قائم مقام جشنواره تئاتر رضوی گفت: به یمن برگزاری جشنواره تئاتر رضوی ساخت تئاتر شهر استان بجنورد نیز آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران صبح امروز نخستین نشست رسانه‌ای دهمین دوره از جشنواره تئاتر رضوی با حضور وحید ثابت قدم مدیر کل ارشاد استان خراسان شمالی و دبیر جشنواره تئاتر رضوی، حسن عابدی قائم مقام جشنواره تئاتر رضوی، کوروش زارعی کارگردان و بازیگر تئاترهای آیینی در تالار کنفرانس مجموعه تئاتر مشهد برگزار شد.

وحید ثابت قدم مدیر کل ارشاد خراسان شمالی و دبیر جشنواره تئاتر رضوی در ابتدا با اشاره به تاریخچه‌ای جشنواره تئاتر رضوی عنوان کرد: 5دوره جشنواره تئاتر رضوی برگزار شد اما در دوره ششم به دلیل ضعف متون نمایشی کیفیت جشنواره تنزل پیدا کرد، به همین خاطر مجبور شدیم وقفه‌ای را ایجاد کنیم اما مطالبه هنرمندان، استاندار خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد باعث شد دوباره این جشنواره را  از سر بگیریم.

وی ادامه داد: بعد از اینکه دوباره هیأت مدیره بنیاد ملی امام رضا(ع) طرح برگزاری جشنواره را مطرح کرد وارد برنامه ریزی شدیم و کارهای اجرایی جشنواره از همین حالا شروع به کار کرد.

ثابت قدم تصریح کرد: برای اولین بار ستاد سیاستگذاری برای  جشنواره تئاتر رضوی تشکیل شد و علی مرادخانی ریاست ستاد را بر عهده دارد، همچنین استاندار، امام جمعه بجنورد هیأت مدیره بنیاد ملی امام رضا(ع) مدیر کل هنرهای نمایشی و دو هنرمند مطرح کشور اعضای ستاد سیاستگذاری جشنواره را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: طی جلساتی که شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر رضوی برگزار کرد ایجاد دبیرخانه دائمی برای جشنواره مصوب شد چرا که برگزاری این رویداد برای خراسان شمالی اهمیت بسیاری دارد و خوشحالیم که وزارت ارشاد دبیری جشنواره را به خود استان سپرد و امیدواریم پاسخ شایسته‌ای به اعتماد آن‌ها دهیم.

ثابت قدم در خصوص احداث تئاتر خراسان شمالی گفت: به یمن برگزاری جشنواره تئاتر رضوی آرزوی دیرینه‌ای هنرمندان خراسان شمالی تحقق یافت و تئاتر شهر استان را شروع خواهیم کرد.
وی بیان کرد: خراسان شمالی می‌تواند به پایگاه تئاتر دینی در کشور تبدیل شود و خلأ موجود را در این عرصه پر کند، همچنین قرار است قبل از برگزاری جشنواره همایش گفتمان تئاتر دینی را داشته باشیم و امیدواریم خروجی آن تقویت نمایش و متون دینی را در پی داشته باشد.

ثابت قدم در خصوص اهداف جشنواره بیان کرد: شناسایی اندیشه و ‌آموزه‌های عمیق حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در قالب نمایش، اشاعه‌ و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی هنری و مذهبی و مرتبط با سیره ائمه معصومین بویژه امام رضا، تشویق تولید کنندگان و پدید آورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری در زمینه سیره، شخصیت و معارف امام رضا(ع) و کمک به انتشار گسترده این آثار از اهداف جشنواره است.

وی در پایان با اشاره به رویکردهای تئاتر رضوی خاطر نشان کرد: شناخت اندیشه‌ها و زندگانی امام رضا(ع) و مضامین عالی فرهنگ رضوی، تاثیر اندیشه و آثار امام رضا(ع) در زندگی فرد و اجتماعی، شناساندن تاثیرات سیره امام (ع) در زندگی انسان معاصر، توجهب ه ظرفیت فرهنگ‌ها و اعتقادات بومی با محوریت فرهنگ رضوی موضوعات جشنواره تئاتر رضوی  است.

حسن عابدی قائم مقام جشنواره تئاتر رضوی در ادامه  نشست با اشاره به بخش‌های جشنواره گفت: جشنواره تئاتر رضوی شامل دو بخش مسابقه و بخش ویژه‌ است که بخش ویژه مختص بازتولید نمایشنامه‌های موفق ادوار پیشین جشنواره تئاتر رضوی بوده و گروه‌های متقاضی صرفا از میان متون معرفی شده ستاد برگزاری می‌بایست آثار خود را تولید نموده و  جهت ارزیابی اجرایی در زمان مقرر به دبیر خانه ارسال نمایند.

وی افزود: بخش ویژه به صورت غیر رقابتی بوده و آثار برگزیده علاوه بر  حضور در جشنواره با برنامه ریزی ستاد برگزاری در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی اجرا خواهند شد.

عابدی تصریح کرد: بخش مسابقه جشنواره تئاتر رضوی نیز مختص نمایش‌نامه‌های با مضامین و شرایط اشاره شده برای این جشنواره تولید شده باشد و تاکنون اجرای عموم یا جشنواره‌ای نداشته باشد.

وی در خصوص اجرای نمایش با همکاری تاجیکستان گفت: قرار است علی عابدی کارگران آثار مذهبی آیینی نمایش را با همکاری گروه تاجیسکتانی مختص جشنواره تئاتر رضوی به روی صحنه ببرد.
عابدی خاطر نشان کرد: سازه‌ای نمادین جشنواره تئاتر رضوی در مراسم افتتاحیه با حضور خادمین حرم امام رضا(ع) رونمایی می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: در ‌آیین اختتامیه جشنواره تئاتر رضوی افتتاح  دبیر خانه دائمی  و تالار شمن شهر بجنورد را خواهیم داشت.

کوروش زارعی کارگردان و بازیگر نمایش‌های آیینی مذهبی در این نشست گفت: نمی‌دانم چرا هر جریان تئاتر آیینی و مذهبی وقتی به ثمر می‌رسد جلویش را می‌گیرند به نظر من خواستگاه تئاتر، تئاتر آییینی است که و تئاتر همواره نقش اساسی در زندگی مردم دارد.
وی ادامه داد: تئاتر ‌آیینی بستری مناسب برای مخاطب سازی تئاتر است، ما باید مردم را به دیدن تئاتر عادت دهیم.

زارعی افزود: از مسئولان تئاتر می‌خواهم جشنواره تئاتر رضوی را جدی بگیرند چرا که پیرامون امام رضا(ع) موضوعات مختلفی وجود دارد که قابلیت تئاتر را دارد.

وی خاطر نشان  کرد: امیدوارم در سال آینده نمایش‌هایی با موضوعات مربوط به کریمه اهل بیت خواهر امام رضا(ع) نیز در جشنواره تئاتر رضوی به روی صحنه برود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار