علت بوی بد دهان چیست؟

دندان‌ها، لثه‌ها، زبان و لوزالمعده 90درصد از دلایل بوی بد دهان را تشکیل می‌دهند.

عمرانی، متخصص گوش و حلق بینی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: در 90درصد موارد بوی بد دهان از خود دهان نشات می‌گیرد.بوی بد دهان یک بیماری آشکار نبوده، اما نشانه‌ای از بیماری‌هاست که از پیامد آن کاهش پیوند‌های خانوادگی و اجتماعی فرد و در نتیجه بروز‌ آسیب‌های اجتماعی است.

این متخصص با اشاره به عوامل موثر در بوی بد دهان تصریح کرد: دندان‌ها، لثه‌ها، زبان به ویژه پشت آن و لوزالمعده در بروز بوی بد دهان مواثرند.

وی گفت: پلاک‌های کنار دندان‌ها منجر به پوسیدگی و رشد باکتری‌های دهانی می‌شوند چون این باکتری‌ها بی‌هوازی هستند و بوی بد تولید می‌کنند، می‌توانند یکی از مهم‌ترین عوامل بوی بد دهان باشد.

عمرانی در ادامه عنوان کرد: در برخی افراد پرزهای پشت زبان بلند است به طوری که باعث ماندن خوراکی‌ها در پشت زبان می شوند.تجمع باقیمانده خوراکی‌ها می تواند فرصت مناسبی باشد تا باکتریهای دهان با تجزیه مواد غذایی بوی بد تولید کنند.

عمرانی خاطر نشان کرد: لوزه‌های کامی بافتی دفاعی هستند که چین و شکنج‌هایی دارند که در لوزه‌های برخی افراد باکتری‌ها و مخاط فرو ریخته‌ای زندگی می کنند و می توانند خوراکی‌ها را تجزیه و به قطعات کوچک تند بویی تبدیل کرده و سبب بوی بد دهان شوند.

این متخصص اظهار داشت: در 10 درصد از موارد نیز بوی بد دهان می‌تواند ناشی از  بیماری‌هایی چون سینوزیت، ترش کردن و دیورتیکول در مری باشند.

عمرانی گفت: اندیشمند‌انه است که درصورت مشاهده بوی بد دهان به پزشک مراجعه شود تا از پیشرفت آن جلوگیری شود.

بنابراین گزارش، دخانیات می‌تواند این معضل را تشدید و حتی عاملی برای ایجاد آن باشد.




انتهای پیام/

برچسب ها: بوی دهان ، زبان ، لثه ، خلق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار