مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم شهر با حضور مسئولان و سینماگران ما و سینماگران ومهمانان خارجی در مرکز‌ همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر با حضور سیاوش حقیقی دبیر جشنواره، محمد باقر قالیباف شهردار تهران،ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سینما،علی ملاقلی پور کارگردان  و جمعی از  هنرمندان و بازیگران سینما در برج میلاد برگزار شد.

پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوتی چند از آیات قرآن امیرحسین مدرس اجرای این برنامه  را بر عهده  گرفت. سیاوش حقیقی دبیر جشنواره پس از تبریک ولادت با سعادت حضرت مهدی(عج)گفت:  پس از وقفه‌ای چند ساله به همت شهردار فرهنگ‌مدار تهران آقای قالیباف عزم آن شد که این جشنواره به قدرت و در بهترین شکل احیاء شود.

وی افزود: بر اساس این تصمیم در تاریخ بیستم مردادماه 1393 حکم دبیر جشنواره به نظر مساعد و اطمینان به این جانب توسط مدیریت وقت فرهنگی هنری شهداری تهران جناب حجت‌الاسلام شهاب مرادی صادر شد و پس از آن این حکم توسط دکتر صلاحی تایید و دبیری همچنان ابقا شد و در ادامه‌ی مسیر مورد حمایت همه جانبه‌ی وی قرار گرفتم. از روز بیست و یکم مرداد و صدور حکم دبیرخانه پنجمین جشنواره فیلم شهر جذب مدیران آغاز احکامشان صادر و کارها با ریتم نسبتاً تندی آغاز شد و پاسخی که از طرف هنرمندان و همه‌ی طیف‌های سینمایی به ما رسید شگفت‌انگیز بود.

دبیر جشنواره با اشاره به آمار آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره بیان کرد: 2064 اثر در بخش ملی و 1460 اثر سینمایی ایران و 949 اقلام تبلیغی مانند عکس، آنونس، پوستر و در بخش خارج از مرزهای ایران 332 اثر از بیش از 50 کشور جهان ارائه شد و در ادامه 366 اثر به بخش مسابقه راه پیدا کردند که در نهایت 40 اثر حاصل قضاوت هیئت‌های انتخاب و داوری برگزیده شد.

حقیقی ادامه داد: در یک حرکت ابتکاری بی‌سابقه تعداد 1070 هنرجو از 12 ساله تا 72 ساله در سطح شهر تهران و تمامی فرهنگسرای 22 گانه‌ی سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران به فراگیری فیلم‌نامه تصویر‌برداری و کارگردانی به صورت رایگان پرداختن که از تولیدات آن 158 فیلم 137 ثانیه‌ای تقدیم گنجینه و خاطرات سینمایی ایران شد.

وی خطاب به مسئولان و مدیران فرهنگی کشور تأکید کرد: مدیران فرهنگی و سینمایی به یاری و حمایت سینمای کشور برخیزید امروز در شرایط بحرانها و تحریم‌ها تنور سینمای ایران فقط با آتش غیرت فیلم‌سازانی که زندگیشان را در این مسیر دادند گرم مانده‌ است و سینمای ما نیاز به نفس‌های تازه و ذهن‌های خلاقیت و جوانان خستگی‌ناپذیر دارند تا با حوزه‌ی پیشرفت این ملت به حاصل و محصول انقلاب خود، خود را به گوش ملت جهان برسانند و پرچم پر افتخار پیام‌های آسمانیمان را بر بام جهان برافراشته کنند و این ممکن نیست مگر اینکه به کمک مادی و معنوی شما اداره شود.

حقیقی در پایان گفت: می دانیم که سینما بر دو پایه هنر و صنعت استوار است. نیمه‌ی اول آن هنر و هنرمند که در جامعه‌ی ما به وفور در دسترس است و چرخه‌ی دوم یعنی صنعت آن هم به لطف و مدد شما به حرکت درآید با اطمینان می‌گویم که اگر به هنر و صنعت ایران پرداخته شود در دنیا حرف اول را ایران می‌زند و شهرداری می‌تواند یکی از شایسته‌ترین حامیان و دلگرمی هنرمندان باشد.

در ادامه‌ی برنامه محمدباقر قالیباف شهردار تهران گفت: در ابتدا میلاد با سعادت حضرت ولی عصر (عج) به همه‌ی مهمانان عزیز و شهروندان تهران عرض تبریک و تهنیت دارم و همچنین عرض خیرمقدم بر هنرمندان و دوستداران هنر به خصوص مهمانان خارجی که در جمع ما شرکت کردند می‌گویم.

وی عنوان کرد: از همه‌ی دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره به خصوص هنرمندانی که وقت خودشان را برای برگزاری این مجموعه صرف کردند تقدیر و تشکر می‌کنم .بعد از مدتی وقفه خوشحالیم که این جشنواره کار خودش را شروع کرد و امیدوارم تداوم داشته باشد و تعطیلی دوباره‌ی آن را در پیش رو نداشته باشیم .

قالیباف یادآور شد: امروز اهمیت شهرها برای همه‌ی جوامع و مردم روشن است. در حقیقت شهرهای ما مظهر تمدن هستند و آینده کشورها را در هر کجای این آب و خاک رقم ‌می‌زنند. من در جلسات متعدد بر این موضوع تاکید کردم که در واقع شهرها مرکز تولیدا‌ند و این‌ها هستند که جامعه را می‌سازند شهرها مظهر تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت‌اند و ما هستیم که باید تلاش کنیم این شهرها به درستی شناخته و در حقیقت شهرها برای شهروندان و آحاد جامعه و خانواده‌ها و اجتماع شهری خودمان به درستی به نمایش بگذاریم .

شهردار تهران افزود: من نمی‌گویم ما مکلفیم فقط زیبایی‌های شهرها را نشان دهیم چه بسا بعضی مواقع نشان‌دادن بعضی از نارسایی‌ها و نازیبایی‌ها در شهر هم برای مدیران و هم برای شهروندان یک ضرورت باشد. بدون شک این باعث انتخاب بهتر زندگی در آن شهر خواهد شد مهم این است که هنرمندان ما به خصوص در سینما و به تصویر کشیدن زیبایی‌ها و زشتی‌های یک شهر بتوانند ما را به سمت پیشرفت و ارتقاء کمی و کیفی سوق دهد. البته بر این باوریم که یک شهر مطلوب بر دو پایه است یکی اینکه شهر مساعد برای ایمان و دیداری و یک زندگی اخلاقی و بریایه دیگر آن کارآمدی بر بستر تفکری علم که با این دو پایه‌ی اساسی شهرمان به سمت پیشرفت حرکت می‌کند.

وی بیان کرد: تنها صحبت هایم معطوف به اینجا نیست بلکه در هر جایی به مناسبت‌های مختلف که جلسه داشتم دست نیاز به عنوان خدمتگذار در شهر به سمت اذهاب فرهنگ و هنر دراز کردم و گفتم شهر تهران در یک نقطه‌ای ایستاده که شاید زیر ساخت‌های آن در یک نقطه‌ی قابل قبول است. امروز برای ارتقاء شهرمان نیازمند یک تحول جدی و اساسی در نوع رفتارها و تقابلات در شهر و مشارک معنی‌دار مردم با یکدیگر و مسئولان شهری با مردم هستیم این کار اتفاق نمی‌افتند مگر اینکه اذهاب فرهنگ و هنر مهمترین نقش کلیدی خودشان را در واسطه‌گری برای این ارتقاء فرهنگی و رفتار در موضوعات شهری در بخش‌های مختلف به ما کمک کنند و اگر این کمک اتفاق بی‌افتد معتقدم در زمانی بسیار کوتاه شاهد تحولات غظیم در شهرمان هستیم و از این بابت به عنوان خدمت گزار در شهر خودم را مکلف می‌دانم و بدون منت و با افتخار در خدمت اصحاب فرهنگ و هنر در این شهر و کشور باشم.

قالیباف همچنین اظهار داشت: البته سعی کردم در طول مدیریتم در همه‌ی فراز و نشیب‌هایی که اتفاق افتاد از همکاری و حمایت  از اذهاب فرهنگ و هنر شهر غفلت نکنم چرا که آن‌ها اصلی‌ترین افراد در جامعه برای آگاهی بخشی برای تربیت و اثرگذاری امروز و آینده کشورمان میدانیم و همیشه سعی کردم نسبت به سهم خودم مراقبت را انجام دهم چرا که امروز اذهاب فرهنگ و هنرمندان ما بزرگترین سرمایه اجتماعی و نخبگان این شهر و  کشور هستند.

وی افزود: البته مراقبت از هنرمندان عزیز ما فقط به این خلاصه نمی‌شود که بعضی مواقع شاید اثر یا فیلمی غیر واقع‌بینانه یا با اشکال یا هر دلیلی با ضعفی رو برو باشد این ضعف نباید منجر به این شود که آن هنرمند را به هر دلیلی از عرصه‌ی کار و فعالیت به سمت انزوا و دوری سوق دهد این سزاوار و مروت نیست البته این موضوع به این معنی هم نیست که در جامعه‌ی  ما خط قرمز وجود ندارد همه‌ی جوامع خط قرمز دارد امروز ملت و هنرمندان ما بیش از هر کس به این موضوع توجه دارند که ما مکلفیم با الویت از هویت فرهنگی و دینی و ملی خودمان دفاع کنیم و تردیدی در آن نیست که خیلی از فرهنگ‌ها به خصوص فرهنگ غربی آمریکایی حتما با نوع نگاه و حرکتی که دارد در این بخش اثار منفی خودش را دارد این بحثی نیست که ما فقط روی آن حساس باشیم کشورهای غربی دیگر مثل فرانسه، کانادا نیز بارها در مقابل فرهنگ آمریکایی که نوعی مروج نفسانیت است مقاومت می‌کنند چرا که بر هویت خودشان تاکید دارند .

شهردار تهران یاد آور شد:  این را بدانید اگر اشکالی هم در کار بود ما نباید این اشکال را در کار بیاوریم و هنرمندی را به حاشیه برانیم ما مکلفیم حمایت‌های خودمان را برای دفاع از فرهنگ و آینده کشور داشته باشیم و با صراحت خدمت هنرمندان عزیز و شهروندان هنر دوست و گرامی عرض می‌کنم که ما در شهرداری تهران با همه‌ی توانایی در خدمت شما برای اثرگذاری و زندگی بهتر برای همه‌ی اقشار و نسل‌هایمان هستیم و آرزوی موفقیت توأم با شادابی و نشاط را برای همه داریم.

در ادامه سازمان شهرداری تهران از ابراهیم حاتمی‌کیا تقدیر ویژه‌ای به عمل آورد.

در پایان علی ملاقلی‌پور کارگردان فیلم قندون جهیزیه‌ بعد از گرفتن جایزه ویژه‌ی دبیری جشنواره گفت: گلایه‌‌ی من به هیئت داوران بخش اصلی مسابقه است که هیچ‌کدام از اعضای قندون جهیزیه‌ را حتی مستحق کاندید شدن هم ندانستند از این بابت برای هیئت داوران متاسفم و فکر می‌کنم هیئت داوران همیشه عقب‌تر از تماشاچی‌ها بودند.

در این مراسم بهرام عظیمی کارگردان فیلم سینمایی انیمیشنی «تهران 1500 » نیز جایزه ویژه دبیر جشنواره را دریافت کرد.

از جمله هنرمندان و سینماگرانی که در این اختتامیه حضور داشتند به مسعود کیمیایی‌، سیروس الوند،‌ رویا افشار‌، مهتاب کرامتی‌، منوچهر محمدی‌، حسین ملکی‌، منصور لشکری قوچانی‌، محمدرضا عباسیان،‌ امیر سمواتی‌، بهرام عظیمی‌، بهرام توکلی‌، علیرضا رئیسیان،‌ سیروس الوند،‌ فرهاد اصلانی‌، مصطفی کیایی‌، علی و وحید جلیل وند‌، مریلا زارعی‌، برزو ارجمند‌، محمد ساربان‌، محمد حسین لطیفی‌، امیر آقایی‌، بهروز افخمی‌، مجتبی راعی‌، احمد میرعلایی‌،علیرضا امینی‌، محمد احسانی‌(مدیر شبکه یک سیما) و رضا میرکریمی‌ (مدیرعامل خانه سینما)، می‌توان اشاره کرد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار