متروی تبریز از بزرگترین پروژه‌های عمرانی استان و مهم‌ترین آنها در حوزه حمل و نقل و ترافیک است.

 دیر عامل سازمان قطار شهری و حومه تبریزدر گفتگو باخبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز،گفت: با توجه به رشد روز افزون سفرهای درون شهری در تبریز و ضرورت استفاده از سامانه حمل و نقل ریلی در راستای کاهش مشکلات ترافیکی، مطالعات خطوط قطار شهری تبریز در سال 1380 طراحی گردیده است و شبکه قطار شهری تبریز شامل ۵ خط (شامل ۴ خط شهری و ۱ خط حومه) از سال 1384 عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

محمد صادق پشمینه آذر افزود: در حال حاضر پیشرفت فیزی64.81 درصد پیشرفت فیزیکی خط یک طرح مترو تبریزکی خط یک طرح مترو 81/64 درصد است که این مسیردر 3 فاز طراحی گردیده است که فاز اول آن 6/5 کیلومترو شامل یک پایانه و 6 ایستگاه می باشد که به زودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در صورت تامین مالی عملیات اجرایی فاز 2 و 3 خط یک مترو تبریز تا سال 1396 به اتمام خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه خط یک متروی تبریز به طول 17/2 کیلومتر با 18 ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز و به کوی لاله ختم می شود، تشریح کرد: عملیات اجرایی این خط از سال 1384 آغاز گردیده و در حال حاضر دارای 81/64 درصد پیشرفت فیزیکی می باشد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز با بیان اینکه از 18 ایستگاه خط یک؛ تعداد 10 ایستگاه بصورت عمیق، 4 ایستگاه بصورت نیمه عمیق، 2 ایستگاه بصورت همسطح و 2 ایستگاه بصورت ارتفاعی می باشد، اذعان کرد: از حدود 17 کیلومتری خط یک، 8کیلومتر بصورت تونلهای عمیق موازی و توسط دو دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) با قطر86/6متر و در عمق 9 الی 27 متری زمین انجام می شود. همچنین عملیات حفاری تونلهای مذکور با پیشرفت فیزیکی 90 درصدی، در نیمه اول سال 94 به اتمام خواهد رسید.

وی تاکید کرد: با توجه به تکمیل پروژه فاز1 خط یک مترو تبریز در صورت تعهدات انجام شده از سوی شرکت های مورد قرداد چینی طی ماه جاری قرار است تعدادی از واگن های خط یک به کشور وارد شود وبه محض ورود تمامی واگن های مورد نیاز خط یک که 8 رم می باشد به زودی این فاز که از ائل گلی تبریز تا باغ لار باغی می باشد راه اندازی خواهد شد، همچنین در صورت تامین 1200 میلیارد تومان اعتبار پروژه خط یک مترو تبریز تا 3 سال آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: متروی تبریز از پنج خط (شامل چهار خط اصلی و یک خط حومه) به طول 100 کیلومتر تشکیل شده‌است و بعد از تهران و کرج دارای بیشترین خطوط در بین کلانشهرهای کشور است.

محمد صادق پشمینه آذر با تشریح کلیات مسیرها و مشخصات خطوط مترو تبریز تشریح کرد: خط یک مترو تبریز به طول 2/17 کیلومتر با 18 ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز واز طریق بلوار شهید باکری و29بهمن، خیابان امام خمینی، چهارراه محققی، باغ گلستان و خیابان خیام به کوی لاله ختم می شود.حدود 8کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی شده و با دو دستگاه حفارTBMدر عمق حدود 14ـ25 متریکف تونل در حال حفاری می باشد.

وی ادامه داد: خط دو مترو تبریز نیزبه طول حدود 4/22 کیلومتر شامل 20 ایستگاه از محدوده زمین های قراملک(کارخانه کود آلی) شروع شده، از طریق خیابان وحدت ومیدان قراملک(اولین ایستگاه) وپس از عبور از زیر خیابان آخونی ،خیابان قدس ،چها راه محققی، میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده وتا میدان شهید فهمیده امتداد یافته و در ادامه مسیر در نهایت در نمایشگاه بین المللی تبریز خاتمه می یابد.

وی با اشاره به اینکه خط 2 تا کنون 10 درصد پیشرفت داشته است، گفت: طبق برنامه 7 ساله و تبصره 62برای خط 2 اگر بحث ارزی ، فاینایس و تامین اعتبار بالغ بر 2500 میلیارد تومان اعتبارپروژه حل شود، این خط طی زمان 7 ساله ( بدون تعصیل) به پایان خواهد رسید.

وی با تشریح مسیر هایخط 3 و 4 و 5 مترو تبریز ادامه داد: خط سه مترو تبریزبه طول حدود 15 کیلومتر وشامل 14 ایستگاه از فرودگاه بین المللی تبریز آغاز وبا عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا وخیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوسهای بین شهری تبریزجنب بزرگراه شهید کسائی ختم می شود، خط چهارمترو نیز به طول 4/15 کیلومتر شامل 18 ایستگاه از میدان آذربایجان آغاز و پس از عبور از میدان جهاد (نصف راه)، در مسیر آزادی(کمربندی) از چهارراه آبرسان و چهارراه عباسی عبور کرده و به انتهای خیابان شهید رجایی ختم می شود، و در نهایت خط 5 و یا خط حومه متروتبریز سهند نیز در محل ایستگاه 18 با خط یک دارای ایستگاه مشترک بوده وبا عبور از مقابل کارخانه تراکتور سازی به سمت شهر جدید سهند ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریزفروش 200 میلیارد توماناوراق مشارکت طی 3 ماه آخر سال 93 از اقدامات موثر جهت تامین اعتبار تکمیل پروژهمترو تبریزدانست و افزود: جهت تکمیل پروژه مترو تبریز ازشرکت ها و سرمایه گذاران کشورهای ترکیه، چین،آلمان و کرواسی نیز استفاده خواهد شد.

وی یادآور شد: خط 1 مترو تبریز با 36 ست با اعتبارات دولتی و بخش خصوصی داخلی تکمیل خواهد شد و خط 2 با 52 ست ، پروژه خط 3 با 35 ست به صورت کامل و بدون اعتبارات داخلی توسط شرکت ترکیه،خط 4 به صورت کامل و بدون اعتبارات داخلی توسط شرکت آلمانی وچینی و کراواسی که واگن ها آن از این کشور تهیه خواهد شد، تکمیل خواهد شد، در کل پروژه خط 3 و 4 توسط این شرکت ها( ترکیه، چین، آلمان و کراواسی) در صورت تایید و تضمین قردادها توسط دولت تکمیل خواهد شد و طی برنامه ها و زمانبندی ارائه شده برای پروژه ها به بهره برداری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین علل تاخیر افتتاح خصوط و فاز های مترو تبریز مشکلات مالی و کمبود اعتبارات لازم و برخی بروکراسی های اداری و بانکی است، گفت: بر اساس برنامه زمانبندی اولیه، تاکنون می بایست کلیه عملیات اجرایی خط یک متروی تبریز به اتمام رسیده باشد و خط مذکور مورد بهره برداری کامل قرار می گرفت که این امر بدلیل عدم تامین مالی پروژه در سنوات گذشته، محقق نگردید که هم‌اکنون هزینه‌ی احداث هر یک کیلومتر مسیر مترو، 1500 میلیارد ریال می باشد، در حالی که در زمان آغاز پروژه‌ی متروی تبریز، هر کیلومتر از این پروژه با 160 میلیارد ریال قابل اجرا بود.

محمد صادق پشمینه آذر تاکیدکرد: عدم تامین مالی در سنوات گذشته و کمبود اعتبارات لازمو نبود بانک های حامل منجر تاخیر چندین ساله اجرا و افتتاح خطوط و فازهای مترو تبریز شده است که البته با مساعدت های استاندار محترم و برخی مسئولین تلاش می شود با ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاران بیشتر در تکمیل و افتتاح سریعتر خطوط مترو تبریز گامی مهم و سریع در کاهش ترافیک و مشکلات حمل و نقل عمومی شهر برداشته شود.

وی خاطر نشان کرد: شاید راه‌اندازی فازهای اول این پروژه در مقطع کنونی تاثیر قابل توجهی در ترافیک شهر تبریز نداشته باشد اما قطعا با راه‌اندازی کامل آن گره ترافیک این شهر تا حد زیادی گشوده می‌شود.

یادآور می شوم: طبق گفته مسئولین مترو تبریز در صورت تکمیل واگن های فاز 1 خط یک متروتبریز با توجه به تکمیل پروژه به زودی راه اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.