جایگاه و شان پدر در خانواده آنچنان بالا است که روز تولد امیر مومنان علی (ع) بعنوان روز پدر نام گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار خانواده باشگاه خبرنگاران، مسئله پدر و عهده داری سرپرستی فرزندان مسئولیتی خطیر و موفقیت در آن مستلزم آگاهی، فداکاری و اخلاق و اعتقاد است. 

به فرموده پیامبر پدر مسئول است. والرجل واع علی اهل بیته و هو مسئول عنهم. او مسئول است اعتماد و امنیت را دورن خانواده بیاورد و زمینه را برای استقلال و آینده فرزندان فراهم آورد . 

نامه امیرمومنان به فرزندش امام حسن مجتبی نمونه‌ای بزرگ و مهم آموزش روش‌ها و راهکارهای ارزشمند نهفته و جنبه های مختلف تربیت و پرورش را روشن می کند: پسرم من فضایل و ارزش‌های اخلاقی را برای تو نمایاندم و برشمردم. پیش از آن که خواهش ها و دگرگونی‌های دنیا به تو هجوم آورند و پذیرش اطلاعات مشکل گردد. زیرا قلب نوجوان همچون زمین حاصلخیز و آماده کشت است که هر بذری در آن پاشیده شود می‌پذیرد. 

پس در تربیت تو شتاب کردم پیش از آن که دل تو سخت شود و فکر و عقل تو به چیز دیگری متمایل و مشغول شود. 

از این سخن امیرمومنان می‌توان به نقش مهم آموزشی و الگو بودن پدر برای فرزندان را درک کرد. 
در این مورد حجةالله و المسلمین حمیدرضا رحمانی مشاور مذهبی در گفتگو با خبرنگار خانواده باشگاه خبرنگاران در خصوص خانواده اظهار کرد: اسلام خانواده را دارای دو بعد می‌داند . نخست امور بیرون از منزل و دیگری امور درون منزل است. از نشر اسلام خانواده خوب خانواده‌ای است که کنترل و مدیریت امور بیرون از منزل برعهده مرد و مدیریت امور منزل با مادر باشد. 

وی گفت: تصمیم‌گیری‌های کلی در خانواده وجود دارد و آن اینکه خانواده باید به این صورت باشند که متناسب با جایگاه هر کسی از نظر سنی، شخصیتی و جنسی هر کس در خانواده مشورت گرفته شود اما در اختلاف نظرهای تصمیم اصلی را پدر بگیرد. 

وی افزود: اسلام برای مردها نقش تکیه‌گاهی را در نظر گرفته است. 

دلیل این موضوع هم آیه شریفه 34 سوره نساء است: (الرجال قوام النساء) یعنی مردها تکیه‌گاه زن‌ها هستند. 

وی گفت: اگر نقش قوام بودن را از پدر بگیریم خانم ها به واسطه روحیه لطیفی که دارند نمی توانند نقش قوام بودن را داشته باشند  و این به خانواده آسیب می‌زند. پدر اقتدار خود را از دست می دهد واین باعث می‌شود مادر نیز اقتدار کافی را نداشته باشد. 

رحمانی گفت: مادر اگر با تحمیل نظرات خود در جمع فرزندان نقش تکیه‌گاهی را از پدر بگیرد و خودش جایگزین آن شود در خانه احساس بی‌پناهی می‌کند و تصمیم‌های بی‌ثباتی مبتنی بر استرسش در آینده فرزندان اثر منفی میگذارد. 

وی افزود: پدر خانواده سه نقش اصلی ، اقتصادی، تکیه‌گاهی و پشتیبانی دارد، پدر پشتیبان تصمصم‌های مادر در خانه است . این جایگاه مخصوصا وقتی که بچه  ها به سن بالاتر می‌رود مهمتر می شود. 

وی با بیان اینکه نقش اقتدار پدر در خانه گفت: نقش اقتدارگرایی در خانواده بر عهده پدر است نه با مادر، اگر خانه عنصر مقتدر نداشته باشد بچه ها از محبت مادرانه سوء استفاده می‌کنند و اگر عنصر اقتدار بر عنصر محبت مادر غلبه کند بچه‌ها دچار معضل پناه به بیرون از خانه می شوند. 

وی در پایان گفت: تاکید اسلام بر حجت بر والدین بیشتر برای مادر است و احترام برای پدر است، در سخنان پیامبر 3 مرتبه بر محبت مادر یک مرتبه احترام بر پدر آمده است زیرا مادر بیشتر نیاز به حمایت و پشتیبانی دارند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: الگو ، مقتدر ، فرزندان ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار