هاتف علیمردانی معتقد است که با گسترش کلان شهری مانند تهران، معرفی فرهنگ ایرانی به جوانان وظیفه فیلمسازان است.

معرفی فرهنگ ایرانی به جوانان وظیفه فیلمساز استهاتف علیمردانی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران با اشاره به وضعیت امروز زندگی شهری در پایتخت اظهار کرد: تهران امروز با وسعت و پراکندگی خود، جمعیت و قومیت‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. در واقع تهران به سمت مدرنیته و فاصله گرفتن از تعاریف سنتی حرکت می‌کند.

وی افزود: شهر تهران یکی از شهرهای پیشرفته جهان با زیر ساختارهای مدرن است. همین امر باعث می‌شود گاهی توجه فیلمسازان به سینمای اجتماعی و شهری، باعث توجه آن‌ها به سوژه‌های ملتهب اجتماعی که کلان شهری مانند تهران درگیر آن است، شود.

کارگردان فیلم «کوچه بی‌نام» در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکل امورز جامعه شهری که می‌تواند در سینما به تصویر کشیده شود، بیان کرد: به عقیده من معضل اصلی جوامع شهری، سوالات زیاد و گاها سردرگمی جوانان به عنوان نسل آینده است که زیر ساخت‌های جامعه شهری را تحویل می‌گیرند و آن را بسط و گسترش می‌دهند. در واقع امروز ما با نسلی روبرو هستیم که می‌خواهند بدانند و تا ندانند کوتاه نمی‌آیند.

علیمردانی با بیان اینکه در حال حاضر فرهنگ مدرنیته غربی به جوانان ما ترزیق می‌شود، یادآور شد: جوان امروز با جوان دیروز بسیار متفاوت است. اکنون فضای مجازی مرزها را از بین برده است و فرهنگ غربی تحت لوای تهاجم فرهنگی به جوانان ما دیکته می‌شود. معتقدم از همینجا وظیفه فیلمسازان آغاز می‌شود تا بتوانند از طریق آثارشان موضع درست و غلط را نشان داده و اجازه ندهند در حرکت به سمت مدرنیته، ایرانی بودن ما تحت شعاع قرار بگیرد. 

این کارگردان جوان که ساخت چند فیلم شهری را در کارنامه دارد، سپس تاکید کرد: معرفی فرهنگ ایرانی به جوانان وظیفه فیلمساز است. باید از این طریق بتوان جوان را با جامعه خود بیشتر آشنا کرد. 

وی با بیان اینکه شکل زندگی شهری امروز تغییر کرده است، گفت: ما به لحاظ فرهنگی در حال پوست‌اندازی هستیم. شهروندان در زندگی امروز ناگزیر به شناخت قانون اجتماع و بدون توجه به آن نمی‌توانند با شهروندان دیگر ارتباط درستی برقرار کرده همزیستی مسالمت آمیز شهری داشته باشند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار