فروچاله‌ها در نقش رستم، کنار نقش‌ها ایجاد شده ولی در تخت جمشید در 500 متری آن ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ رضایی منفرد مدیر پایگاه مجموعه جهانی تخت جمشید گفت: این فروچالهها از سال 1390 شروع شده است و دلیل آن برداشت بی‌رویه آب‌های سطحی و خشکسالی‌های دوره‌ای است و این مساله باعث خالی شدن لایه‌های زیر زمین شده و ترک‌ها و شکاف‌هایی روی زمین مشاهده می‌شود.

وی افزود: تاکنون به جایی از آثار آسیبی نرسیده است اما خطری برای آنها محسوب می‌شود.

این مسئول بیان کرد: این شکاف‌ها در 500 متری تخت جمشید قرار دارد ولی در نقش رستم کنار نقش‌ها این اتفاق روی داده است و چون جلوی نقش‌ها خاک دست ریز ریختیم این شکاف‌ها خودش را بیشتر و سریعتر نشان داد.

رضایی منفرد ادامه داد: ترک‌های ایجاد شده با عرض 20 سانتیمتر و عمق 1 متر تا 1 متر و نیم بوده است و وقتی که بارندگی شدید می‌شود شاهد ایجاد یکسری ترک هستیم.

مدیر پایگاه مجموعه جهانی تخت جمشید در خصوص جلوگیری و مقابله با این فروچاله‌ها گفت: مطالعاتی شده، جلساتی گرفته شده و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز نامه هایی به استاندار فارس داده است و استاندار نیز فوری دستور داده‌اند و درباره آن جلسه شورای فنی در شهریور ماه پارسال تشکیل شد و از آن به بعد مجوز هیچ چاهی صادر نمی‌شود.

رضایی منفرد ادامه داد: اما راهکارهای آن این است که الگوی کشت تغییر کند و بر روی چاه‌ها کنتور گذاشته شود و این مساله همتی جمعی از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف نیاز دارد.

دکتر عزت الله رییسی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز همچنین دلیل اصلی فروچاله‌های اطراف نقش رستم و تخت جمشید را پایین رفت سطح آب‌های سفره‌های زیرزمینی دانست و افزود: حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه آب موجب پایین رفت سطح آب‌های سفره‌های زیر زمینی در اطراف این آثار تاریخی و ایجاد این فروچاله‌ها شده است.

وی ادامه داد: در اطراف این آثار ارزشمند تاریخی لایه‌های رس و شن وجود دارد وقتی سطح سفره‌های آب پایین می‌افتد ضخامت لایه‌های رس کم و موجب فرونشست می‌شود.

دبیر قطب زمین‌شناسی زیست محیطی افزود: در حدود 50 متر به ساختمان اصلی تخت جمشید یک شکاف 250 الی 300 متر در روبروی آن قرار دارد و یک شکاف هم در غرب تخت جمشید ایجاد شده است که 500 متر دورتر از آن قرار دارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: همچنین شکافی در نیم متری نقش رستم هم در صخره‌ای که نقش رستم در آن قرار دارد ایجاد شده است.

عزت الله رییسی اردکانی ادامه داد: برای مقابله و جلوگیری از این فروچاله‌ها در اطراف نقش رستم و تخت جمشید ستاد بحران طرحی به سازمان زمین شناسی کشور داده است تا آنها بر روی آن مطالعه کنند.

وضعیت نقش رستم بحرانی تر از تخت جمشید است/گزارش مکتوب

وی افزود: تنها راه نجات این است که اضافه برداشت صورت نگیرد و هم اکنون طرح‌هایی در دست است تحت عنوان تعادل بخشی که وزارت نیرو شدیدا در حال پیگیری آن است تا جلوی این اضافه برداشت گرفته شود که اگر این کار صورت بگیرد مساله فروچاله‌ها حل خواهد شد.

دبیر قطب زمین شناسی زیست محیطی بیان کرد: اندازه این شکاف یا بازشدگی در نقش رستم حدود 3 الی 4 سانتیمتر بوده است و عمق آن 20 الی 30 سانتیمتر است ولی فروچاله هایی که در فاصله 250 الی 300 متری و روبروی تخت جمشید قرار دارد عرض آن 30 سانتیمتر و بعضی جاه‌ها عمق 1 متر است.

یک منبع آگاه گفت: از 2 سال پیش این فروچاله‌ها در اطراف نقش رستم و تخت جمشید بوجود آمده است و علت اصلی آن حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه آب‌های زیر زمینی است.

این منبع آگاه ادامه داد: در مجموعه جهانی پارسه این فروچاله‌ها در جنگل‌های اطراف قرار دارند و فاصله آنها حدود 500 الی 1000 متر است ولی در نقش رستم این فروچاله‌ها در خود آثار بوجود آمده و در زیر سنگ نگاره ساسانی شاپور و بهرام و سایر سنگ نگاره‌ها قرار دارند.

این منبع آگاه بیان کرد: اگر برای پیشگیری و مقابله با این فروچاله‌ها اقدامی نشود در 4 الی 5 سال آینده رشد می‌کند بخصوص در نقش رستم.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: وضعیت ، نقش ، رستم ، بحرانی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.