کوثری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

وابستگی منافع آمریکا به اسرائیل، نتایج مذاکرات را دور از دسترس کرده است/ توافق نهایی، تضمین برداشتن تحریم‌ها

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ باید معطوف به ضمانت برداشتن تحریم‌ها باشد.

وابستگی منافع آمریکا به اسرائیل، نتایج مذاکرات را دور از دسترس کرده است/ توافق نهایی، تضمین برداشتن تحریم‌هامحمد اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در خانه ملت، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به ارزیابی خود از روند فعلی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ پرداخت و اظهار داشت: مبحث مذاکرات با شدت و حدت خاصی در جریان است، اما به علت عدم تمایل آمریکا و سه کشور اروپایی باید گفت که این مذاکرات در برخی موارد آنچنان که باید و شاید به نتایج مطلوبی دست پیدا نکرده است.  
 
وابستگی منافع آمریکا به اسرائیل، نتایج مذاکرات را دور از دسترس کرده است 

وی درباره دلایل عدم نتایج مطلوب در مذاکرات هسته‌ای افزود: دلایل این موضوع به تحت تأثیر قرار گرفتن آمریکا از فرامین رژیم صهیونیستی برمی‌گردد، چرا که این کشور تابع محض رژیم اشغالگر صهیونیستی بوده است.  
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس متذکر شد: بی‌شک وابستگی منافع آمریکا به اسرائیل، نتایج مذاکرات را دور از دسترس کرده است و به نظر می‌رسد در سایه چنین شرایطی به نتیجه‌ نخواهد رسید.
 
توافق نهایی، تضمین برداشتن تحریم‌ها 

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا سمت و سوی مذاکرات در خارج کردن ابزار تحریم‌ها از دست ۱+۵ است، گفت: ۱+۵ تنها به دنبال امتیاز گرفتن از ایران است.  
 
وی با بیان اینکه ایران همواره سیاست‌های کلان خود را از طریق مقام معظم رهبری برای تیم مذاکره‌کننده تبیین کرده است، افزود: قطعآ ملت نیز همواره همراه با خواسته مقام معظم رهبری، به دنبال عزت و یک مرحله‌ای بودن مذاکرات و برداشتن یکجای تحریم‌ها است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در ادامه متذکر شد: طرف غربی اگر بخواهد با در نظر گرفتن واقعیات در مسیر مذاکرات گام بردارد، قطعا باید تحریم‌ها علیه ایران را یکجا و تضمین شده و نه در حد حرف، بردارد در غیر این صورت توافقی شکل نخواهد گرفت.  
 

طرف غربی به دنبال برد یکطرفه است

کوثری در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه مقوله «برد_برد» که همواره نکته کلیدی در مذاکرات بوده، در حال حاضر چه وضعیتی بر آن حاکم است، بیان داشت: «برد_برد» یک عبارت سیاسی و دیپلماتیک است.  
 
وی افزود: بی‌شک طرف غربی همواره مفهوم «برد_ برد» را تنها برای خود خواسته و تنها برد را یکطرفه ارزیابی می‌کند و برای طرف دیگر احترامی قائل نیست.  
 
کوثری در پایان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه رفتار ۱+۵ بعد از توافق احتمالی چگونه خواهد بود و چه صفحه یا صفحاتی برای استمرار صف‌آرایی ۱+۵ در مقابل ایران باز است، متذکر شد: منهای چین و روسیه، سه کشور اروپایی و آمریکا حتی پس از توافق نیز قطعآ به‌‌‌ همان اقدامات گذشته خود پایبند هستند و شاید بعد از توافق فقط ارتباط تجاری با ماداشته باشند، اما در ‌‌‌نهایت چون بحث ما با آمریکا بحث ریشه‌ای بوده و انقلاب اسلامی زیاده‌گویی استکبار را نمی‌پذیرد، به نظر می‌رسد تنش‌ها همچنان ادامه داشته باشد.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار