آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

پای اختلاس به وزارت علوم باز شد/آخرین وضعیت رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد/‌طرح‌های کلان در پیچ و خم مشکلات

آموزش عالی در هفته گذشته باز هم تیتر اول خبرگزاری‌ها شد این بار دیگر خبری از بورسیه‌های غیرقانونی نبود بلکه خبر از اختلاس 32 میلیارد تومانی در صندوق رفاه وزارت علوم بود که موجب شد این وزارتخانه باز هم هیاهو به پا کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ تقریبا چند روزی است که شایعاتی مبنی بر اختلاس 32 میلیاردی صندوق رفاه وزارت علوم دولت دهم به گوش می‌رسد که مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان در این خصوص گفت: در دولت دهم کنترل لازم در زمینه سرمایه گذاری صندوق رفاه دانشجویان وجود نداشته و قراردادها واقعی نبوده و علیرغم اینکه ضمانت بانکی از شرکت‌های طرف قرارداد گرفته شده اما برخی از این شرکت‌ها سوری بوده‌اند و در حال حاضر وجود ندارند. 
 
وی افزود: بر این اساس بازگشت سرمایه با مشکل مواجه است و ما پیگیری‌های لازم را از یکسال و نیم گذشته آغاز کردیم و پرونده در مراکز قضایی به جریان افتاده است.  
 
به سراغ کیوان مرادیان رییس اسبق صندوق رفاه وزارت علوم رفتیم تا موضوع را نیز از وی جویا شویم.  
 
کیوان مرادیان رییس اسبق صندوق رفاه وزارت علوم گفت: چطور یک بانک ضمانت بانکی را از شرکت‌هایی گرفته که سوری بوده است، چطور هر کسی به خود اجازه می‌دهد که به راحتی چارچوب اخلاقی و شریعت را زیر پا بگذارد و این در حالی است که این موضوع هم‌اکنون در حال بررسی است.  
 
وی بیان داشت: سوال من این است که چه الزامی با رسانه‌ای شدن این موضوع وجود دارد در حالی که هیچ سندی وجود ندارد، بنابراین تنها بحثی که باقی می‌ماند بحث سیاسی است. 
 
مرادیان افزود: مخفی کردن مفسدان کلان و زیر سوال بردن افراد و البته بهره برداری انتخاباتی که من حاضرم به تمامی این سوالات پاسخ دهم و بگویم که دارایی‌های خود را از کجا آورده‌ام. 
 
وی خاطرنشان کرد: من آمادگی کامل دارم در مناظره تلویزیونی رسانه‌ای و یا دادگاه علنی حضور یابم واز خود دفاع کنم زیرا این مباحث و شایعات انتخاباتی است که می‌خواهند به افکار عمومی فشار وارد کنند و افکار عمومی نیز این فشار را بر قوه قضاییه بیاورند. 
 
سرانجام کدرشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد به کجا رسید؟ 
 
تقریبا بهمن ماه سال 93 بود که وزیر علوم اعلام کرد تا اردیبهشت 94 دانشگاه آزاد باید تکلیف کدرشته محل‌های بدون مجوز خود را مشخص کند، البته این در حالی است که در یکسری از کد رشته محل های بدون مجوز دانشگاه آزاد جذب دانشجو صورت می‌گرفت یعنی دانشجویان در رشته‌هایی مشغول تحصیل بودند که آن رشته ها مجوزهای لازم را از سوی دفتر گسترش وزارت علوم یافت نکرده بودند. 
 
این در حالی است که در برخی موسسات غیرانتفاعی  به دلیل جذب دانشجو در رشته‌های فاقد مجوز دانشگاه آزاد میزان پذیرش دانشجو در این موسسات به حداقل رسیده و این امر ضربه بدی به موسسات غیرانتفاعی وارد می‌کند به همین دلیل علی آهونمنش دبیر اتحادیه موسسات غیرانتفاعی گفت: باتوجه به اينكه چند روزی از اردیبهشت‌ماه گذشته اما تاکنون هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر این امر بیان نشده است. 
 
وی خاطرنشان کرد: براساس آمارها هزار و 570 کد رشته محل‌های دانشگاه آزاد بدون مجوز بودند که تاکنون تنها 357 مورد آن براساس گزینش مجوز رسمی خود را اعلام کرده‌اند و مابقی رسما از وزارت علوم مجوز رشته ندارند. 
 
شتاب‌زدگی در تعریف دلیل کندی فعالیت طرح‌های کلان ملی  
 
شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری (عتف ) در سال 89 مصوبه ایی را تصویب کرد که در آن مقرر شد 38 طرح کلان ملی تعریف شود و نیازهای روز کشور را برطرف کنند؛ البته در این مصوبه آمده است که دستگاه های اجرایی یک فرصت 5 ساله برای برطرف کردن این نیازها را دارند وهم اکنون با گذشت 4 سال از اجرای این طرح ها هنوز خبری از پایان یافتن و یا زمان افتتاح آنها به گوش نمی رسد. 
 
سجادی‌فر، دبیر ستاد طرح های کلان ملی دلیل این عقب ماندگی را اینطور عنوان کرد: مهم‌ترین دلیل این امر به تعریف طرح و تصمیم بودجه طرح‌ها باز می گردد زیرا زمانی که اعتبار لازم به این طرح ها اختصاص نیابد طرح مطابق برنامه پیش نخواهد رفت. 
 
وی بیان داشت: البته این در حالی است که پیشرفت فیزیکی طرح های کلان ملی با وجود در یافت میزان اعتبار مطلوب بوده است، بنابراین شتاب زدگی در تعریف و عدم اجرای مطالعات فاز صفر اولیه طرح‌ها از جمله دلیل کندی فعالیت طرح‌های کلان ملی است. 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار