به گزارش
حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران، فريد فرخندهكيش مديرعامل و سعيد پور اسماعيلي معاون فرهنگي و آموزش انجمن سينماي جوانان ايران در آخرين روز جشنواره فرهنگ بومي ژيار كه از تاريخ 19 الي 21 ارديبهشت در بانه برگزار شد، طي نشستي با هنرجويان، مربيان و فيلمسازان در خصوص سياستهاي مختلف آموزشي، توليدي و حمايتي انجمن به بحث و گفتگو پرداختند.
در ابتداي اين نشست فريد فرخنده كيش با اشاره به وظيفه انجمن سينماي جوانان ايران گفت: وظيفه اصلي انجمن اين است كه عكاسي و سينما را در سراسر كشور رواج دهد. از اين مسير نيز استعداديابي در 31 استان و 59 دفتر سينمايي اين انجمن رخ ميدهد.
فرخنده كيش ادامه داد: نگاه دوره جديد معاونت سينمايي اين است كه ديدگاههاي انجمن را نهتنها در دفاتر سينمايي انجمن سينماي جوانان ايران بلكه در تمام كشور گسترش دهد.
وي با اشاره به فعاليت انجمن در شهرهاي ديگر عنوان كرد: يكي از عملكردهاي اين انجمن همان رويكرد مركزگريزي و فاصله گرفتن از مراكز استانهاست؛ چون اكثر امكانات در مراكز شهرها متمركز شدهاند و كمتر در شهرهاي ديگر امكانات ديده ميشود. بنابراين؛ در همين راستا در تربتحيدريه جشنوارهاي برگزار شد كه فاصله نسبي با مشهد مقدس داشت.
مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران با اشاره به اينكه نتيجه اين كارها جريان سازي براي آينده شهرها درزمين عكاسي و سينماست، افزود: در استان كردستان با توجه به برگزاري جشنواره ژيار اين اتفاق ميافتد كه ديدگاهها به هم نزديك ميشود و يك نگاه بومي در رابطه با سينما شكل ميگيرد؛ علاوه بر اين با بازسازي سالن نمايش مجتمع فرهنگي هنري اين شهر در پي برگزاري جشنواره ژيار در آينده نزديك شاهد نمايش بهروز فيلمهاي اكران سراسري همگام با تهران خواهيم بود. ممكن است ديدگاه شهرنشينان نسبت به شهر بانه يك نگاه صرفاً اقتصادي باشد اما برگزاري جشنواره ژيار باعث يك اتفاق فرهنگي بزرگ در اين شهر شده است كه بهخوبي پتانسيلهاي فرهنگي موجود در آن را به نمايش ميگذارد.
فرخنده كيش عنوان كرد: انجمن سينماي جوانان ايران با همين هدف در قالب هفتههاي فيلم و عكس، جشنوارههاي استاني و منطقهاي، سير شناسايي فيلمسازان را به عهده ميگيرد.
وي با بيان اينكه مرحله بعدي آموزش است، گفت: پايه و اساس انجمن بر مبناي آموزش گذاشته شده و رفتار ما در توسعه انجمن اين است كه شهرهاي فاقد دفتر را بهصورت نمايندگي پشتيباني كنيم؛ به عبارتي در قدم اول اين نمايندگيها به آموزش تخصصي مشاغل ميپردازند و بعد از آن وارد دورههاي فيلمسازي ميشوند و پس از آن رفتارهاي حاكم بر دفاتر ديگر در خصوص حمايت از توليد را ادامه ميدهند.
مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران تأكيد كرد: ديدگاه ما در توليد براي استعداديابي بهطور صرف محدود به اعضاي انجمن و هنرجويان آن نميشود بلكه ما خود را موظف به ارتقاء وضعيت تمامي هنرمندان و جوانان كشور ميدانيم. به همين دليل طرحهاي جديد و اتاقهاي مشورتي را در 5 استان كشور ايجاد كرديم كه قرار است اكثر سينماگران و علاقهمندان جوان كشور را پوشش دهد. اين اتاقهاي مشورتي به دوستاني كه ايدههاي خاصي دارند، مشاوره رايگان ارائه ميدهد.
فرخنده كيش يادآور شد: ما ابزار محوري را از دستور كار خود خارج كرديم و آموزش را بر مبناي تفكر قرار داديم. روش ما استاد و شاگردي است؛ چون از روشهاي آكادميك هنرمند واقعي به جامعه معرفي نشده است. اين وظيفه به ما محول شده كه از صفر تا صد سينماي داستاني حمايت كنيم. ضمن اينكه در آموزش خود سينماي مستند و پويانمايي را نيز فراموش نميكنيم؛ به همين دليل در دفاتر ما كانونهاي پويانمايي و مستند تشكيل شده تا به اين جريان كمك شود.
وي درباره كمبود تجهيزات در انجمن در پاسخ به سؤال هنرجويان عنوان كرد: مبناي اساسي ما اين است كه تجهيزات پايه و حداقلي را تأمين كنيم اما بيشتر از اين تجهيزات به دليل تغيير سريع تكنولوژي بهسرعت از رده خارج ميشوند. درباره توليد حرفهاي و نيمهحرفهاي برآورد بودجهاي داريم كه در آن پيشبينيهايي براي تهيه ابزار اوليه صورت گرفته است. كسي كه صاحب طرح است بايد توانايي تهيه ابزار را داشته باشد اما در رابطه با آموزش تأمين ابزار لازم وظيفه ماست.
مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران در خصوص رويكرد جديد اين مركز توضيح داد: در دوره جديد انجمن سينماي جوانان ايران متولي سينماي كوتاه حرفهاي است كه قبلاً به عهده مركز گسترش سينماي مستند و تجربي بود. حمايت انجمن معمولاً در توليد اتفاق ميافتد. سعي ميكنيم در ادامه اين مسير حمايتهاي ديگر غير از توليد داشته باشيم تا در فيلمساز رغبت ايجاد شود كه خودش وارد ميدان سرمايهگذاري شود يا سرمايههاي سرگردان را جذب كند.
فرخنده كيش با اشاره به اينكه يكي از مواردي كه انجمن دنبال ميكند سينماي هنر و تجربه است، افزود: در اين راستا تلاش ميكنيم براي نمايش فيلمهاي كوتاه بستري فراهم كنيم تا در چرخه اقتصادي براي سينماگر بازگشت سرمايه وجود داشته باشد.
*تلاش ميكنيم دريچه ديد افراد نسبت به سينما وسعت پيدا كند
سعيد پوراسماعيلي معاون فرهنگي و آموزش انجمن سينماي جوانان ايران درباره روش كار انجمن گفت: مدل انجمن سينماي جوانان ايران هيچ جاي جهان مشابه ندارد. معمولاً مراكز آموزشي نيروها را پس از آموزش به بيرون هدايت ميكنند و پس از آن ديگر وظيفهاي براي خود تعريف نكردهاند. گاهي هم مراكز توليد فيلم بهصورت دفاتر فيلمسازي و يا بهصورت دولتي از فيلمسازان حمايت ميكنند و به اين طريق در تكه پارههاي مستقل از هم فضاي سينمايي كشور شكل ميگيرد. اين در حالي است كه انجمن سينماي جوانان ايران هم به دليل فراگير بودن در سراسر كشور و قدمت 30 ساله منحصر به فرد است.
پور اسماعيلي ادامه داد: انجمن از آموزش شروع ميكند و با امكان توليد فيلمي كه براي نمايش، بازرگاني و عرضه دارد، باعث ميشود توليد نيروهاي مفيد از درون خود مجموعه ايجاد شود. ما در حوزه آموزش نيز همين تعريف را داريم؛ انجمن زمينهاي براي بروز استعداد فراهم ميكند و فكر ميكنم اكثر اين استعدادها از شهرستانها هستند.
وي يادآور شد: بخش بسياري از فيلمسازان فعال تهراني قبلاً در شهرستان فعاليت كردند چون در آن دوره ابزار و امكانات بيشتر در كلانشهرها متمركزشده بود. در حال حاضر هنرجويان وابسته به وجود امكانات لابراتوار و فيلم در تهران نيستند. اين اتفاق خوبي است كه براي انجام كار سينمايي نيروها به تهران نيايند و دفاتر انجمن سينماي جوانان ايران همين كار را انجام ميدهند. مديريت جديد انجمن يعني آقاي فرخنده كيش به اين مسئله توجه دارد. در عين حال اين امكان فراهم نيست كه دفاتر سينمايي انجمن مثلاً از 60 به 200 دفتر برسد.
پوراسماعيلي با اشاره به ايجاد نمايندگي در شهرهاي مختلف تشريح كرد: فضاي ايجاد نمايندگي در هر شهر اتفاق بزرگي است كه اگر بانه از آن استفاده نكند، جشنواره ژيار در همان حد جشنوارهاي كوچك باقي ميماند. فراهم كردن زمينه آموزشي كمك بسياري به اين جريان ميكند. انجمن به دليل گستردگي، شرايطي فراهم ميكند كه در هر شهري، هر شخصي با استفاده از توانايي و فعاليتهايي كه انجام ميدهد، شناخت اوليه خود از سينما را افزايش دهد.
معاون فرهنگي و آموزش انجمن سينماي جوانان ايران تأكيد كرد: معتقديم سينما چندان آموزش پذير نيست اما تلاش ميكنيم شرايطي فراهم كنيم كه دريچه ديدگاه افراد نسبت به سينما وسعت پيدا كند. شايد بزرگترين اتفاق مهارتآموزي باشد اما در دوره جديد هفتماهه، نشست فرهنگي و گفتگوهايي صورت ميگيرد كه در آن هنرهاي ديگر نيز به هنرجو آموزش داده ميشود. تأكيد ما در دستورالعملهاي فرهنگي اين است كه افراد زبده همان شهر را كنار هنرجويان قرار دهيم.
وي در خصوص لزوم تحصيل دانشگاهي مربي در پاسخ به سؤال هنرجويان براي آموزش بيان كرد: مربي ازنظر ما كسي است كه با هنرجو كار ميكند و در اين روند تجربي، توليد به دست ميآيد. با اين معيارها كسي كه تجربه كافي دارد بهتر ميتواند به روش كاري ما نزديك شود. در حال حاضر هيچ مركزي براي درس دادن مربي انتخاب نميكند و اصلاً اين قاعده وجود ندارد كه حتماً تحصيلات سينمايي مدرس بالا باشد بلكه خروجي كار براي ما اهميت دارد.
پور اسماعيلي در پايان درباره استفاده از ابزار فيلمسازي در انجمن سينماي جوانان ايران گفت: در سرفصلهاي آموزشي تأكيد ميشود كه تا حد امكان از وسايل و ابزارهاي موجود براي آموزش استفاده شود. بهعنوانمثال در سرفصلهاي تصويربرداري تأكيد نميشود كه همه بايد از يك دوربين خاص استفاده كنند. هنرجو در اين دورهها اصولي دستهبنديشده ياد ميگيرد كه هر دوربيني در اختيارش قرار دهند، بتواند از آن استفاده كند.
انتهای پیام/