اگر به دنبال قدیمی ترین مجموعه تاریخی در ایران هستید باید سری به شهرستان سروستان در فارس بزنید. کاخ سروستان که یکی از جاذبه های مهم گردشگری استان فارس محسوب می شود در واقع قدیمی ترین گنبد از جنس آجر است که در ایران از باستان تا کنون برجای مانده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اگر به دنبال قدیمی ترین مجموعه تاریخی در ایران هستید باید سری به شهرستان سروستان در فارس بزنید. کاخ سروستان که یکی از جاذبه های مهم و گردشگری ایران و فارس محسوب می شود در واقع قدیمی ترین گنبد از جنس آجر است که در ایران از باستان تا کنون برجای مانده است.
 
زمان ساخت این گنبد را به زمام بهرام گور ساسانی منتسب کرده اند. این کاخ در شهرستان سروسستان قرار دارد. کسانی که قصد بازدید از آن را دارند باید فاصله ۹ کیلومتر از شهر سروستان را به جنوب طی کنند. در مسیر به روستای نظر آباد برخورد خواهید کرد که در یک دشت وسیع این کاخ به چشم خواهد خود.

جنس کاخ سروستان از سنگ و گچ گزارش شده است.این بنا که به عنوان یک بنای مقدس شناخته می شده است، از باشکوه ترین و مجلل ترین بناهای عهد ساسانیان است. ضلع شرقی این بنا یک ایوان بزرگ دارد که در کنار دو ایوان کوچک بسیار زیباست. البته برای دیدن ایوان ها باید به ضلع شرقی کاخ بروید.

ایوان بزرگ و اصلی هم به حیاط کاخ راه دارد و هم به تالار مرکزی مرتبط می شود. در دو سمت ایوان اصلی و بزرگ دو تالار بزرگ با گنبد بزرگی قرار دارد که مرتفع است. گچ بری های این مکان بسیار زیبا هستند و نشان از هنرمندی افرادی دارد که در این تالارها کار می کرده اند.
می توان گفت از نظر معماری این بنا نسبت به سایر کاخ های این عصر، پیچیده تر و فنی تر بوده است.

طبق آخرین گزارشات باستان شناسی این کاخ بزرگ حدود سی هکتار وسعت داشته که به میزانی که اکنون مشاهده می کنید از آن باقی مانده است.





انتهای پیام/
منبع:agencytravel.ir
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار