مدیر تبلیغاتی فیلم «ماهی و گربه» نگاه عمیق مسئولان فرهنگی به حوزه تبلیغات در سینما را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران نخستین نشست بررسی تحلیل تبلیغات در سینمای ایران با موضوع تبلیغات فیلم سینمایی ماهی وگربه در خانه سینما با حضور چند تن از سینماگران برگزار شد.

درابتدا امیرحسین رسائل،عضو شورای مرکزی کانون تبلیغات گفت: دلیل انتخاب ماهی وگربه خاصیت یگانگی آن است، چون فیلم خاصی است که به بدنه‌ی سینما تعلق ندارد و موفقیتش را بطور قطع مدیون کمپین تبلیغاتی خود است و خوشبختانه مخاطب نیز نسبت به این فیلم واکنش مثبت نشان داده است.

وی افزود: امیر اثباتی نقش بسیار مهمی در دیده شدن و تبلیغ این فیلم دارد، چون از ابتدا تا انتهای کار به عنوان طراح و مدیر تبلیغاتی حضور داشت و با لحظه‌لحظه فیلم جلو رفت.

در ادامه امیر اثباتی مدیر تبلیغاتی فیلم «ماهی و گربه» گفت: امیدوارم بازتاب برگزاری این جلسات بتواند توجه مسئولان را جلب کند تا نگاه عمیق‌تری نسبت به مقوله‌ی تبلیغات داشته باشند. بطور قطع هدف سازندگان فیلم، بازگشت سرمایه، جلب مخاطب بیشتر، رونق سینماها و دلایل مختلف دیگر است، پس باید برای آنها انگیزه ایجاد شود تا به این مهم دست پیداکنند.

وی افزود: پخش‌کنندگان و متولیان سینما به تبلیغات نیاز دارند، چون این امر نقش کارکردی بالایی در سینما  دارد. پیشنهاد و هدف ما ادامه‌ی این جلسات است.در جلسه‌ی اول به فیلم ماهی وگربه، در جلسه‌ی دوم به شهر موش‌ها و درجلسات بعد به فیلم‌های دیگر می‌پردازد.

اثباتی عنوان کرد: در تبلیغات یک فیلم باید به عواملی چون پوستر، آنونس‌،تیزر، عکس، شعارهای تبلیغاتی، برنامه‌ریزی‌های مالی، شناسایی فضاهای تبلیغاتی، بررسی تجربه دیگران بطور جدی پرداخته‌ شود، که این موارد از هدف‌های اصلی این انجمن درجهت آموزش و ارتقاء سطح تبلیغات در سینمای ایران و بین سینماگران است.

مدیر تبلیغاتی فیلم «ماهی و گربه» اظهار داشت: اولین فیلم‌هایی که سال‌های پیش ساخته شد، تمام موارد مذکور تبلیغات را داشت و الان هم شکل کامل‌تر آن درحال اجرا است، پس تبلیغات در هر زمانی اثرگذار خواهد بود و رکن اصلی بیشتر دیده‌شدن فیلم است.

وی بیان کرد: دومین فیلم ساموئل خاکچیان به نام«دختری از شیراز» برای اولین‌بار صاحب آنونس شد، این اولین آنونس تبلیغاتی در آن زمان بود که از آن موقع تا الان نیز استفاده می‌شود. از دهه چهل تبلیغات به شکل درستی شروع شد، چون در آن زمان ساماندهی خوبی برای تبلیغات درنظر گرفته شد و این روند سال‌ها ادامه داشت.

اثباتی با بیان این مطلب افزود: سال 1367 شهرداری کمک زیادی در این خصوص انجام داد، فیلم‌های «پستچی» مهرجویی، «زیر پوست شهر» فریدون گله، از ترفندها و موارد بسیار خوب تبلیغاتی برای فیلم‌های خود استفاده کردند و موفق هم شدند اما در حال حاضر مشکل اساسی ما در تبلیغات است. 

عضو سابق هیئت مدیره خانه سینما افزود: موثرترین ابزار تبلیغ فیلم‌ها، تلویزیون است که مسأله هزینه و اعمال سلیقه‌های فرهنگی و سیاسی باعث شده فیلم‌ها از بهره‌گیری از این امکان تاثیرگذار محروم باشند.این داستان اختلافات تبلیغاتی از سالهای قبل تا به امروز ادامه دارد که مدیران فرهنگی شهر و کشور باید در این زمینه چاره‌جویی کنند. 

وی تأکید کرد: تبلیغات و هزینه‌های کالای فرهنگی و تجاری باید با هم متفاوت باشد، وجود شبکه اختصاصی برای تبلیغات فیلم‌های سینمایی لازم است و تجربه ثابت کرده که وجود مدیریت تبلیغات برای فیلم‌ها امری ضروری و واجب است که باید تعریف خودش را بطورکامل پیدا کند و وظیفه‌ی کانون ما شناسایی و تعریف دقیق‌تر آن است.

اثباتی عنوان کرد: مدیریت تبلیغات باید با تک‌تک ویژگی، پتانسیل و درون‌مایه‌ی فیلم‌ها آشنا باشد، مخاطب اصلی آنها را شناسایی و سامان‌دهی کند و برای هر فیلم ایده تبلیغاتی خاص خودش را به کار ببرد که در پی آن به بهتر و بیشتر دیده شدن فیلم کمک زیادی خواهد کرد. مدیریت غیر از بخش‌هایی چون عکس، طراحی پوستر ، ساخت تیزر آنونس باید در بخش اطلاع‌رسانی و مسئول امور رسانه نیز وجود داشته باشد چون مسئولیت امور رسانه کاری تخصصی است و کسی که آشنایی  کامل با مطبوعات دارد ازعهده‌ی این کار برمی‌آید.

وی ادامه داد: حمایت از تولید محتوا برای رسانه های گروهی دیگر، زمان بندی و محل پخش خبر، برگزاری جلسات نقد و بررسی، برگزاری جلسات مختلف در جهت تبلیغ فیلم بین عوامل سازنده آن و ...بخشی از وظایف مسئول امور رسانه است که همه‌ی این عوامل با مدیریت واحد می‌تواند به فیلم کمک کند.

اثباتی گفت: در خصوص فیلم "ماهی وگربه" فیلم را کامل ارزیابی کردیم، بودجه در همه زمینه بررسی شد، مخاطب را در ایران، خارج از کشور و جشنواره های مختلف شناسایی کردیم، سازگاری برای جلب مخاطب بیشتر به‌وجود آوردیم و از همه مهم‌تر از اکران عمومی آن جلوگیری کردیم چون اگر این فیلم اکران عمومی می‌شد، شکست می‌خورد و علت موفقیتش اکران در گروه هنر و تجربه است. 

وی در پایان گفت: می‌توان دید که تا چه حد تبلیغات در موفقیت یک فیلم تاثیرگذار است. فیلم «گذشته» اصغر فرهادی دارای تبلیغات جهانی است، پس از وی تقاضا می‌کنم درصورت امکان در جلسات بعدی شرکت کند تا ما از تجربیات وی در این خصوص بهره ببریم.

گفتنی است؛ در این نشست افرادی چون مرتضی شایسته، امیرحسین علم‌الهدی، ابراهیم حقیقی، امیر اثباتی و چند نفر از روابط عمومی فیلم‌ها شرکت داشتند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار