اخضر ابراهیمی: دیوان بین المللی کیفری صلاحیت رسیدگی به موضوع سوریه را ندارد

فرستاده پیشین سازمان ملل در سوریه اعلام کرد دیوان بین المللی کیفری مشروعیت رسیدگی به جنایت جنگی این کشور را آنگونه که فرانسه مدعی شده، ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری فرانس 24، اخضر ابراهیمی فرستاده پیشین سازمان ملل و اتحادیه عرب در بحران سوریه اعلام کرد دیوان بین المللی کیفری مشروعیت رسیدگی به جنایت جنگی در سوریه را آنگونه که فرانسه مدعی شده است، ندارند.

دو روز بعد از آنکه روسیه پیش نویس فرانسه درباره آتش بس در سوریه را در شورای امنیت سازمان ملل متحد رد کرد، پاریس به این اقدام واکنش نشان داد. ژان مارک ارو وزیر امور خارجه فرانسه خواستار ارجاع موضوع جنایات جنگی در سوریه به دیوان کیفری بین المللی شد. جنایاتی که به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه روند آن از سال 2011 آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

ژان مارک ارو صبح روز دوشنبه در گفتگو با شبکه خبری تلویزیونی فرانس انفو گفت: در سوریه جنایت جنگی روی داده که دبیر کل سازمان ملل نیز بر آن تاکید گذاشته است.

وی افزود: اینکه در سوریه جنایات جنگی روی داده است امری روشن است و حالا باید عاملان این جنایت مشخص شوند و ما باید در چارچوب قوانین بین المللی اقدام کنیم و در این خصوص دادگاه کیفری بین المللی وجود دارد.

ارو افزود: در همین راستا، ما فرانسوی ها در نظر داریم با دادستان کل این نهاد قضایی بین المللی تماس برقرار کنیم تا بینیم که چگونه می توان درباره جنایاتی که در سوریه صورت می گیرد تحقیق انجام دهد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی فرانسه در بخش دیگر از سخنان خود درهمین باره افزود: در صورتی که پرونده جنایات جنگی سوریه به دیوان کیفری بین المللی ارجاع داده شود پای کسانی که در این جنایت دست دارند یعنی ارتش سوریه و روسیه گیر خواهد افتاد.

با توجه به اینکه ارجاع هر گونه پرونده ای در خصوص جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت به دیوان کیفری بین المللی باید اول به تایید و تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسد، شبکه خبری فرانس 24 با توجه به اهمیت موضوع نظر اخضر ابراهیمی را که در گذشته میانجیگری سازمان ملل و اتحادیه عرب در بحران سوریه بوده است و خودش مدتی وزیر امور خارجه کشورش الجزایر بوده جویا شده است.

این دیپلمات الجزایری در این باره گفت: این مرجع قضایی بین المللی با مشکل بزرگی مواجه است. چون وقتی یک مرجع قضایی بین المللی که کشورهای بزرگ جهان در آن عضو نیستند چون فقط سوریه نیست که عضو دیوان کیفری بین المللی نیست برای رسیدگی به این گونه موضوعات مشکل خواهد داشت.

کشورهای بزرگی مانند آمریکا، روسیه ،هند و چین نیز هنوز در این نهاد قضایی بین المللی عضو نیستند. در نتیجه این جا مشخص می شود که دیوان کیفری بین المللی مشکل مشروعیت دارد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره درخواست فرانسه مبنی بر ارجاع موضوع جنایات جنگی در سوریه به همین نهاد قضایی کیفری بین المللی گفت: اگر قرار است از کسی حساب خواسته شود باید از همه کسانی که سوریه را ویران کرده اند و به این روز انداخته اند حساب خواهی شود.

باید از همه کسانی که در نابودی سوریه نقش ایفا کرده اند حساب خواهی صورت گیرد. باید این کارها انجام گیرد اما فعلا اولویت ندارد.

چیزی که اولویت دارد تلاش عملی برای پایان دادن به روند نابودی سوریه است. چیزی که من را بیشتر نگران می کند ادامه نبردهای خونین در این کشور است. واقعیت امر آن است که اکنون در عمل هیچ کاری برای توقف این جنگ و کمک به سوری ها برای برون رفت از این وضع صورت نمی گیرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار