باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطمه کربلایی - مهدی مقصودی، مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بینالملل شرکت ملی پست در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به ترافیک پستی در روزهای اخیر مطرح کرد: «تقریبا به ۴ دلیل، با نوعی افزایش ترافیک روبهرو هستیم. »
مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بینالملل پست ادامه داد: «جمعه سیاه را پشت سر گذاشتیم؛ اما یک سری از سفارشاتی که مردم دادهاند تا آماده شود و تحویل شبکه توزیع شود، مدت زمانی طول میکشد و هنوز تمام اینها وارد این شبکه نشدهاند. این فرآیند در حال انجام است و ما به نوعی با پس لرزههای بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه همچنان روبهرو هستیم.»
مهدی مقصودی اضافه کرد:« بحث دیگر، نزدیکی شب یلدا است که مردم طبق سنت و آیینی که دارند، خریدهایی را انجام میدهند. در سالهای اخیر هم خرید اینترنتی افزایش زیادی داشته است. یکی از نقشهایی که پست در سالهای اخیر داشته، ارسال محصولات از طریق سکوهای داخلی و خارجی بوده است. اخیرا حدود ۲۰ تن پسته فقط از بجستان خراسان رضوی ارسال کردیم. در کل مجموعه پست در اقتصاد روستاها نقش خوبی ایفا میکند و روستاییان به واسطه دسترسی که به سکوهای اینترنتی دارند، محصول خود را برای فروش میگذارند و از طریق پست ارسال میکنند.»
مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بینالملل پست مطرح کرد:« شرکت ملی پست به عنوان اپراتور منتخب پوشش سراسری در کشور دارد و ما در تمام نقاط روستایی در ایران حضور داریم. حتی اگر در روستایی ۵ خانوار زندگی کنند و گذرنامهای قرار باشد صادر شود، قطعا از طریق خدمات پست انجام میشود.»
مهدی مقصودی ادامه داد: «نکته بعد، مناسبت روز مادر است که بسیاری به دلیل این که امکان دیدار حضوری ندارند، هدیه ارسال میکنند و این یکی از الگوهایی است که باب شده و ما در این زمینه هم با افزایش ترافیک روبهرو هستیم.»
مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بینالملل گفت:« تعطیلیها و آلودگیهای هوا مردم را به سمتی برده که برخی خرید اینترنتی میکنند؛ هم بحث سلامتی و هم قوانینی که در آلودگی هوا وضع میشود، خرید اینترنتی را افزایش میدهد.»
مهدی مقصودی افزود:« نکته بعدی هم، شب سال نوی میلادی است که برخی هموطنان درگیر آن هستند. به این ۴ دلیل با پیک ترافیکی مواجه هستیم. در واقع در شریطی که کارمندان خیلی از ادارات تعطیل هستند، مجموعه اجرایی پست با ظرفیت کامل فعالیت میکند. پست جزء نهادهای خدمات رسان به شمار میآید؛ نود درصد نیروها،اجرایی و در تعطیلات مشغول به کار هستند. شبکه توزیع و پردازش و رهسپاری کاملا در این ایام پای کار هستند.»
مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بینالملل درباره ارسال مرسوله در آستانه نوی سال میلادی گفت: «مجموعه پست یکی از نهادهایی است که شبکه جهانی دارد. در همه نقاط دنیا پست وجود دارد و به دلیل شرایطی که مجموعه اتحادیه جهانی پست تحت نظام اینترنتی ایجاد کرده، این امکان فراهم است که یک مرسوله در کل قلمرو کره زمین توزیع شود.»
مهدی مقصودی بیان کرد: «ما بخاطر مشکلی که در حوزه هواپیماییها بود، سعی کردیم از توان تکنولوژی و فنی استفاده کنیم که شب عید میلادی که بسیاری منتظر بستههای ارسالی هستند، ارسال به تمام نقاط دنیا را با قیمت مناسب فراهم کنیم.»
مهدی مقصودی درباره تعرفه ارسال مرسوله به خارج از کشور گفت: «تعرفههای ما، چون مصوب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است به گونهای تعیین میشود که ملاحظات مردمی هم در نظر گرفته شود و این تعرفه یک سوم بخش خصوصی است.»
او ادامه داد: «تعرفه خدمات پستی چند مبنا دارد و بر مبنای مقصد، وزن و نوع سرویس تعیین میشود. برای مثال احتمالا ۶ کیلوگرم مرسوله به مقصد انگلیس که تحویل به درب باشد، حدود ۴ یا ۵ میلیون تومان است که بیشتر این هزینه هم در بخش ایرلاینها و خدمات پشتیبانی مصرف میشود.»
مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بینالملل شرکت پست درباره این که ارسال مرسوله از ایران بیشتر به کدام کشورها است، پاسخ داد:« بیشتر ارسالها به آمریکا، فنلاند، آلمان، انگلیس، چین و استرالیا است.»
او درباره مدت زمان ارسال هم گفت: «کمیسیون تنظیم مقررات به عنوان مرجع تعیین نرخ خدمات پستی، تعهدنامه ثبت خدمات سرویس را هم ابلاغ میکند که اصطلاحا به آن سرویس لِول اَگریمنت میگویند. بر مبنای آن، این زمان مشخص است. بخشی از این زمان هم به خاطر ملاحظات گمرکی است؛ هم گمرک مبدا و هم گمرک مقصد. ارسال مرسوله به انگلیس تقریبا ۷ الی ۸ روز و به اروپا و آمریکا تقریبا ۱۰ تا ۱۵ روز طول میکشد.»
مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بینالملل مطرح کرد: «اساسا فعایت شرکت پست در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری تاثیر مثبتی دارد. چرا که هر مرسوله که توسط مامور پست تحویل داده میشود، میتواند رفت و آمدهایی را در حالت عادی به همراه داشته باشد و این تاثیر خوبی در حوزه کاهش سفرهای غیرضروری، آلودگی هوا و کاهش مصرف بنزین و سوخت دارد.»