دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر:

کشف نقاط مشترک فرهنگی، هدف بخش بین المللی جشنواره فجر است

علیرضا رضاداد در برنامه «هفت» گفت: یافتن نقاط مشترک فرهنگی و گسترش آنها هدف اصلی ما از برگزاری بخش بین الملل جشنواره فجر است.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین دوره جشنواره فجر در  برنامه «هفت» گفت: سینمای ایران از لحاظ بین المللی سه دوره را گذرانده است. زمانی که  آثار خارجی به صورت غیر رقابتی به نمایش در می آمد سینمای ایران با محک زدن خود در این دوره  به توفیقات خوبی دست یافت. همزمان شدن بخش ملی و بین المللی تا دوره 32 ادامه داشت اما ما فهمیدیم ظرفیت های ایران به حدی است  که باید  بخش بین المللی  از ملی جدا شود از سویی شرایط رقابت در بخش ملی تمام توجه ها را به خود معطوف کرد و عده ای از بخش بین المللی غافل شدند به همین دلیل و دلایل دیگر تصمیم گرفتیم این دو بخش را از هم جدا کنیم.

وی در ادامه افزود: به نطرم سینمای ایران قابلیت بین المللی شدن را دارد و از لحاظ تولید و ساختار،  سینمای ایران صاحب سبک و اهداف خاص شناخته شده است هر جا از سینما ایران حرف زده می شود از ادبیات و سبک آن سخن می گویند و در مقاله ها مهم گفته می‌شود که سینمای ایران سبک جدیدی دارد.

رضاداد عنوان کرد: در مجموع  باید گفت ما حرفه مقدسی داریم که باید شنیده شود و با اعتقاد به فرهنگ و هویت خود اگر نقاط ضعفی هم داریم می‌توانیم آن را برطرف کنیم و اکنون زمینه ای فراهم است که به سینمای غیر ایران توجه شود.

وی ادامه داد: این جشنواره دو بخش رقابتی و تشویقی  دارد که سینمای ایران با قرار گرفتن در وضعیت رقابتی در جهان پیرامونی چیزی کم ندارد. اصل کار فرهنگی توجه به مشترکات و گسترش انها است و ما مشترکات فرهنگی با محیط پیرامونی خود زیاد داریم و فرهنگ ما برای جهانیان قابل قبول است اگر چه موانعی مانع رسیدن صدای ما به جهانیان شده اما این موانع قابل رفع است و جوایز مختلف سینمای ما این نقاط  مشترک با جهان اطرافمان را گواهی می دهد. ما باید  با تلاش مستمر  مشتر کاتمان با جهانیان را زیاد و برای پا برجا بودن آن تلاش کنیم.

دبیر جشنواره فجر خاطر نشان کرد: امسال همه ی تلاش ما نمایش و دعوت از  همه آثار و عواملشان بود که در سالهای گذشته این اتفاق نمی افتاد. همه ی فیلم‌ها نشست دارد و تا امشب هنوز عوامل 2 فیلم نیامدند. 28 فیلم در بخش رقابتی نمایش داده می شود. برگزاری کارگاه های تخصصی و  نشست های روسای سینمایی منطقه با هدف بررسی موانع و پیشنهاد هایی برای رفع آنها می تواند در این زمینه کمک کند.

وی افزود: بازار فیلم به سمت معرفی سینمای ایران و تولید مشترک می‌رود؛ فکر می کنم این تغییر رویکردها ما را به یک وضعیت مطلوبی برساند. بازار در دوره‌های سابق هم بوده اما امسال توجه به ان مقوله ها بیشتر شده در ایام تولید مشترک الگوی صحیحی است که کل دنیا به ان رسیده  در دنبا صنعت سینما از لحاظ اقتصادی مشکل دارد اما به  این وسیله این مشکل را رفع و  مخاطبان خود را کسترش می دهند و مسئله مهمی است در سینما ی ایران هم چند سال این بحث می شود اما چون تمر کرز روی بین الملل نبوده عملی نشده است. سیاست های سینما باید به سمت تولید مشترک برود و زمینه های سیاسی فراهم شود .200 مهمان خارجی داریم که شامل عوامل خریداران فعالان جشنواره ها رسانه ها  و منتقدین مشتاقان بودند های از17تا 23شب به تناسب فیلم ها در پردیس ملت نشست داریم غیر از کارگاه ها یک ساعت باز گذاشتیم متناسب با سلیقه مخاطب ها از رسانه ها می خواهیم باهم گفتگو داشته باشند. 

امسال 60 فیلم به نمایش در میآید و ما فیلم های بهتر را انتخاب کردیم همه فیلم ها روی سرور است و همه ی خارجی ها می توانند از هر 8 باکس استفاده  کنند و هر فیلمی را که می خواهند ببینند.

رضاداد در پایان گفت: افقی که برای خودمان تعریف کردیم هویت مشترک و اشتراک فرهنگی است باید از منطقه خود آغاز و به جهان های اطراف برسانیم و از هیئت انتخاب هم خواستیم با توجه به این هدف آثار را اتنخاب کنند.
 
تمام عوامل بخش ملی به سرپرستی آرش امینی از 23 بهمن در بخش بین الملل کار خود را آغاز کردند. اردیبهشت ماه به دلیل نداشتن تداخل با هیچ جشنواره و از لحاظ آب و هوایی زمان مناسبی بود. تمام فیلم‌های خارجی طبق مقررات ما نمایش داده می‌شوند و مجیدی علاقه مند به  نمایش «محمد رسوالله» برای خارجی ها است اما باید زیر نویس ها انجام شود؛برای استودیوی در مونیخ دشوار است که فیلم را با زیر نویس فارسی تهیه کنند در صورت اماده شدن علاقمند به نمایش هستیم؛ امیدوارم از این فرصت به خوبی استفاده شود.



انتهای  پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار