معاون علمی وفناوری رییس جمهوری گفت : باید قوانین را درجهت حرکت دانشگاه ها به سمت ایجاد شرکت های دانش بنیان اجرایی کنیم چرا که دانشگاه ها بستر بسیارمناسبی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان هستند.

دکتر سورنا در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: درپژوهش ها غالبا یک مساله فرضی داریم که پژوهش راه حل آن را ارائه می کند اما برای این مساله فرضی، مشتری حقیقی وجود ندارد، این مشکل چه در حوزه پژوهش های مرز دانش و چه در حوزه پژوهش های تجاری، مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه پژوهش تجاری با پول بلاعوض تحقق نمی یابد، ابرازکرد: پژوهشی که به فروش و مشتری منجر شود، سازو کارهای خاص خود را دارد و در این میان سازمان های دولتی صرفا مشتری پژوهش های مرز دانش هستند، در پژوهش های تجاری، فکر می کنیم که می توان با پول دولت محصول تجاری به بخش صنعت تحویل دهیم اما تا زمانی که سرمایه دولتی صرف بخش پژوهش تجاری شود، این اتفاق رخ نخواهد داد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه دانشگاه ها نیز باید بخشی از درآمد خود را از فروش فناوری به دست آورند، افزود: تاکنون تمام دانشگاه ها این اصل را فراموش کرده اند و با اتکا به بودجه جاری خود فعالیت می کنند که این موضوع موجب شده چالاکی از دانشگاه های کشور گرفته شود.

ستاری با بیان اینکه افراد بر اساس اقتصاد مبتنی بر نفت آموزش دیده اند، گفت: بیشتر افراد نیز بدنبال اشتغال دولتی هستند به این معنی که پول نفت به حقوق تبدیل شود و آنها با کسب مدرک و اشتغال در نهادهای دولتی درآمد زندگی خود را کسب کنند. بر همین اساس کمیت دانشگاه های ما هر روز افزایش یافت و مردم به سمت مدرک گرایی سوق پیدا کردند تا بتوانند امرار معاش کنند.

وی گفت: اقتصاد دانش بنیان استان ها از طریق وام و تسهیلات شکل می گیرد و پول بلاعوض، اقتصاد دانش بنیان به وجود نمی آورد، به همین دلیل در آیین نامه های جدید بنیاد ملی نخبگان، این موضوع را بسیار جدی مطرح کرده ایم.

ستاری با اشاره به ضرورت بومی سازی دستاوردهای مورد نیاز عنوان کرد: واردات بدون کسب دانش فنی موجب شد دچار مشکلات بسیاری شویم. اگر دانش فنی تجهیزات مورد نیاز بومی شود توانمندی اداره آن در کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر ضرورت بازتعریف مفاهیم پژوهشی گفت: نیازمند فرهنگسازی در حوزه تعریف پژوهش ها هستیم، چرا که در این حوزه کم هزینه نکرده ایم.

ستاری هدف گذاری صحیح پژوهش را مشکل اصلی پژوهش ها عنوان کرد و افزود: مشکل اصلی پژوهش کشور، نداشتن مشتری پژوهش است. پژوهشگاه هایی هستند که چندین میلیارد هزینه می کنند اما نتیجه این هزینه ها و دستاوردهای آن ها تاثیری در زندگی مردم نداشته است و خروجی این پژوهش ها در صنعت مشاهده نمی شود.

وی بیان کرد: براساس این مصوبه، در سال جاری، میزان سود تسهیلات ارائه شده به شرکت های دانش بنیان، 4 درصد کمترخواهد شد که از این رو، سود تسهیلات به شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی در سال جاری 10 درصد و سود تسهیلات به شرکت های دانش بنیان حوزه صنعت12 درصد منظور خواهد شد.

ستاری با اشاره به همکاری های این معاونت و صندوق توسعه ملی گفت: برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و تولید محصولات بر مبنای اقتصاد دانش بنیان با پیگیری های این معاونت، سال گذشته صندوق نوآوری و شکوفایی راه اندازی و منابع قابل توجهی در این زمینه تزریق شد.

وی همچنین در بازید از آزمایشگاه مرکز تحقیقات منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد برلزوم استفاده از ظرفیتهای اقتصادی گیاهان دارویی و میوه بلوط را برای رونق تولید ودرآمد زایی مورد تاکید قرار دارد.

معاون علمی وفناری رییس جمهوری برای شرکت در همایش استاندارد و دیدار با مسوولان اجرایی و دانشگاهی به کهگیلویه سفر کرده است.

انتهای پیام /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.