فرزاد فرقان دبیر اجرایی نظارت بر تعرفه استان گیلان در گفتوگو با
خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه هیات دولت بنا بر شرایط نخواسته و یا نتوانسته تعرفه را بیشتر از حد مشخص تورم اعلام کند، افزود: باید به سمت واقعی شدن قیمت خدمات پزشکی حرکت کنیم و درصد پرداختی بیمهها در خدمات سرپایی نیز افزایش یابد؛ نه اینکه بار بر دوش جامعه پزشکی گذاشته شود و خدمت تحت عنوان کنترل تورم کمتر از قیمت واقعی خریداری و تعرفه گذاری شود.
وی با بیان اینکه بیمههای پایه باید سهم بیشتری از ویزیت را بدهند یا ملاک پرداختشان تعرفه بخش خصوصی باشد، خاطرنشان کرد: همانطور که در کتاب ارزش گذاری نسبی؛ خدمات بستری قیمت گذاری شده و متناسب با آن نظارت را تعریف کردهایم باید قیمت خدمات سرپایی نیز به سمت واقعی شدن رفته و نظارت بر آن تعریف شود.
رئیس نظام پزشکی شهرستانهای فومن و شفت با اشاره به اینکه اهرم نظارتی در خصوص خدمات سرپایی وجود ندارد، گفت: این ایراد مصوبه هیات دولت است که در خدمات سرپایی تعرفه و نظارت واقعی وجود ندارد و هنوز فرمول واقعی شدن قیمت ها اجرایی نشده است.
تولیت نظارت به حاکمیت واگذار شده است
وی با اشاره به توافقی که در خصوص کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت و نظارت بر تعرفه خدمات بستری بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی صورت گرفته است، اذعان داشت: نظارت بر تعرفه و تولیت آن به حاکمیت واگذار شده و در هیچ جای کتاب قانون سازمان نظام پزشکی کلمهای از نظارت به کار برده نشده، بلکه جزء وظایف حاکمیتی است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در توافقی طراحی نحوه نظارت را بر سازمان نظام پزشکی واگذار کرده در حالی که جزء وظایف این سازمان نیست و در شورای عالی نظام پزشکی مصوب کردیم در حوزه خدمات بستری مدل نظارتی طراحی شود که همه عوامل نظام سلامت از جمله وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، بیمههای پایه و تعزیرات حکومتی در آن دخیل باشند.
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه افراد موثر در حوزه نظارت از گروههای مختلف هستند که خود وزیر بهداشت رئیس ستاد کشوری آن است، تصریح کرد: حضور سازمان نظام پزشکی به عنوان یکی از عوامل نظام سلامت در پیشگیری از خطاها موثر بوده بطوری که پرداخت غیر متعارف در سطح کشور کم داشتیم و درصد اشتباهات سهوی بوده است و بر اساس وظایف واگذار شده به این سازمان به نتایج خوب و مثبتی دست یافتهایم و بهتر است نظام پزشکی بیش از این درگیر این مساله نشود.
زیرمیزی رشوه نیست
فرقان در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه بازی با کلماتی که بار معنایی زیادی دارند سبب می شود برخی از رسانه ها بر اساس دریافت از موضوع تحلیل متفاوتی داشته باشند؛ بیان داشت: اینکه به جای پدیده "زیرمیزی" کلمه رشوه را بکار ببریم کار درستی نیست و با حرکت به سمت تعرفههای واقعی خیلی کم مشاهده شده که پزشکان دریافت نامتعارف داشته باشند.
وی با بیان اینکه تعرف خدمات بستری واقعی شده است، افزود: اگر پزشکی بخواهد بیش از آن دریافت کند یک رفتار غیر اخلاقی است که بر اساس خطای انجام شده با وی در هیات انتظامی نظام پزشکی برخورد خواهد شد.
عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر اینکه از "رشوه " معانی زیادی استنباط میشود، تصریح کرد: اگر پزشکی دریافت غیرمتعارف داشته باشد و شاکی وی اقامه دعوی کند خارج از نوبت به پرونده وی رسیدگی خواهد شد و حدودا 4 ماه طول میکشد تا هر دوطرف بتوانند اعتراض خود را نسبت به پرونده موجود اعلام کنند که اگر این امر محرز شود کاری غیر اخلاقی صورت گرفته اما اسم آن را رشوه نمی گذارم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام تلاش شورای عالی نظام پزشکی در جهت ارتقای نظام سلامت است تا جامعه پزشکی به کرامت واقعی خود برسد و در سیستم بهداشت و درمان به نقطهای برسیم که مردم از خدمات سلامت بطور موثر برخوردار باشند.
انتهای پیام/