سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: بسنده کردن به برنامه درسی رسمی تربیت معلم ولو با کیفیت مرغوب، کم فروشی است و باید به برنامه های دیگر بیندیشیم .

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاراندکتر مهرمحمدی در سیزدهمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی با عنوان " فاصله نظر و عمل در حوزه تربیت معلم" اظهار کرد: ماهیت تربیت معلم را یک رخداد انسانی شگرف میدانیم که در اثر آن یک انسان نامعلم به مرتبه معلمی ارتقای وجودی یافته و دگردیسی شخصیتی به وقوع می پیوندد و این رخداد شگرف را نمی توان تنها از برنامه درسی به معنای متعارف انتظار داشت.

وی ادامه داد: رسیدن به هدف تربیت معلم مستلزم آن است که فرد در فرایند تغییر هویتی در معرض چهار برنامه قرار گیرد و در حوزه سیاست گذاری تربیت معلم در کشور، برنامه درسی متعارف وافی به این مقصود نیست و بسنده کردن به آن ولو با کیفیت مرغوب کم فروشی است.

دبیر اجرایی همایش فاصله نظر و عمل که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، در ادامه با اشاره به چهار مدل برنامه درسی اظهار داشت: اولین برنامه تربیت معلم، برنامه درسی مستقیم، رسمی و متشکل است و سه برنامه دیگر با تغییر جهت این برنامه شکل میگیرند. برنامه درسی غیر مستقیم دومین برنامه بوده که متضمن کارکرد ثانویه هر درس برای کمک به یادگیری های مهم دیگر است .

مهرمحمدی با اشاره به برنامه درسی غیر رسمی افزود: این برنامه متضمن حسن استفاده از عنصر شبانه روزی دانشگاه و البته سایر فرصتهای فراغت از برنامه درسی رسمی است. مثلا در دانشگاه فرهنگیان حتی در طول تابستان تربیت معلم تعطیل نبوده و در قالب برنامه غیر رسمی امتداد می یابد.

وی درباره چهارمین برنامه درسی تربیت معلم توضیح داد: برنامه غیر متشکل بر اتمسفر و هوایی که دردانشگاه تنفس می شود تاکید دارد؛ یعنی ارزشهایی که زیرپوستی ونامحسوس در دانشگاه باید ترویج شوند و اجرای این برنامه مستلزم پیرایش محیط به لحاظ علمی، فیزیکی و .. است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار