رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: محقق این موسسه در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی، رتبه اول پژوهش‌های کاربردی را کسب کرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،عبدالعلی غفاری افزود: 'همایون کانونی' با ارایه طرح اصلاح و معرفی اولین نخود مقاوم به سرما و یخبندان در ایران موفق به کسب این رتبه شد.

وی با اشاره به اینکه این نخود با نام سارال، اولین نخود مقاوم به سرما بوده که در مدت 12 سال کار تحقیقاتی و پژوهشی به کشاورزان معرفی شده است، اظهار کرد: میانگین عملکرد این رقم جدید در هر هکتار، یک هزار و 300 کیلوگرم است.

در بیست و هشتمین دوره جشنواره بین المللی خوارزمی از صاحبان 17 طرح برتر شامل 10 اثر داخلی و هفت طرح خارجی قدردانی شد.

برای جشنواره امسال، 594 طرح به دبیرخانه این رویداد علمی بین المللی ارسال شده بود که 243 اثر مربوط به محققان 47 کشور خارجی و 351 طرح متعلق به پژوهشگران ایرانی بود.

مراسم تقدیر از برگزیدگان این دوره از جشنواره خوارزمی در سالن اجلاس سران با حضور وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مسوولان آموزشی و فرهنگی کشور، 16 اسفند سال جاری برگزار شد.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور مستقر در مراغه فعالیت های تحقیقاتی خود را از سال 1371 در پنج ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمایی، سردسیری، گرمسیری، نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور انجام می دهد.

پژوهشگران موسسه تحقیقات کشاورزی دیم تاکنون 35 رقم جدید دیم شامل 16 رقم گندم، هفت رقم جو، چهار رقم نخود، سه رقم عدس، سه رقم جدید گلرنگ و دو رقم ماشک علوفه ای به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده اند.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.