کارشناس مدیریت حفظ نباتات استان از کرم گلوگاه انار به عنوان یکی از مهم ترین آفات انار نام برد و گفت: در اواسط بهار و همزمان با شکل گیری میوه حشرات كامل این آفت ظاهر شده و تخم هاي خود را بصورت انفرادي و يا چند عدد درون تاج و داخل پرچم ها قرار مي دهند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از یزد؛ سید اسماعیل سجادی پور گفت سوراخ ايجاد شده در تاج ميوه راه ورود قارچ هاي ساپروفيت را فراهم آورده و موجبات لهیدگی و پوسیدگی میوه انار را فراهم می آورند. با توجه به سیکل زندگی آفت و فعالیت لارو درون میوه کاربرد سموم شیمیایی در کنترل آفت موثر نمی باشد و زمان خروج اولين شب پره کرم گلوگاه انار، تفريبا همزمان با بازشدن اولين گلهای انار در منطقه می باشد.

وی راه های کنترل این آفت را به شرح ذیل عنوان کرد

1. بهداشت باغ: ميوه‌هاي آلوده انار روي درخت و كف باغ در طول فصل (بويژه ميوه‌های ريخته شده در ابتدای فصل) و نيز پس از برداشت بصورت همگاني در منطقه جمع آوری و در محل از قبل تعبيه شده در هر باغ انباشته و در اوايل ارديبهشت (قبل از ظهور گل های انار) در در زير خاک مدفون گردند. ضمنا رعايت کليه اصول باغبانی از جمله هرس، تغذيه و آبياری مطابق توصيه های کارشناسان از اهميت ويژه ای برخوردار می باشد.

2. روش پرچم زدایی: حذف پرچم گلها و ميوه‌های انار با دستگاه پرچم زدا در خرداد ماه (زمان دقيق عمليات در مناطق مختلف، حدود 2 تا 3 هفته پس از اوج گلدهی درختان انار و يا 5 تا 6 هفته پس از ظهور اولين گل انار که در اين زمان پرچم‌های اکثر گلهای انار خشکيده شده است، می باشدیا موقعی که انار به انئازه فندقه باشد.).

3. کائولین فرآوری شده (سپیدان wp) برای کاهش خسارت آفتاب سوختگی: کاربرد کائولین فرآوری شده با غلظت 5 درصد (چهار مرحله از اواخر خرداد به فواصل 20 روز)

4. رهاسازی زنبور تریکوگراما: استفاده از سوش منطقه با نظر کارشناسان (10 الی 15 بار رهاسازی)

 توجه: درصورت کاربرد کائولین جهت آفتاب سوختگی، نیاز به محلول پاشی جداگانه جهت کنترل کنه نخواهد بود)

5-روش پوشش گذاری: کاربرد پوشش گل رس جهت تاج گل و ميوه انار در خرداد ماه

  جهت تعيين زمان اولين خروج شب پره ها در فصل بهار، می توان از فرمون های کرم گلوگاه (طبيعی و يا سنتتيک) و يا کاربرد قفس حاوی ميوه های آلوده از زمستان گذشته استفاده کرد.

انتهای پیام/س



برچسب ها: کرم ، گلوگاه ، انار ، افت ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.