مکان‌های تاریخی ایران/

معرفی پل کشکان خرم آباد + تصاویر

پل کشکان در 40 کیلومتری کوهدشت در استان لرستان قرار دارد که دارای ۲۸۵ متر طول است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، وقتی اسم پل های دیدنی را می شنوید، فورا به یاد سی و سه پل در اصفهان می افتید، اما اگر کمی تحقیق کنید متوجه می شوید که در ایران هم پل های دیدنی بسیاری هستند که البته با صفا ترین آن ها از نظر موقعیت سی و سه پل است که توانسته برای همیشه در ذهن شما بماند. اما در میان پل های برتر در ایران، که قدمت تاریخی دارند می توان پل کشکان را هم نام برد که در خرم آباد، ساخته شده است و سال هاست استوار است.

برای رسیدن به این پل باید به ۴۰ کیلومتری کوهدشت در این استان بروید و سعی کنید روستای پاپل را پیدا کنید. بدین صورت به راحتی می توانید این پل و محوطه سر سبز اطراف آن را بیابید. تاریخ می گوید که به این پل کژکی می گفته اند، که البته شاید به زبان محلی کشکان باشد.

در دره ای که این پل قرار دارد، سه پل دیگر نیز مشاهده شده که نشان می دهد این معابر برای ساکنین این محل بسیار مهم بوده است. اگر به دنبال آب چشمه می گردید به انتهای غرب پل بروید و از دوازده چشمه بسیار زیبا و بزرگ و البته یک چشمه کوچکش، دیدن کنید.

مواد بکار رفته در این بنا، سنگ تراشیده شده، اضافه ملات و گچ و آجر است که بنا را زیبا و هنرمندانه بالا آورده اند. به دلیل اینکه فاصله بین ستون ها زیاد بوده است، به هنرمندی تمام مابین هر ستون مثل حجره ای ساخته شده که از آن استفاده زیادی می شده است.

در آن زمان برای رفع رطوبت از سوراخ هایی در پایه پل استفاده کرده اند که علت استحکام آن تا این زمان همین می تواند باشد.

طول پل هم اکنون بسیار زیاد است و تنها می توان گفت بین دو ستون آن آب رد می شود، که شاید از دیر باز هم کل این پل روی آب قرار نداشته است.

این پل به تنهایی دارای ۲۸۵ متر است که معلوم است ساختن آن بسیار مدت زیادی طول کشیده است اما اگر بخواهیم اندازه پل را به احتساب، بقیه دنباله پل حساب کنیم، چیزی حدود ۳۴۰ متر، خواهد شد.

هم اکنون بیشتر قسمت های پل موجود است اما برخی بخش های پل تخریب شده است.




انتهای پیام/

منبع:agencytravel.ir
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار