قزوین؛

آب انبار سردار بزرگ، بزرگترین آب انبار تک گنبدی ایران

آب انبارسرداربزرگ، بزرگترین آب انبارتک گنبدی ایران است که در سال 1227 هجری قمری با پلان مربع شکل ساخته شده است و بانی ساخت آن محمد حسن خان و محمد حسین خان سردارازعمرای فتحعلی شاه قاجار بودند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛زهرا امیر آبادی کارشناس بناهای تاریخی میراث فرهنگی قزوین گفت: این دو برادر به نام سردار زرگ و کوچک بناهای عام المنفعه زیادی در استان قزوین تاسیس کردند که از دیگر بناها میتوان به آب انبارسردارکوچک و مسجد-مدرسه سردار اشاره کرد.

آب انبارسردار بزرگ در محلهی راه ری که یکی از کم آبترین محله های قزوین بوده واقع شده است.

درب ورودی میراب آب انبار سردار در طرفین دریچهی ورودی آب دارای تیرچوبی بوده که به کمک طناب و چرخ چاه وارد مخزن میشدند.

وی افزود: آب انبارها بطورکلی ازآب قناتها تامین میشده است و سه قنات خمارتاش، خیابان، کیفوری یا طیفوری مخزن آب انبار سردار بزرگ را تامین میکرده است.

امیرآبادی تاکید کرد: برداشت آب توسط مردم از پله های راهشیر صورت میگرفته است که دارای 50 پله بوده که برای دسترسی به این مکان باید از این پلهها استفاده میشد که هم اکنون نیز 47 پله باقیمانده است.

وی افزود: آب انبارمسجد جامع در سال 1093 هجری قمری در دوره‎ی شاه سلیمان صفوی و توسط شخصی به نام علیخان ساخته شده كه دارای پلان مستطیل شکل است.

امیرآبادی یادآور شد: به دلیل اینکه این آب انبار در مجاورت خیابان سپه که قبلا خیابان نام داشت به این آب انبار "خیابان" هم میگفتند.

وی اضافه کرد: آب اين آبانبار از قنات خُمار تاش تامين ميشده و آبگیری از این آب انبار به دلیل اینکه دریک محلهی پر ازدحام ساخته شده به سرعت صورت میگرفته است.

این کارشناس به یکی دیگر از نامهای این آب انبار كه چهل پله نام دارد، اشاره کرد و دلیل این نامگذاری را وجود 40 پله در راهشیر مخزن این آب انبار دانست وگفت: هم اکنون 2 تا 3 پله از آن تعداد کم شده.

 انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.