پیشگیری مهم ترین مبحث اجرایی طرح تحول سلامت دهان و دندان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،حميد صمدزاده در همايشي به مناسبت روز دندانپزشك با اشاره به رونمایی از طرح تحول سلامت دهان و دندان در سال جاري افزود: یکی از برنامه‌های این طرح، ارائه خدمات پيشگيري و درمان مرحله به مرحله به صورت فعال و به گروه‌های سني زير 14 سال و نيز زنان باردار است.

وي با اشاره به وجود 28 هزار دندانپزشك کشور، ادامه داد: با توجه به اينكه هرم نيروي انساني كشور از پايين به بالا تعداد كمتري را شامل مي‌شود.

رییس اداره سلامت دهان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اقدامات خوبی در این سطح انجام شده به گونه ای که سال گذشته سه هزار میلیارد ریال علاوه بر بودجه مصوب طرح تحول سلامت به این طرح اختصاص یافته است.

وی افزود: بسیاری از خدمات پیشگیری ثانویه نظیر کشیدن دندان و ترمیم آن تحت پوشش خدمات بیمه پایه قرار گرفته است.
وی گفت: با در نظر گرفتن اين موضوع كه در گذشته، 45 درصد از پرداخت‌هاي جيب مردم در خصوص خدمات سرپايي، مربوط به دندانپزشكي بوده است كه با شروع اين برنامه‌ها توانسته‌ايم پرداخت از جيب مردم را كاهش دهيم.

صمدزاده اظهار داشت: در بحث بهداشت به خصوص در مدارس گام موثري برداشته‌ایم که در این بین گروه‌هاي هدف شناسايي شده‌اند با توجه به اینکه در كشور حدود هفت ميليون مدرسه ابتدايي وجود دارد كه 160 هزار ابتدايي در آن به تحصيل مي‌پردازند و از اين تعداد، بخش قابل توجهی مربوط به بخش روستايي و خدمات قابل توجه‌اي به اين بخش اختصاص داده شده است.

وی گفت: در فاصله سنی بین 35 تا 45 سالگی هر ایرانی به طور متوسط شش دندان کشیده شده دارد و این عدد، رقم بسیار بالایی است.
مشاور معاون بهداشتی وزير بهداشت افزود: بالاترین نرخ پوسیدگی دندان تا سن 18 سالگی است و بعد از آن روند پوسیدگی دندان کاهش می یابد لذا بهتر است که بر پوسیدگی دندانها تا 18 سالگی کنترل بیشتری اعمال شود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.