بازی‌های بومی و محلی استان مازندران

بازی‌های بومی و محلی از فرهنگ آن منطقه نشأت میگیرد که هر کدام از این بازی‌ها در زمانهای گوناگون مورد استفاده عموم مردم قرار میگیرند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، استان مازندران با توجه به شرایط  آب و هوایی که دارد، از بازیهای بومی و محلی متنوعی برخوردار است که در این بخش به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم.

کشتی لوچو: کشتی لوچو از کشتیهای محلی استان مازندران است و یکی از محبوبترین کشتی‌ها در میان مردم مازندران به شمار می‌آید.

این کشتی در گذشته در مراسم عروسی اجرا میشد اما امروزه در برخی از نقاط استان این کشتی همه ساله در تابستان هنگام فراغت کار روستائیان انجام می‌شود.

در سایر ایام همچون اعیاد مذهبی و ملی نیز مسابقات کشتی لوچو برگزار میشود و جایزه این مسابقه یک رأس گاو است که توسط اهالی خریداری و به برنده مسابقه تقدیم می‌شود.

برای مسابقه دو نفر از کشتی گیران با تجربه به عنوان داور انتخاب میشوند و شرایط کشتی لوچو به این قرار است که هر گونه ضربه زدن به بدن یا سر حریف، گرفتن انگشت دست، ضربه زدن به کتف و گرفتن گوش خطا محسوب می‌شود.

کشتی گیری که بتواند هنگام برگزاری مسابقه تمام حریفان را شکست دهد برنده مسابقه است.
همچنین در طول برگزاری مسابقه ساز و دهل نیز نواخته میشود تا شور و هیجان بیشتری به مسابقه بدهد.

آغوزکا یا گردو بازی: بازیکنان گردوها را دو به دو روی یکدیگر چیده و هر یک  به نوبت با گردویی به نام کل یا تیره (گردوی بزرگتر) به گردوها می‌زنند.

اگر نفر اول به گردوها زد و آنها را انداخت برنده محسوب میشود و بقیه بازیکنان باید به تیره او بزنند، هر کس موفق شود به تیره نفر اول بزند صاحب همه گردوها میشود و در غیر این صورت نفر اول برنده میشود و همه گردوها را جمع می‌کند.

چلیک مارکا: بازیکنان در این بازی به دو گروه تقسیم می‌شوند. برای بازی دو تکه چوب یا چلیک و چوب بزرگ یا مارکا نیاز است.

ابتدا گروه اول چوب کوچک را روی گودالی قرار می‌دهند، سپس با چوب بزرگ به زیر چوب کوچک می‌زنند و آن را به سمت بالا پرتاب میکنند.‌

چوب هر یک از بازیکنان که مسافت بیشتری را طی کند آن گروه برنده می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: بازی ، بومی ، محلی ، استان ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار