گیوکی گفت:بازگشت سرمایه های سنگین به بازا سرمایه نیازمند اعتماد دوباره سرمایه گذاران به این بازار است.اما در چنین موقعیتی سهامداران بهتر است سهام داری کنند و از نوسان گیری بپرهیزند.

محمد رضا گیوکی فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص  روند تعادل در هفته ی جاری بازار سرمایه گفت:بورس تهران در مجموع روزهای  معاملاتی خود، در اولین ماه سال بیشترتعدیل داشته، تا منفی کامل باشد.

وی در این‌باره افزود:به طور کلی عمده‌ترین دلیل رشد شاخص در فروردین هر سال این است که سال مالی اکثر شرکت‌های حاضر در بورس در پایان اسفند ماه به پایان می‌رسد و با توجه به برگزاری مجامع در چهار ماه نخست هر سال و تقسیم سود نقدی در مجامع سالانه شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران با هدف کسب سود نقدی اقدام به خرید سهام شرکت‌ها می‌کنند که این موضوع به افزایش قیمت سهام و رشد شاخص‌ها منجر می‌شود.

عضو انجمن حسابداری در خصوص تاثیر انتشار گزارشات شرکت‌ها بیان کرد: اخیرا انتشار گزارش های 12 ماهه شرکت ها آغاز شده و ضعف سوددهی در اغلب شرکت ها خودنمایی می کند همچنین بازار سرمایه هفته ای سر تاسر منفی را پشت سر نهاده است. 

گیوکی تاکید کرد:وضعیت فعلی و روند منفی حاکم بر بازار سرمایه کشور، نشان دهنده این موضوع است که تاکنون اتفاق جدید و عملی در زمینه مسائل اقتصادی و سیاسی کشور صورت نگرفته است وبسیاری از مولفه ها همچنان روندی نزولی داشته و با افت قیمت همراه هستند.

وی در توضیح تاثیر نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه تصریح کرد:از طرفی بازار در حال برطرف کردن یکی از ریسکهای سیستماتیک بزرگ خود یعنی مساله نرخ سود بانکی می باشد به هر حال نرخ سود بانکی به عنوان یک نرخ پایه تاثیرات خود را بر بازارها از جمله بازار سرمایه خواهد داشت گرچه نرخ سود بانکی تنها دلیل وضعیت فعلی بازار سرمایه نیست.

فعال بازار سرمایه ادامه داد: اما همه در انتظار این هستند که با تعیین تکلیف نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار، این معمای بزرگ هر چه زودتر برای بازار سرمایه حل شود.

گیوکی اظهار داشت:به طور حتم کاهش نرخ سود بانکی منابعی را به سمت بورس هدایت می کند و این اتفاق خوبی خواهد بود ، اما به شرط آنکه منابعی که به سمت بورس سرازیر می شود، یک دفعه و موجی وارد بازار نشود؛ چرا که این موضوع می تواند اثر مخرب بر روی شاخص و قیمت سهام بگذارد.

وی با اشاره به پیش بینی بازار کم حجم و یکنواخت اظهار داشت: نهایتا در پیش بینی بازار اردیبهشت شایان ذکر است که شاید شاهد بازاری کم حجم و یکنواخت باشیم چرا که اطمینان و نقدینگی در بورس نیست و به همین دلیل روند رو به نزول به وجود آمده است.

فعال بازار سرمایه در پایان خاطر نشان کرد: بازگشت سرمایه های سنگین نیازمند اعتماد دوباره سرمایه گذاران به این بازار است.اما در چنین موقعیتی  سهامداران بهتر است سهام داری کنند و از نوسان گیری بپرهیزند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار