مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی عنوان كرد؛

تولیدات دامی دومین سرمایه کشور

دام و تولیدات دامی پس از نفت دومین سرمایه کشور محسوب می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تأمین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، بهداشت عمومی و سلامت جامعه را به دنبال دارد،گفت: در این مدت 3 میلیون و 950 هزار و 705 جوجه یک‌روزه در مرغداری‌های شهرستان درمیان جوجه‌ریزی شد.

رفیعی‌پور گفت: دام و تولیدات دامی پس از نفت دومین سرمایه کشور محسوب می‌شود و حفظ و حراست از این سرمایه مهم از وظایف اصلی دامپزشکی است.

وی توجه به سلامت دام را بسیار مهم دانست و افزود: تامین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، بهداشت عمومی و سلامت جامعه را به دنبال دارد و به سبب اهمیت این موضوع خدمات بهداشتی دامپزشکی در تمام مناطق استان ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از 70 درصد بیماری‌های بازپدید، نوپدید و نوظهور منشأ حیوانی دارد و این موضوع اهمیت توجه به دام و فرآورده‌های دامی را دوچندان می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به شناسایی 50 درصد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 832 بیماری مشترک نظیر تب مالت، تب خونریزی‌ دهنده کریمه کنگو و سل بین انسان و حیوان شناسایی شده است.

وی گفت: خشکسالی‌های پیاپی، هم‌مرز بودن با کشور بحران زده افغانستان و همجواری با استان سیستان و بلوچستان خطر تردد دام غیرمجاز و ورود انواع بیماری‌ها به استان خراسان جنوبی را افزایش داده است.

وی به فعالیت حدود ۳۰۰ واحد مرغداری در شهرستان درمیان اشاره کرد و گفت: شهرستان درمیان دومین قطب تولید گوشت مرغ در خراسان جنوبی است.

رفیعی‌پور با بیان اینکه مبارزه با بیماری‌های واگیر دامی یکی از مهم‌ترین وظایف و فعالیت‌های شبکه دامپزشکی است، اظهارکرد: صنعت پرورش طیور از پویاترین و مهم‌ترین صنایع اشتغال‌زا و تولیدی در سطح شهرستان و استان است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی همچنین یادآورشد: شهرستان درمیان با دارا بودن 288 واحد پرورش طیور نقش پررنگی در این حوزه دارد و تعداد مجوز جوجه‌ریزی صادر شده در سال گذشته در این شهرستان 474 مورد بوده است.
 
انتهای پیام/د 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.