پخش تیزر تلویزیونی، تبلیغ روی بیلبوردهای بزرگ شهری و نشریات مهم‌ترین عامل بیشتر دیده شدن فیلم‌ها است.

ابراهیم حقیقی رئیس کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمایی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص تأثیر تبلیغات بر روی سینما و چگونگی انجام آن گفت: اگر سینما را به عنوان یک کالای فرهنگی در نظر بگیریم در اوایل قرن بیستم و تبدیل شدن شهرها به متروپل‌ها تبلیغات به طور مداوم رشد کرد و دلیل آن این بود که اطلاعات به فروش رساندن کالا برای جمعیت بزرگ شهری باید انسجام پیدا می‌کرد.

وی افزود: به عنوان مثال در ابتدا پوسترها برای اطلاع رسانی در چند جای پر جمعیت پاریس دور گردن برخی افراد آویخته می‌شد و آن‌ها در این مکان‌ها رفت و آمد می‌کردند. بعدها پوسترها روی دیوارها رایج شد. به مرور تبلیغات به عکس‌های داخل ویترین بیرون و داخل سینماها کشیده شد، آنونس فیلم‌ها ساخته و قبل از اینکه مخاطب فیلم را ببیند آنونس فیلم جدید بعدی را هم مشاهده می‌کرد.

حقیقی ادامه داد: بعد از رشد جمعیت و فرآیند شدن، سرعت تحرک در شهرها پوسترها نیاز پیدا کردند بزرگ‌تر شوند به همین دلیل بیلبوردها ساخته و در شهرها نصب شد.

وی افزود: در دوران معاصر نیز با اتفاقات جدید و تغییراتی که در وسایل ارتباط جمعی رخ داده فیس‌بوک، اینستاگرام یا هر فضای مجازی اینترنتی تبلیغات را نفی نکرده بلکه گونه و ابزار دیگری برای کمک به تبلیغات اضافه شده است.

حقیقی عنوان کرد: باید بدانیم در جهان امروز تبلیغات ناگریز است اما مدتی است که فضای نصب پوستر کم شده و هزینه‌های بالای بیلبوردهای بزرگ و پخش تیزر تلویزیونی هم برای اکثر فیلم‌ها قابل پرداخت نیست. پس باید در این خصوص چاره‌جویی کرد و به تعاملات ممکن رسید تا اینکه فیلم‌ها پربیننده‌تر شده و سینما رونق بیشتری بگیرد.

وی ادامه داد: از طرفی وجود یک مدیر هنری برای اطلاع رسانی با تمام ابزار و امکانات رسانه‌هایی که در اختیار دارد ژانر فیلم و نوع مخاطب بسیار ضروری است که متأسفانه در سینمای ایران وجود ندارد.

حقیقی در خصوص بهترین روش تبلیغ برای فیلم‌ها اظهار داشت: به طور قطع روش تبلیغ و مخاطبان فیلم‌ها با هم فرق می‌کند که فیلم‌ها باید تبلیغات خود را در کمپین تبلیغاتی خود به صورت حرفه‌ای طراحی و انجام داده تا بهتر و بیشتر دیده شوند و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: می‌توان نتیجه گرفت که سه عامل به مهم‌تر از همه در بهتر دیده شدن فیلم کمک شایانی می‌کنند اول تیزر تلویزیونی، دوم بیلبوردهای بزرگ شهری و سوم نشریات.

حقیقی در خصوص مشکلات اساسی سینمای ایران گفت: سینما در ایران به صورت صنعت در نیامده و این موضوع باعث شده سرمایه افراد غیر سینمایی و کسانی که در حرفه‌های دیگر مشغول به کار هستند و فقط سود‌دهی مد نظر آن‌ها است، ورود کند.

وی افزود: برای صنعتی شدن سینما و رفع مشکلات باید به سمتی برویم که کار استودیوها و تهیه‌کنندگان ما فقط فیلم ساختن باشد و در این خصوص باید تمام ابزارهای حرفه‌ای و تخصصی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد که متأسفانه این نقص تا به امروز حل نشده است.

حقیقی عنوان کرد: از دیگر مشکلات سینمای ما فروش فیلم‌ها به صورت DVD در سوپرمارکت‌ها است که جای تعجب دارد چون در هیچ‌جای دنیا بدین شکل فروش فیلم وجود ندارد یا اگر هم باشد از طریق تلویزیون‌های کابلی صورت می‌گیرد.

وی افزود: اگر تلویزیون خصوصی و غیر دولتی داشتیم صاحب این گونه فیلم‌های سریالی می‌شدیم و در حقیقت از دست گونه‌های DVDهای سوپرمارکتی نجات پیدا می‌کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم به سمت صنعتی شدن سینما حرکت کنیم تا با رفع معضلات کنونی به سمت سینمایی پویا و پر مخاطب حرکت کنیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار