کارتر خواستار برگزاری انتخابات در اراضی فلسطینی شد

جیمی کارتر، رئیس جمهور پیشین آمریکا و رئیس کنونی بنیاد کارتر، روز شنبه در رام الله از فلسطینیان خواست برای پایان دادن به شکاف موجود میان کرانه باختری و نوار غزه انتخابات برگزار کنند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، جیمی کارتر در کنفرانسی مطبوعاتی در رام الله واقع در کرانه باختری رود اردن تاکید کرد امیدوار است هر چه زودتر در سرزمین های فلسطینی شامل شرق بیت المقدس، نوار غزه تحت کنترل حماس و همچنین کرانه باختری رود اردن تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین انتخابات برگزار شود.
کارتر در شرایطی برگزاری انتخابات را در سرزمین های فلسطینی خواستار شده که در واقع از نزدیک به یک دهه پیش هیچ انتخاباتی در سرزمین های فلسطینی برگزار نشده است.
دوره ریاست محمود عباس بر تشکیلات خودگردان فلسطین در سال دو هزار و نه به پایان رسید اما به علت برگزار نشدن انتخابات ریاست وی بر این تشکیلات همچنان ادامه دارد. پارلمان فلسطین نیز از سال دو هزار و هفت به این طرف نشست تشکیل نداده است. در سال دو هزار و شش یک سال پس از انتخاب محمود عباس به ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، جنبش حماس در انتخابات پارلمانی فلسطین به پیروزی رسید. به علت اختلافاتی که بر سر این انتخابات میان جنبش های فتح و حماس ایجاد شد، دو گروه خصومت هایی را آغاز کردند که بی شباهت به یک جنگ داخلی نبود و به جدایی نوار غزه و کرانه باختری رود اردن منجر شد.
امروز نیز در حالی که یک سال از امضای توافق نامه آشتی میان دو گروه رقیب فتح و حماس می گذرد، رهبران حماس از واگذار کردن کردن قدرت و اختیارات خود در نوار غزه به دولت مستقل فلسطینی که به اتفاق جنبش فتح تشکیل داده اند، خودداری می کنند. جنبش حماس ضمن خودداری از واگذار کردن کلید قدرت در این منطقه به دولت وحدت ملی فلسطین با تشکیلات خودگردان فلسطین درباره اداره گذرگاههای مرزی این منطقه اختلاف نظر دارد این در حالی است که اسرائیل نیز همچنان به محاصره این منطقه که از سال دو هزار و شش آغاز شده است، ادامه می دهد.
جیمی کارتر پیشتر اعلام کرده بود به نوار غزه هم سفر خواهد کرد اما در آخرین لحظات سفر وی به منطقه تحت کنترل حماس لغو شد. رئیس جمهور پیشین آمریکا در سفر به کرانه باختری بر ضرورت اجرای واقعی توافق نامه آشتی میان دو گروه حماس و فتح تاکید کرد.
گرو هارلم برونتلند، نخست وزیر پیشین نروژ که جیمی کارتر را در سفر به کرانه باختری همراهی می کند، ابراز اطمینان کرد وی و کارتر با برخی مسئولان فلسطینی که از اوضاع و مشکلات موجود در نوار غزه به ویژه بازسازی این منطقه جنگزده آشنایی کامل دارند، دیدار و گفتگو کرده اند.
در حالی که هشت ماه از پایان تهاجم گسترده اسرائیل به نوار غزه می گذرد، هنوز بازسازی مناطق تخریب شده این منطقه آغاز نشده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از رام الله، تابستان گذشته ارتش اسرائیل تهاجم گسترده ای را بر ضد منطقه محصور پرجمعیت نوار غزه ( یک میلیون و هشتصد هزار نفر) انجام داد که نزدیک به دو هزار و دویست قربانی در میان فلسطینیان گرفت که اکثر آنان غیرنظامی بودند. در این حملات همچنین بیش از ده هزار نفر زخمی شدند و خسارت های سنگینی نیز به زیرساختهای این منطقه وارد شد. طبق اعلام مسئولان فلسطینی، در این تهاجم بیش از یکصد هزار خانه فلسطینی در نوار غزه ویران شد. در شش سال گذشته این سومین تهاجمی بود که ارتش اسرائیل بر ضد نوار غزه مرتکب شد.
رئیس جمهور پیشین آمریکا و نخست وزیر پیشین نروژ از اعضای گروه ریش سفیدانی هستند که برای حل و فصل مناقشات کنونی در جهان تلاش می کنند. کوفی عنان دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد، دزموند توتو اسقف اعظم آفریقای جنوبی و اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد در سوریه نیز از اعضای این گروه هستند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار