سینماگران پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر را فرصتی مناسب برای پرداخت به فضاها و دغدغه های شهری دانستند.

باشگاه خبرنگاران - اشکان منصوری؛ امروز پایان کار پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر به دبیری سیاوش حقیقی است و با تمام فراز و نشیب های بسیار به کار خود پایان می دهد. باید دید بعد از وقفه ای پنج ساله چقدر در برگزاری این دوره موفق بوده اند به همین منظور گفتگویی را با چند نفر از سینمایی ها انجام دادیم تا نظر آنها را نیز در این خصوص جویا شویم.
 
توزیع نامناسب بلیط‌ها باعث دفع مخاطبان جشنواره شهر شد

علی ملاقلی‌پور در خصوص کیفیت جشنواره‌ شهر گفت:  با وجود اینکه نفس کار و تنوع فیلم‌ها در این جشنواره خوب است ولی مدیریت خوبی در خصوص توزیع و پیش‌فروش بلیط‌های صورت نگرفته است. 

وی افزود: یکی از دلایل کمبود وقت تماشاچی و بزرگترین اشتباه در جشنواره شهر امسال به همین توزیع نامناسب بلیط‌ها ربط دارد که امیدوارم در آینده این اتفاقات رخ ندهد.

این کارگردان در خصوص تاثیر فیلم‌های شهری بر روی فرهنگ شهرنشینی و افکار و رفتار مردم گفت: فرق نمی‌کند که فیلم شهری یا غیر شهری مهم اینجاست که بدانیم فیلم بسیار تاثیرگذار است و اثر خود را به صورت غیر مستقیم روی ناخودآگاه مردم می‌گذارد. پس هر چقدر که نویسنده‌ اثر دیدگاه اجتماعی بازتر، مشکل‌گشا و راهکارهای مناسب و منطقی بیشتری به بضاعت قصه داشته باشد. تجزیه و تحلیل درست بپردازد و در نوشته‌هایش بستر فرهنگی و فرهنگسازی خوب تعریف شود به طور قطع حال جامعه بهتر می‌شود.

ملاقلی‌پور ادامه داد: امیدوارم یک مؤلف و یک  فیلمساز با مطالعات بیشتر، دانستن فلسفه،‌جامعه‌شناسی و مشورت در این باره با افراد با سوادتر و مطلع‌تر و با احترام گذاشتن به تماشاچیان با سواد امروز ما آثار مطابق با سلایق جامعه تولید کنند.

وی ادامه داد: فارغ از تعریف مرسوم سینما یعنی صنعت، هنر-رسانه باید بدانیم سینما یک جادو است و فیلم‌ساز باید با سواد بالاتر و مطالعات بیشتر از تماشاچیان امروز و مانند جادوگر عمل کرده و جادوی سینما را با شگردهای نو و جدید به مخاطبان منتقل کند.

تعریف افخمی از فیلم‌های شهری 

بهروز افخمی کارگردان سینما تعریف‌اش از فیلم شهری و تاثیر آن بر روی فرهنگ و زندگی شهری ما گفت: فیلم شهری فیلمی است که در شهر فیلمبرداری کرده، مناظر شهری را ثبت کرده، حتی در همین حد هم که باشد فیلم شهری به حساب می‌آید یعنی همین که در آپارتمان، حیاط منزل و پارکینگ مجتمع‌ها خلاصه نشود ارزش شهری پیدا می‌کند.

وی افزود: ولی ممکن است یک فیلمساز خوب بیشتر از موارد ذکر شده به شهر بپردازد یعنی به جنبه‌های اجتماعی زندگی شهری، به کاراکتر محله‌ها و روابط بین فضای مختلف شهری و ... که آن وقت ارزش بیشتری از این لحاظ پیدا می‌کند.


نبود بودجه کافی عامل نرفتن به شهرستان‌ها برای فیلم‌برداری است

یدالله صمدی کارگردان سینما در خصوص انتخاب و روش کار کردن با بازیگر خردسال «پدر آن دیگری» گفت: بین حدود 300 پسر بچه‌ای که برای این نقش تست دادند او را انتخاب کرده و با اعتماد به نفس و استعدادی که وی داشت و زحمات زیادی که خودمان متحمل شدیم توانستیم چیزی که می‌بینید را ارائه دهیم.

وی افزود: این فیلم بعد از نمایش در جشنواره بین‌المللی فیلم شهر نیز مورد استقبال سینماگران و مخاطب عام قرار گرفت و نظرات مثبت به همراه داشت.

این کارگردان در خصوص تاثیر فیلم شهری بر زندگی و فرهنگ شهرنشینی ما گفت: وظیفه فیلم شهری فرهنگ‌سازی در سبک زندگی شهری از جمله آپارتمان نشینی، مراودات، رانندگی، نظافت شهر، نشاند دادن ناهنجاری‌های خانواده و شهروند و ... است و این باید جزو وظایف یک فیلم شهری خوب و استاندارد باشد.

صمدی دلیل استفاده فیلمسازان از تهران به عنوان لوکیشن فیلم‌های خود گفت: مهمترین مسئله‌ی که اکثر فیلمسازان ما سراغ شهرهای دیگری جز تهران برای انتخاب لوکیشن و فیلمبرداری نمی‌روند مسئله مالی و اقتصادی است.

وی افزود: با این وضعیت نا مساعد مالی و مخارج سنگین برای ساخت فیلم نمی‌توان گروهی چندین نفره را برای فیلمبرداری به شهرستان‌ها برد پس فیلمسازان ما در اکثر مواقع تهران را به عنوان فیلمبرداری انتخاب می‌کنند.

ساخت فیلم شهر با مؤلفه‌های خاص آن سخت است

آرش معیریان کارگردان سینما در خصوص تاثیر فیلم‌های شهری بر روی فرهنگ شهرنشینی گفت: در هر صورت سینما پدیده‌ای است که ابتدا به ساکن با مؤلفه‌ها و مشخصه‌های تمدن شهری به نوعی رونق گرفته و جای خودش را بین تماشاگران باز کرده است. منهای بخش‌های خاص کوچک سینمایی که به بخش‌های غیر از محدوده شهری پرداخته است.

وی افزود: فیلمها و سینما شهری دارای رویکردهایی بوده که نگاه به تمدن شهری داشته و از یک سیستم پیچیده منظم و قانون‌مندی برخوردار است که این سیستم باعث می‌شود که سوژه‌ها و دست مایه‌های سینما از تنوع و کیفیت متفاوتی برخوردار شوند.

معیریان ادامه داد: فیلم‌ها را در خصوص مؤلفه‌های شهری می‌توان به دو دسته تقسیم کرد یکی فیلم‌های که در آن به صورت مصداقی و عینی قاب تصویر شاهد حضور فیزیکال المان‌ها و مؤلفه‌های شهری هستیم و دیگری فیلم‌هایی که غیر از فیزیکال و بصری بودن آن ممکن است رنگ و بوی ارزشی را نیز در آن‌ها مشاهده کنیم معادلات و مناسبات درون این فیلم‌ها شاید خیلی اشاره مستقیم به شهر نداشته باشد که این موضوع تلویحی است.

وی افزود: در حال حاضر کمتر فیلمی را می‌توان پیدا کرد که مؤلفه‌های شهری نداشته باشد حتی فیلم‌هایی که به خارج از شهر و روستاها مربوط می‌شود نیز معادلات و مناسبات شهری روی آن‌ها تاثیر گذار است و آثاری از این موضوع را در آن‌ها می‌توان یافت.

این کارگردان ادامه داد: ساخت فیلم شهری و رعایت مؤلفه‌های شهری در آن پیچیده و سخت است و رسیدگی به این موضوع نیازمند این است که کارشناسان امور شهری به عنوان قاضی تخصصی این نمونه فیلم‌ها به بررسی تمام زوایا بپردازند و نظرهایی را آن‌ها صادر کنند.

وی افزود: فیلم‌ها می‌توانند به شکل درست و تاثیرگذاری مشخص کننده درست معادلات شهروندی باشند که کار خطیر و سختی است.

معیریان در خصوص برگزاری جشنوار شهر گفت: برگزاری جشنواره فیلم شهر برای سینماگران به خصوص حرفه فیلمسازی بسیار دلگرم کننده است چون روح و ماهیت این جشنواره در مناسبات شهر و شهروند تنبه شده است و می‌تواند عامل مهمی برای ارتباط و تعامل بین فیلمساز، شهرداری مردم و کل شهرها شود.

این کارگردان عنوان کرد: به نظر من باید از شهرداری تهران، دبیر جشنواره و کلیه عوامل برگزار کننده تقدیر و تشکر کرد فارغ از نقاط ضعف این جشنواره که ممکن است در هر کار و اقدامی اتفاق بیفتد مهم این است که همه باید از شرکت‌کنندگان دست‌اندرکاران محترمانه حمایت کرد که این روند به طور مستمر ادامه یابد و به طور قطع در سال‌های آینده نقاط ضعف به نقاط قوت بدل خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار