بسیاری از والدین بر این‌باورند که تغذیه خاص و تحصیل در مدارس تیز‌هوشان تضمین کننده موفقیت آن‌ها در آینده است و حاضر به پراداخت هزینه‌های گزافی در این راه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران؛  این روز‌ها از بیشتر افراد می‌شنویم که کودکان نسبت به گذشته از هوش بالاتری برخوردارند و همچنان سیل تکاملی خود را طی می‌کنند در حالی که بسیاری از والدین به افزایش هوش فرزندان خود اهمیت می‌دهند و به دنبال افزایش و پرورش استعداد‌ها و توانمندی‌های ذاتی فرزندانشان هستند و برای رشد و تقویت این توانمندی‌ها هدف‌های بزرگی را در نظر می‌گیرند که گا‌ها با هزینه‌های سرسام آوری همراه می‌شود؛ اقدام به ثبت نام در مدارس تیزهوشان و انجام تست‌های هوش یکی از اقداماتی است که خانوار‌ها به آن مبادرت می‌ورزند تا به این وسیله از سرمایه گذاری خود و موفقیت فرزندانشان سود جویند.

محسن راز افشا متخصص روان پزشکی با اشاره به نقش وراثت و تغذیه در شکل گیری هوش کودکان می‌گوید: عوامل بسیاری در تولد یک کودک با هوش نقش دارد از جمله وراثت، شرایط محیطی مادر در دوران بارداری و پس از زایمان، تغذیه، وسایل بازی محرک سیستم‌های عصبی و حسی و نحوه گفت‌وگو والدین در به متحرک آوردن سیناپس‌های عصبی نوزادان، همگی در افزایش هوش کودک تاثیر گذار هستند در حالی که بسیاری از والدین فکر می‌کنند که هوش کودکان قابل افزایش نیست ولی نکته‌ حائز اهمیت این است که مادر با داشتن تغذیه مناسب می‌تواند هوش فرزند خود را در سطح خوب و متناسبی حفظ کند و با انجام تست‌های هوشی که در سنین کم صورت می‌گیرد برای افزایش هوش فرزندش برنامه ریزی کند.

از سوی دیگر بسیاری از متخصصان تغذیه بر این باور هستند که داشتن رژیم‌های غذایی متفاوت و قرار دادن برخی مواد غذایی در رژیم غذایی مادران باردار به داشتن کودکی تیز هوش کمک نمی‌کنند بلکه باعث آن می‌شود که مادران فرزندانی سالم در سطح هوشی متوسط به دنیا آورند. عامل تغذیه هرچند کمک بسیاری در شکل گیری تیز هوشی کودکان نمی‌کند ولی نقش موثری در کاهش کند ذهنی و عقب ماندگی نوزادان را دارد.

شرایط محیطی مناسب برای پرورش کودکان تیز هوش 

راز افشا در خصوص شرایط محیطی پرورش کودکان تیز هوش گفت: شرایط بسیاری از جمله عدم قرار گیری کودک با مواد سربی موجود در وسایل بازی و قرار گرفتن کودکان در محیط‌های اجتماعی با همسالان و همبازی‌های خود در پرورش یک کودک تیز هوش موثر است از سوی دیگر عواملی چون سالم به دنیا آوردن نوزاد، دوران شیردهی کامل و سالم توسط مادر، محیط، آب و هوای پاک و همچنین تهیه وسایل آموزشی که محرک سیستم عصبی کودکان است در افزایش روند رشد کودکان تیز هوش اثر می‌گذارد.

آزمون‌ها و تست‌های هوش به ضرر کودکان

با توجه به برگزاری آزمون‌های هوشی که در مدارس تیزهوشان انجام می‌شود در برخی مدارس شاهد آن هستیم که میان بسیاری از دانش آموزان عادی و تیز هوش تبعیض و تمایزی به وجود می‌آید که منجر به غرور و اعتماد به نفس کاذب در میان دانش آموزان تیزهوش و کاهش اعتماد به نفس در دانش آموزان عادی می‌شود. حال آنکه برگزاری تست‌ها و آزمون‌های ناصحیح هوش و نبود معیارهای دقیق و علمی برای تشخیص تیزهوشان این مدارس را تبدیل به مکانی برای سود جویی افراد کرده است و والدین بدون توجه به این معیار‌ها اقدام به ثبت نام فرزندان خود می‌کنند.

آمار دقیقی در خصوص افزایش تیزهوشان وجود ندارد

امروز شاهد افزایش تعداد افراد تیز هوش نسبت به گذشته هستیم در حالی که هیچ گونه آمار دقیقی در مورد وضعیت افراد تیز هوش در سال‌های قبل نداریم، زیرا نسبت جمعیت از گذشته تا به امروز تغییر کرده است و نمی‌توانیم بگوییم که هیچ گونه رابطه‌ای بین تیز هوشی و غیر عادی بودن وجود ندارد تفاوت افراد عادی با افراد تیز هوش در درجه اول میزان هوش آنهاست نه در نوع انسان بودن و تنها تفاوت در میزان هوش افراد است که بسته به عوامل ژنتیکی، وراثت و تغذیه تغییر می‌کند؛ ورود فناوری‌های نوین و قرار گیری آن‌ها در دست تمامی اقشار جامعه باعث آن شده است که خلاقیت‌ها و استعداد افراد با یکدیگر تبادل شود و بتوان هوش و استعداد افراد را در چگونگی استفاده از فناوری‌های نوین تشخیص دهیم و میان هوش افراد با یکدیگر در زمان و سنین مختلف تفاوت قائل شویم.

نکته‌ای که در آخر باید به آن پرداخت عدم توجه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تحصیل کودکان تیز هوش زیر ۶ سال و عدم امکانات کافی و قابل دسترس در اختیار افراد تیز هوش است که منجر به تحصیل این افراد در گروه سنی نامتناسب و حتی خارج از کشور شده است از سویی منع تحصیل کودکان زیر ۶ سال تا حدی صحیح می‌باشد زیرا کودکان به‌‌‌ همان میزان که نیازمند یادگیری و پرورش هوش خود هستند به‌‌‌ همان میزان نیز نیازمند بازی و تفریحات مناسب با همسالان و همبازی‌های خود می‌باشند و این در حالی است که مسئولان و مدیران باید به فکر ایجاد مدارس متناسب با ضریب هوشی این افراد باشند تا در زمان و موقعیت مناسب بتوانند از هوش و استعدادهای ذاتی خود استفاده کنند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ز. محمدی
۰۰:۱۲ ۲۴ تير ۱۳۹۶
چرا در کشور ما به همه جنبه های هوش توجه نمی شود و فقط برای هدایت دانش اموزان بسمت رشته های نظری تلاش می شود و بقیه را کم هوش جلوه می دهد مدارس هنری یا صنعتی یا...وجود ندارد به سایر استعداد ها توجه نشده ...درهنرستان ها و کار دانش ها اصلا از اساتید خوب استفاده نمی شود فقط وقت بچه ها تلف می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
داداش چه خوش خیالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
این مدارس جز تربیت تعدادی دانش اموز که فشار درسی زیادی تحمل می کنند کار خواصی انجام نمی دهند ضمن اینکه انتخات دانش اموز در مدارس تیز هوش بسیار بسیار اشتباه می باشد خانواده اه فقط خوشحال هستند که ابه بچه هایشان تیز هوش بگویند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
مدارس تيزهوشان اگه درست هدايت بشه به نفع كشورمان است. اينكه ازمونش بايد تغيير كنه و فقط مديران به فكر قبولي دانش اموزان در كنكور نباشن تعداد دانش اموزان پذيرفته شده بايد كم باشه و فقط نخبه ها وارد بشن