کافه کتاب/23

اسماعیل امینی: هیچ کس ادبیات را جدی نمی‌گیرد/ نگاه تفریحی و تصنعی به ادبیات اشتباه است

امروزه نگاه تفریحی، تصنعی و سطحی به ادبیات خسران، و توجه جدی به این عرصه از فرهنگ، ضروری است.

باشگاه خبرنگاران - نسرين خداياري - اسماعیل امینی، شاعر پیشکسوت کشورمان که تاليفات بسياري داشته است و بعنوان يكي از نويسندگان متعهد و انقلابي در برهه ای از کار حرفه ای خود با نگارش کتاب «تبسم دوست» ارادت خود را نسبت به امام خمینی(ره) هم اثبات کرده، در اين گفتگوي كوتاه دغدغه‌هاي خود در زمينه ادبيات را بيان كرده است.

آقای امینی در چه سالی متولد شده‌اید؟

من متولد سال 1342 هستم.

چه نظری در مورد اوضاع ادبیات کشورمان دارید؟

به نظر من هیچ کس ادبیات را جدی نمی گیرد ، امروز ادبیات در نگاه نظام دانشگاهی، آموزش و پرورش، رسانه ها و حتی خود شاعران و نویسندگان نیز غیر جدی تلقی میشود. ما امروز به ادبیات نگاه تفریحی و تصنعی داریم و این اشتباه است، در حال حاضر که هیچ کس به خود اجازه افزودن فرمولی جدید به فیزیک و شیمی را نمی دهد ،هر کسی خودش را مجاز به ایجاد یک سبک جدید ادبی می داند.

راهکار شما برای حل معضل نگاه غیر جدی به ادبیات کشورمان چیست؟

مهم ترین راهکار این است که ادبیات در نظام تعلیم و تربیت ما جدی گرفته شود ، چرا که امروزه ما با ورود به عرصه بازی بیهوده کنکور ، ادبیات را جدی نمی گیریم، بهتر است که نویسندگان و شاعران در حوزه نشر سختگیری کنند تا با انتشار کتاب های سخیف به بدنه ادبیات لطمه نزنیم.

نظر شما درباره اثر کمیت گرایی بر روی ادبیات کشورمان چیست؟

متاسفانه نظام اداری و رسانه ای ما فقط عدد را میشناسد و این طرز شناخت نه فقط به ادبیات بلکه به همه حوزه های فعالیتی ما آسیب زده است.

به نظر شما داشتن شهرت و چهره مطرح چه جایگاهی در ادبیات دارد؟

حوزه ادبیات مثل بازیگری و نقش آفرینی نبوده و برخلاف این عرصه ها نیازی به چهره مطرح ندارد منتها متاسفانه رسانه های ما دنبال چهره مطرح و هیاهو کردن هستند.ما در ادبیات آثار مطرح داریم و نه چهره مطرح، این چهره سازی در ادبیات امروز ما به جایی رسیده که برخی از نویسندگان و شاعران برای چهره شدن خود را به زیر تیغ عمل های زیبایی می سپارند.

در نظر شما به چه کسی اهل قلم می‌گویند؟

به نظر من هر که با نوشتن سر و کار دارد اهالی قلم به حساب می آید، اما حوزه کار آنها به بخش های متفاوتی چون خلاقه، علمی و روزانه تقسیم میشود.

به نظر شما انقلاب اسلامی چه تاثیری بر روی ادبیات ما گذاشته است؟

انقلاب فضایی ایجاد کرد که تعداد زیادی از کسانی که به نوشتن علاقه داشته اند امکان ورود به عرصه نویسندگی را پیدا کرده اند ، مثلا ما در هیچ دوره ای از تاریخ کشورمان به اندازه امروز خانم شاعر و نویسنده نداشتیم.از تاثیرات دیگر انقلاب اسلامی بر روی ادبیات کشورمان میتوان به کشف ظرفیت های ناشناخته سبک های کلاسیک شعر اشاره کرد، علاوه بر این ما که در هر دوره ای از تاریخ به یک موضوع یا محتوای خاص توجه کرده ایم ،امروز در حوزه محتوا و تنوع موضوعی شاهد گستردگی چشمگیر هستیم، بگونه ای که در دوره کنونی همه انواع موضوعی را در کنار یکدیگر می بینیم.

شما چه تعریفی از سانسور دارید؟

به نظر من سانسور ظلم به اندیشه است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
reza
۰۶:۲۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
ناراحت نباشید امروز ما امتحان ادبیات داریم و این قدر سخته که ما هیچ وقت ادبیات رو اونم از نوع نهاییش رو سخت نمی گیریم