رمضان میهمانی است عزیز و گرانقدر که باید آن را غنیمت شمرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از قم ؛این ماه عزیز به صورت میهمان به جمع مؤمنان درمی‌آید، غافلان را هشدار می‌دهد، هشیار و بیدارشان را یاری می‌کند، آگاهشان را نشاط می‌بخشد و همت همگان را در جهت انجام کارهای نیک تقویت می‌کند، آنان را از گناهان و زشتی‌ها و از هوسرانی و شهوت‌پرستی و سرگرمی‌های نادرست دور می‌کند، تا مساجدشان آباد، و روحشان آرام گیرد و عباداتشان جهت یابد و تلاش‌گرانشان پیروز گردد و شیطان از جمعشان طرد شود. پس ای آدم موفق ، چقدر شایسته است که برای استقبال از رمضان آمادگی کامل داشته باشی  و خودت را برای بهره‌برداری از اوقات و استفاده درست از لحظات آن آماده کنی.


ماه رمضان ماه میهمانی خدا


احوال پیامبر پیش از فرارسیدن رمضان 

پیامبردر ماه رمضان بیش از ماه‌های دیگر برای عبادت آماده می‌شد و با روحیه‌ای از رمضان استقبال می‌نمود تا روانش بر انجام نیکی انس گیرد  و با نشاط ‌تر شود و فرصت‌ها را به طور کامل غنیمت شمارد و کل ماه رمضان را در آمادگی و بازگشت به سوی خدا سپری کند. 

اصلاح غذا 

یکی از اسباب آمادگی برای ماه مبارک رمضان اصلاح غذا می باشد که این امر مهم، در صورت غفلت، باعث از بین رفتن تمامی عبادات و اعمال ماه مبارک رمضان می گردد. 

 پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: روز قیامت، گروهی می آیند، در حالی که حسناتشان همچون کوه هاست، خداوند هیچ کدام را نمی پذیرد، سپس فرمان می رسد، که آنان را به خاطر نداشتن حسنات به آتش بیفکنند. 

ماه رمضان ماه میهمانی خدا


سلمان پرسید: ای پیامبر خدا، آنان چه افرادی هستند؟ 
حضرت فرمودند: آنان، کسانی هستند که روزه گرفته، نماز خوانده و شب زنده داری کرده اند، لیکن هرگاه حرامی بر آنان عرضه می شده، بر آن می شتافتند.(در خوردن و آشامیدن، حلال و حرام را رعایت نمی کردند) 

یکی از مشکلات مهم امروزی، نپرداختن حقوق اموال است یعنی نپرداختن خمس و زکات اموال، باعث شبهه ناک شدن آنها شده و مصرف این گونه اموال تأثیر منفی بر عبادات و روزه های انسان خواهد گذاشت. 

سزاوار است به جهت آماده شده برای ماه مبارک رمضان، دقت در اموال و پول های به دست آمده و همچنین حسابرسی از اموال و پرداختن خمس، تا در این ماه آنچه مصرف میکنیم، پاک بوده و عبادات انجام شده در این ماه را تباه نگرداند. 

فضیلت ماه رمضان از منظر آیت الله علوی گرگانی 

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران قم در خصوص اهمیت و فضیلت این ماه مبارک و عظیم با اشاره به منبر پیامبر اکرم (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان بیان کردند: ایشان در این منبر خطاب به مردم آماده باش دادند که ماه شعبان تمام شده و در حال عزیمت به ماه شهر الله هستیم. 


ماه رمضان ماه میهمانی خدا


این مرجع تقلید با بیان اینکه ماه رمضان ماهی ارزشمند است و فضایل فراوانی دارد، گفتند: باید از خدا با دل پاک بخواهیم که به ما توفیق روزه گرفتن و تلاوت قرآن را بدهد زیرا ممکن است که کسالتی داشته باشیم که به سبب این کسالت نتوانیم روزه بگیریم. 

آیت‌الله علوی گرگانی ادامه دادند: روایت شده است که اگر بدانید که خداوند در ماه مبارک رمضان چه نعمت‌ها و فضایلی برای شما ذخیره کرده است برای اینکه ساده از کنار این ماه گذشته‌اید افسوس خواهید خورد. 

وی با بیان اینکه اهل تقوا در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند عنوان کردند: کسانی که تقوا پیشه می‌کنند به بهشت می‌روند و بهشتیان نتیجه عمل خود را می‌بینند زیرا بهشت نتیجه عمل آنها در دنیا است. 

آیت‌الله علوی‌گرگانی با بیان اینکه اهل تقوا از مجموع مال خود سهم مستمندان را کنار می‌گذارند، تصریح کردند: مومنان بخشی از مال خود را برای نیازمندان آبرومند که صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند اختصاص می‌دهند. 


ماه رمضان ماه میهمانی خدا



در مفاتیح الجنان اعمال روز اول ماه رمضان اینطور آمده است که: 


اوّل غسل كردن در آب جارى و ریختن سى كف آب بر سر كه باعث ایمنى از جمیع دردها و بیماریها است در تمام سال .

دوّم كفى از گلاب بر رُو بزند تا از خوارى و پریشانى نجات یابد و قدرى هم بر سر خود بزند تا در آن سال از سرسام ایمن شود . 

سوّم دو ركعت نماز اوّل ماه و تصدّق را به عمل آورد. 

چهارم دو ركعت نماز كند در ركعت اوّل حمد و اِنّا فَتَحْنا و در ركعت دوّم حَمْد و هر سوره كه خواهد بخواند تا حق تعالى جمیع بدیها را در آن سال از او دور گرداند و در حفظ خدا باشد تا سال آینده. 

از این شب ابتدا كند به خواندن هزار ركعت نماز این ماه به نحوى كه در آخر قسم دوّم ذكر شد 
پنجم بعد از طلوع فجر این دعا بخواند: 

اَللّهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضانَ وَقَدِ افْتَرَضْتَ عَلَیْنا صِیامَهُ وَاَنْزَلْتَ 

خدایا ماه رمضان آمد و تو روزه آن را بر ما واجب كرده اى و نازل فرموده اى 

فیهِ الْقُرآنَ هُدىً لِلنّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقانِ اَللّهُمَّ اَعِنّا 

در آن قرآن را كه راهنماى مردم و حجتهائى از هدایت و تمیز (میان حق و باطل ) است خدایا كمك ده ما را 

عَلى صِیامِهِ وَتَقَبَّلْهُ مِنّا وَتَسَلَّمْهُ مِنّا وَسَلِّمْهُ لَنا فى یُسْرٍ مِنَكَ 

بر گرفتن روزه اش و آن را از ما بپذیر و بخوبى از ما دریافتش كن و سالمش گردان براى ما در آسودگى 

وَعافِیَةٍ اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ 

و عافیت خودت كه همانا تو بر هر چیز توانائىششم بخواند دعاء چهل و چهارم صحیفه كامله را اگر در شب نخوانده.  

گزارشی از رویا محمد قاسمی 

انتهای پیام/د 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.