سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خواستار استفاده از فرهنگ و دانش فنی نهفته در میراث فرهنگی برای مقاوم سازی بناهای جدید شد.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب را امروز در نشست بررسی محورهای پیشنهادی همایش «بهسازی بناهای تاریخی در برابر زلزله» که در محل پژوهشگاه برگزار شد مطرح کرد.

او با اشاره به اینکه با بهره گیری از این همایش ها می‌توان چالش‌های پیش رو را شناسایی کرد گفت:باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که کشور ما یک کشور زلزله خیز و سرزمین ما یک سرزمین دینامیک است.

بهشتی شیوه‌های زندگی در ایران را مربوط به یک سرزمین ایستاتیک دانست و افزود: زلزله، سیل، خشکسالی و ... امروزه در کشور ما یک امر غیر‌مترقبه محسوب می‌شود در‌صورتیکه در گذشته مردم می‌دانستند که در کنار این عوامل و در اصل بین دو بحران چگونه باید زندگی کنند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: همه ما اگر با نگاهی از زاویه تجربه تاریخ به موضوع بنگریم مصادیق بسیاری را می‌یابیم که نشان می‌دهد در 70سال گذشته چطور ایرانیان با بحران‌ها کنار می‌آمدند.

بهشتی با اشاره به این نکته که در هر کجا امکان زیست وجود داشته باشد حتما گسل هم وجود دارد، گفت: ولی مشکل اینجاست که افراد تصمیم گیرنده در حوزه توسعه به این نکته که در یک سرزمین دینامیک زندگی می‌کنند توجهی ندارند.

او با اشاره به چالش‌های میراث فرهنگی در امر مقاوم سازی افزود: علم مقاوم سازی یک علم جدید است ولی می‌توان با بهره گیری از نشانه‌های مقاوم‌سازی در میراث فرهنگی و آثار تاریخی به نتایج خوبی در این حوزه دست یافت زیرا گذشتگان در شرایطی که ما زندگی می‌کنیم زندگی کرده‌اند و به خوبی هم از پس مشکلات ناشی از شرایط بر آمده‌اند.

بهشتی تصریح کرد که وجود بناهای تاریخی به جا مانده که برخی از آنها هزاران سال قدمت دارند نشان از زلزله خیز بودن یا  نبودن منطقه دارند که در برخی از مواقع نشان می‌دهند در آن سرزمین چند بار زلزله رخ داده است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: فرهنگ زندگی کردن بین دو بحران همان چیزی است که برای زندگی دراین سرزمین باید آموخت.

بهشتی تصریح کرد: موضوعی که در مقاوم سازی برابر زلزله در آثار تاریخی باید مورد توجه قرار گیرد این است که وقتی از بیرون به موضوع میراث فرهنگی نگاه می‌کنیم تعداد محدودی اثر می‌بینیم که تنها یک درصد از کل آثار تاریخی کشور است و در 99درصد باقیمانده مردم زندگی می‌کنند از این روست که باید بحث مقاوم سازی مد نظر قرار گیرد زیرا که اینجا جان مردم است که مهم می‌شود.

او اظهار داشت: عمر دانش جدید مقاوم سازی بر خلاف نظر خیلی‌ها کوتاه است و تعداد محدودی از کشورها نظیر ایتالیا و ژاپن در این حوزه تجربیاتی کسب کرده‌اند.

بهشتی با اشاره به حضور هیأت‌هایی از ژاپن و ایتالیا در بم گفت: دانش کشورهای ایتالیا و ژاپن که سازه‌هایی از سنگ و چوب در کشورشان دارند نسبت به موضوع مقاوم سازی محدود به همین نوع معماری است که برای کشوری نظیر ایران که بناهایش خشتی است نمی‌تواند مفید باشد.

او تصریح کرد که ما در بم مزه این دانش را چشیدیم و فهمیدیم که مرزهایش خیلی کوتاه است.

بهشتی در ادامه رعایت ضوابط را در حفاظت و مقاوم سازی بسیار مهم دانست و به این نکته تأکید کرد که در مقاوم سازی بناهای تاریخی اجازه دخل و تصرف در ماهیت بنا را نداریم.

او خاطر نشان ساخت که متأسفانه مهندسان معمار ما به این نکته توجه ندارند و بدون توجه به اصل اثر که برای ما مهم است تنها کار مقاوم سازی آثار تاریخی را انجام می‌دهند.

بهشتی افزود: موضوع مقاوم سازی بناهای جدیداز آن نظر برای همه مهم است که هزینه‌های زیادی صرف می‌کنند و پول ساز هم است اما در مقاوم سازی آثار تاریخی پول زیادی هزینه نمی‌شود و این حوزه به همین دلیل محدود است.

او با اشاره به تعداد زیادی مناره در شهر های مختلف کشور گفت: مگر ایران از ابتدا سرزمین زلزله خیزی نبوده است اما بیشتر این بناها به دلیل شیوه ساختی که دارند سالهاست که به جا مانده‌اند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظها رداشت: میراث فرهنگی به لحاظ وجود فرهنگ و دانش فنی بسیار در بحث مقاوم‌ساز مهم است و می‌توان از آن در مقاوم سازی بناهای امروزی استفاده کرد.

او افزود:البته این به آن معنی نیست که همان فناوری را به کار ببندیم زیرا که ما در زمان حاضر  دانش بیشتری داریم ولی از دانش به کار گرفته شده در ساخت آنها می‌توان بهره علمی برد. 

به گزارش حوزه میراث فرهنگی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری(richt.ir)، کارشناسان معماری، مهندسین زلزله، مهندسین سازه و سایر شرکت کنندگان در این نشست محورهای همایش آتی از قبیل مبانی نظری مرمت بناهای تاریخی و جایگاه بهسازی لرزه‌ای، استفاده از فن آوری‌های نوین در بهسازی لرزه‌ای،فنی شناسی و مصالح شناسی معماری سنتی و کاربرد آنها در استحکام بخشی بناهای تاریخی، بهبود و ارتقای کیفیت مصالح و شیوه های سنتی ساخت و ساز  و بررسی و تحلیل رفتار بناهای تاریخی در زلزله‌های ایران و جهان را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

تجارب بهسازی لرزه‌ای در بناهای تارخی ایران و جهان، آسیب پذیری بناهای تاریخی در برابر زلزله، روش‌های تئوریک تحلیل سازه‌ای بناهای تاریخی، نظام مدیریت در تخریب و نظارت بر اجرای طرح‌های بهسازی لرزه‌ای و روش‌های پایش سازه‌ای بناهای تاریخی از دیگر مباحث مطرح شده در قالب محورهای پیشنهادی همایشی است که با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دانشگاه تهران و موسسه زلزله شناسی برگزار خواهد شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار