ریزگردها که از هم کشورهای همسایه و هم در داخل خود کشورمان وجود دارند دردسر ساز شده اند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم؛ ریزگردها که به مهمان ناخوانده نامیده شدند در سال‌های قبل وارد استان‌های مرزی می شد و باعث مشکلاتی برای  مردم آن شهرها میشد و مردم خوزستان، ایلام  و کرمانشاه را آزار می داد اما مدتی است که این گرد و غبارها به استان‌های مرکزی کشورمان نیز کشیده شده است و یکی از استانهایی که تحت تاثیر این پدیده قرار گرفته استان قم می باشد .

حتما همه ما به مساله توجه کردیم که علت اصلی تغییر آب و وهوایی  و بروز این مسائل چیست؟ پاسخ این است که این ریزگردها از خارج از مرزهای ایران به داخل کشور وارد می‌شوند ولی باید بدانیم که بخش قابل توجهی از این ریزگردها به دلیل استفاده نادرست از طبیعت اطراف خودمان است.

مصرف زیاد آب از سطح سفره‌های زیر زمینی و ایجاد سد و راه اندازی نکردن آنها باعث شده تا بعضی از تالاب‌های بزرگ کشور تبدیل به مناطق کویری شوند و همین خاطر این مناطق مکان اصلی تولید گرد و خاک باشند.

به همین منظور مسئولان محیط زیست استان قم اعتقاد دارند مسئله گرد و غبارهای این چند مدت نسبت به قبل به یک چالش جدی در استان تبدیل شده که باید به صورت جدی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

از این رو می‌توان گفت این مهمانان ناخوانده فقط از سوی کشور های همسایه نیست بلکه سیاست های اشتباه در حوزه مدیریت آب باعث کاهش نزولات جوی در استان شده است.

برای حل این مشکل یکی از راهکارهای آن، مقابله با گسترش بیابان زدایی در استان است و بدون شک کاشت نهال و پوشش‌های طبیعی می‌تواند از گسترش بیابان‌ها در استان جلوگیری کند.

راهکار دوم، مدیریت مصرف آب مخصوصا در بخش کشاورزی است. زیرا بیشتر از نود درصد آب‌های زیرزمینی در ایران در بخش کشاورزی صرف می‌شود و به همین منظور لازم است نظارت و کنترل بیشتری بر نحوه استفاده از منابع آبی در روستاهای استان قم اعمال شود و کشاورزان را ترغیب کنیم تا از آبیاری قطره ای برای محصولات کشاورزی خود استفاده کنند.
 


انتهای پیام/  ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.