524 گونه پرنده در کشور وجود دارد که خراسان جنوبی زیستگاه 153 گونه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۳ درصد از کل پرندگان دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارند، افزود: طبق اطلاعات موجود از ۵۲۴ گونه پرنده کشور، زیستگاه ۱۵۳ گونه در استان است که ۱۱۰ گونه مقیم و بقیه مهاجرند.

آرامنش افزود: نزدیک به ۷۰ گونه از پرندگان در استان زاد آوری می کنند که می توان آنها را بومی استان دانست.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: شماری از این گونه ها مهاجرو عده ای دیگر مهاجر عبوری که استان در سر راه طولانی آنها قرار دارد و این گونه ها در سطح وسیعی از مناطق خشک و بیابانی استان پراکنده هستند.

وی تصریح کرد: به منظور افزایش توجه جهانی به موضوع اهمیت پرندگان مهاجر، از سال ۲۰۰۶ میلادی، توافقنامه پرندگان مهاجر آبی آفریقا- اوراسیا اقدام به نام گذاری و برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر کرده است.

وی با بیان اینکه روز جهانی پرندگان مهاجر درسال جاری مصادف با ۲۰ اردیبهشت است، خاطرنشان کرد: شعار امسال روز جهانی پرنده گان «انرژی، با دیدگاه حمایت از پرندگان» انتخاب شده است.

آرامنش افزود: پرندگان از ثروت های طبیعی و ملی کشور به شمار می روند که متاسفانه تعداد آنها به دلیل تبدیل و تخریب اکوسیستم ها بسیار کاهش یافته است.

وی در ادامه گفت: شکار بی رویه و کثرت سلاح های گرم سبب شده است بسیاری از پرندگان که در گذشته در ایران وجود داشتند، اکنون به ندرت مشاهده شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی پناه گاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان، نیزار خور، رودخانه تجنود، رودخانه و سد مهوید، رودخانه و سد برکوه، دره بید، کال نی، سد کریت، رودخانه موبیاض و سد بیهود،رودخانه فرخی، رودخانه و سد حاجی آباد، رودخانه مردان شاه را از جمله آبگیرهای استان اعلام کرد.

وی با اشاره به سرشماری سالانه پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در استان گفت: سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی همه ساله با شرکت گارد اجرایی حفاظت محیط زیست استان در ۱۹ سایت با روش مشاهده مستقیم انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: باکلان، کشیم، حواصیل، اگرت، بوتیمار، لک لک، اکراس، کفچه نوک، فلامینگو، غاز، خوتکا، آنقوت، اردک، فیلوش، یلوه، چنگر، سلیم، آبچلیک، فالاروپ، پاشلک، ماهی خورک و دم جنبانک از جمله پرنده های مهاجروساکنین آبگیرهای استان هستند.

آرامنش همچنین یادآور شد: جنبه های مختلف اهمیت پرندگان سبب شده که پرنده شناسان و برنامه ریزان منابع طبیعی بکوشند تا اطلاعات خود را در زمینه های علمی، آموزشی و تفریحی پرندگان هرچه کامل تر کنند تا بتوانند به نحو مطلوب‌تری از این ارزش ها به نفع جوامع انسانی بهره‌برداری کنند.
 
انتهای پیام   /ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.