آفت کرم گلوگاه از جمله آفاتی که محصول انار یزد را تهدید می‌کند، وتاکنون خسارت‌های جبران ناپذیری را به باغداران یزدی وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛علی جعفری‌ندوشن ، پژوهشگر طرح عقیم‌سازی آفت کرم گلوگاه انار با اشاره به تولید انار از سوی 18 هزار باغدار یزدی، افزود: در برخی از باغ‌های استان، وجود این آفت خطرناک انار تلاش‌های باغداران را برای تولید یاقوت سرخ بی‌نتیجه کرد.

وی با بیان اینکه اولین نشانه آلودگی میوه به کرم‌گلوگاه انار وجود خال سیاه رنگ در ناحیه طوقه میوه انار و شروع فرایند پوسیدگی و ترشیدگی است، ادامه داد: از آنجا که کرم‌گلوگاه انار، تخم‌های خود را داخل تاج میوه می‌گذارد لاروها مستقیما وارد میوه می‌شوند و مبارزه شیمیایی با آن مشکل است.

وی با اشاره به کاهش 20 درصدی خسارت آفت کرم گلوگاه با عقیم سازی این حشره افزود: این طرح در 2 فاز آزمایشگاهی انجام شد و نتایج بسیار خوبی را در مبارزه با این کرم در باغ‌های انار استان به عنوان پایلوت کشوری برجا گذاشت.

این كارشناس ارشد حشره شناسی كشاورزی ادامه داد: مطالعات این طرح با همكاری بخش تحقیقات كشاورزی سازمان انرژی اتمی برای ارزیابی عقیم‌سازی در نسل اول و تعیین تاثیر عقیم‌سازی در قدرت جلب‌كنندگی حشرات ماده در قالب پایان نامه كارشناسی ارشد ارائه شده است.
به گفته جعفری، تحقیقات در زمینه عقیم‌سازی آفات روی آفات متعددی از جمله كرم سیب سابقه دارد و در زمینه کنترل آفت كرم گلوگاه انار و آفات خرما نیز کاربرد داشته است اما تحقیقاتی که در استان انجام شده، جدید است.

وی افزود: اگر شرایط ناباروری کرم گلوگاه فراهم شود و باغداران همکاری لازم را با مسئولان و کارشناسان کشاورزی استان انجام دهند، این آفت در مدت 5 سال مهار خواهد شد.

انتهای پیام/س
برچسب ها: انار ، افت ، گلوگاه ، عقیم سازی ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.