به نوشته یک روزنامه اسپانیایی، روسیه و چین اجازه نخواهند داد آمریکا خود را قطب برتر دنیا معرفی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از اسپوتنیک، روزنامه اسپانیایی "لاوانگاردیا" در وب‌سایت خود با انتشار مطلبی نوشت آمریکا باید بپذیرد روسیه و چین اجازه نخواهند داد این کشور یک نظام تک قطبی در جهان به رهبری خود ایجاد کند. 
با پایان جنگ سرد دوران دوقطبی بودن جهان خاتمه یافت. تلاش آمریکا برای تک قطبی کردن جهان به رهبری خود نیز با شکست مفتضحانه ای مواجه شد. اما با این وجود این کشور همچنان تلاش دارد با توسل به زور، آنچه به عنوان پلورالیسم واقعی و اجماع در روابط بین الملل مطرح است را از میان بردارد. از همین رو شاهد آن هستیم که آمریکا با ایجاد بحران در اوکراین تلاش دارد مانع از قدرت نمایی روسیه شود.
آمریکا با ایجاد پایگاه های هوایی و دریایی جدید در منطقه دریای جنوبی چین درصدد است با افزایش توان نظامی خود در این منطقه، چین را محدودتر کند. 
"اشتون کارتر" وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته در اجلاس گفتگوی "شانگری لا" (اجلاس سالانه امنیتی آسیا) از طرح جدید امنیت دریایی آمریکا سخن به میان آورد. این طرح، مرحله جدیدی از اقدامات سلطه جویانه آمریکا برای ایجاد موازنه ای جدید در منطقه آسیا-اقیانوسیه به شمار می رود که با همان هدف ایجاد جهانی تک قطبی به رهبری این کشور دنبال می شود. 
اما آمریکا باید بپذیرد روسیه و چین به این کشور اجازه نخواهند داد سیاست ارباب رعیتی خود را پیش برده و از این دو کشور در قالب حیاط خلوت خود در آسیا استفاده کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار