در نشست خبری نمایش "دژاوو" مطرح شد

مخاطب واقعی تئاتر گم شده است/ مکان اجراهای تئاتر آشفته بازار است

نشست خبری نمایش "دژاوو" با گلایه‌های کارگردان و بازیگر نمایش در نحوه‌ی اجراها همراه بود.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران صبح امروز نشست خبری نمایش "دژاوو" با حضور مسعود دلخواه کارگردان، فرخ نعمتی بازیگر، رحیم نوروزی بازیگر، بیژن زرین دست بازیگر، در مکتب تهران برگزار شد. 

مسعود دلخواه در این نشست خبری مطبوعاتی ضمن اشاره به نمایشنامه عنوان کرد: "دژاوو" ترجمه و بازنویسی نمایشنامه‌ای با عنوان "ناکجا آباده" یا "از اینجا تا ابدیت" اثر رولد پینتر است که تا کنون به فارسی ترجمه نشده بود. 

وی ادامه داد: اجرا کردن نمایشنامه‌های پینتر جرات و جسارت می‌خواهد چراکه او از جمله نمایشنامه نویس‌هایی است که درک متن‌هایش بسیار سخت است. 

دلخواه با اشاره به اینکه نمایش با موضوع رابطه انسان‌ها و مسئله‌ی فراموشی است اظهار داشت: 
نمایش بیشتر داستان غریبه‌ای را روایت می‌کند که وارد  خانه‌ای می‌شود که مردی مسن همراه با دو پسرش در آن زندگی می‌کنند و در این حین اتفاقاتی میان ساکنین خانه و این غریبه به وقوع می‌پیوندد که در طی این اتفاقات هویت‌ها و رابطه‌های آن مشخص می‌شود. 

وی افزود: مسئله "دژاوو" یکی از دلایلی بود که باعث شد من متن "پینتر" را بازنویسی کنم و یان بخش را به عنوان یکی از تکنیک‌های نمایش گسترش دهم. 

دلخواه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آنکه اغلب متن‌های  "هارولد پینتر" بسیار سخت مجوز می‌گیرد، عنوان کرد: اتفاقا "هارولد پینتر" از نظر موضع گیری سیاسی بسیار شبیه به کشور ماست چراکه او همانند ما با سیاست‌های کشور آمریکا مخالف است و همچنین نسبت به حقوق کشور فلسطین همسوی ما صحبت می‌کند و او یکی از با ارزش‌ترین هنرمندان عرصه‌ی نمایشنامه نویسی است. 

فرخ نعمتی بازیگر "دژاوو" در ادامه نشست بیان کرد: من در گذشته با مسعود دلخواه کار کردم و خوشبختانه وی فضای آرامی را برای گروه مهیا کرده است. 

وی افزود: نقش من در نمایش "دژاوو" شخصیتی است که به دنبال کنجکاوی و وارد خانه‌ی فردی دیگر می‌شود. 

نعمتی در خصوص مخاطب خاص و عام در تئاتر بیان کرد: از وقتی که من وارد تئاتر شدم فهمیدم که تئاتر مخاطب خاص خود را دارد اما اکنون مخاطب واقعی تئاتر گم شده است. 

مسعود دلخواه تئاتر خوب را برای هر نوع قشری مناسب  خواند و اظهار داشت: یک تئاتر خوب باید هر نوع مخاطب را جذب کند و با تماشاگرش به خوبی ارتباط بگیرد اما متاسفانه امروز سلیقه‌ای فرهنگی مخاطبان پایین آمده است. 

رحیم نوروزی از دیگر بازیگران نمایش "دژاوو" در نشست مطبوعاتی نمایش گفت: من در کاراکترهای متفاوتی بازی کردم در واقع در این آشفته بازار مکان‌های اجرا مجال انتخاب ندارم. 

وی ادامه داد: سعی می‌کنم در اشل و با هم دوره‌ای های خودم کار کنم اما متاسفانه برخی سالن‌ها همچون ایرانشهر با معیارهای احمقانه‌ای که دارند اجازه‌ی انتخاب اثر را به بازیگر نمی‌دهند و من هم بازیگری شغلم است و زندگیم از این راه می‌چرخد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار