الملل را مورد توجه داشته باشند. البته ما هم حتما باید با دید وسیع‌تر، چشم بازتر و حواس جمع‌تر وارد این مسائل بشویم اما اینگونه نیست که فقط این ایران باشد که ملاحظات امنیتی و نگرانی لو رفتن اسرار خود را داشته باشد. به واقع اینگونه نیست و سایر کشورها هم وضعیت مشابه را دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار