بخش کشاورزی استان خراسان رضوی، به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی کشوربه شمار میرود.این استان با برخورداری از ظرفیت ها و توانمندیهای وسیع توانسته تاکنون جایگاه تعیین کننده ای در اقتصاد ملی و استان ایفا کند .

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، گفت: این استان با داشتن 1میلیون وصد هزارهکتار سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی و بیش از 14 میلیون و 600هزارواحد دامی، و تولید 6 میلیون و76 هزارتن تولید انواع محصولات زراعی، باغی و دامی 7/4درصد ارزش تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص داده است و در این زمینه نقش مهمی د ر تامین امنیت غذایی و تهیه مواد اولیه صنایع کشاورزی و دامی و صنایع تبدیلی دارد.

محمد رضا اورانی افزود: خراسان رضوی در بخش زراعی بعد از خوزستان مقام دوم و در بخش باغی با اختصاص56/10درصد سطح زیر کشت محصولات باغی کشور مقام سوم را در کشور داراست و در بخش تولید نیز، با سهمی معادل 11/7 درصد مقام سوم را در کشور دارد.

وی افزود: همچنین این استان در بخش دام به عنوان بزرگترین دامداری کشور به لحاظ تعداد واحد دامی و تعداد دام سبک محسوب و سالانه بیش از 1 میلیون و 150 هزار تن فراورده های پروتئینی و لبنی شامل گوشت قرمز و سفید، شیر، تخم مرغ، عسل و آبزیان تولید می شود.

اورانی ادامه داد:بخش کشاورزی و دامی خراسان رضوی 9/24 درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

این مسئول گفت : گندم، جو، چغندر قند، پنبه، خربزه، گوجه فرنگی و یونجه از محصولات مهم زراعی استان به شمار می رود، همچنین سیب، گلابی، گیلاس، انگور آبی، آلو، آلبالو، پسته آبی، انار، زعفران و زیره سبز آبی از مهمترین محصولات باغی استان به شمار می رود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه به صادرات محصولات کشاورزی و دامی این استان به خارج از کشور اشاره کرد وگفت: در ده ماه سال گذشته از 1 میلیاردو 600میلیون دلار کالا ی صادراتی استان بیش از 40 درصد آن مربوط به بخش کشاورزی بود.

محمد رضا اورانی خاطر نشان کرد: زعفران ، مواد غذایی،میوه های تازه و خشکبار ، آلو خشک ، پسته ، سیب تازه ، رب گوجه فرنگی ، چرم و پوست حیوانات ، انواع نان و ماهیان زینتی دلار عمده ترین کالاهای صادراتی استان به خارج از کسور است .

همچنین مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، ازفعالیت 620واحد صنایع تبدیلی در این استان خبرداد وافزود:تبدیل 4میلیون و800هزار تن مواد خام محصولات کشاورزی به انواع فراوده ها و ایجاد بیش از 10 هزار فرصت شغلی از ویژگی های صنایع تبدیلی خراسان رضوی است.

نامنی با بیان اینکه سرمایه گذاری مناسبی در حوزه صنایع تبدیلی استان صورت گرفته، تصریح کرد: این سرمایه گذاری در صنایع فرآورده های لبنی، خوراک دام، فرآوری و بسته بندی زعفران، بسته بندی حبوبات و خشکبار، فرآوری و بسته بندی پسته، کشتارگاه دام سبک و سنگین، کشتارگاه طیور، بسته بندی انواع گوشت، بسته بندی انواع میوه و سبزیجات، سردخانه محصولات کشاورزی ومواد پروتئینی و صنایع مرتبط با کشاورزی است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سرمایه گذاری در شهرهای کوچک و مناطق روستایی این استان سبب کاهش ضایعات بخش کشاورزی ، ایجاد اشتغال و درآمد در این مناطق شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.