رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه سیاست داخلی از سیاست خارجی مشکل‌تر است، گفت: خط کشی‌های موجود سیاسی و قومی را قبول ندارم.

روابط خود با جهان را بر اساس منافع ملت تنظیم می‌کنیمبه گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه این موفقیت‌ها ثمره حماسه بزرگ سیاسی ملت ایران در 24 خرداد ماه است، گفت: ما به حول و قوه الهی از منافع ملت دفاع خواهیم کرد و به عنوان سربازان خط مقدم از این کشور و منافع ملی حراست می‌کنیم و روابط خود را با جهان بر اساس منافع ملت تنظیم خواهیم کرد. 
 
روحانی گفت: ما مصمم به هجرتیم؛ هجرت از شرایطی که در شأن ملت بزرگ ایران نیست به شرایطی مطلوب ملت ایران. 
 
وی با تأکید بر ضرورت آبادانی استان خوزستان، گفت: استان خوزستان استانی است که هر چقدر در آنجا تلاش و سرمایه‌گذاری انجام دهیم کم است. اولین قدمی که دولت قبل از این سفر بحث‌هایش را انجام داده است که توسعه کشاورزی استان خوزستان است. 
 
قول می‌دهم 550 هزار هکتار اراضی خوزستان زیر کشت برود 
 
رئیس‌جمهور گفت: ما برای آماده کردن 550 هزار هکتار سرزمین استان خوزستان که زیر کشت قرار گیرد، نیازمند 1500 هزار میلیارد تومان هستیم که برای این رقم دولت پیش‌بینی‌‌های لازم را انجام داده است. 
 
روحانی افزود: ما از طریق صندوق توسعه در طول سه سال آینده، انشاءالله همه این زمین‌ها را آماده کشت خواهیم کرد و این کار بسیار بزرگی که باید در این استان انجام شود. 
 
وی تصریح کرد: در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان که حدود 17 سال قبل انجام شد، این برنامه مورد تأکید قرار گرفته و گام‌هایی نیز در این زمینه برداشته اما این قدم‌ها باید تکمیل شود. 
 
روحانی گفت: امروز رئیس‌جمهور به شما قول می‌دهد که همه توان دولت را برای اجرای این پروژه بزرگ و عظیم استان به کار گیرد. 
 
رئیس‌جمهور موضوع بعدی سخنانش را به احیاء کارون اختصاص داد و گفت:‌کارون رودخانه زیبایی‌ها و شریان حیات خوزستان است. 
 
پروژه‌های غیر آشامیدنی کارون متوقف می‌شود 
 
روحانی افزود: شورایعالی آب در دولت یازدهم تصمیم گرفت برای احیای کارون از سرشاخه‌های این رودخانه جز برای آب آشامیدنی هیچ اقدام دیگری صورت نخواهد گرفت. 
 

 وی تصریح کرد: هر طرح و پروژه دیگری اگر قبلا در خصوص کارون طراحی و برنامه‌ریزی شده، بدانید آن برنامه متوقف خواهد شد، برای احیای کارون باید از پسماندها و فاضلاب‌هایی که متأسفانه به این رودخانه می‌ریزد، جلوگیری شود. 
 
روحانی افزود: برای این کار طرحی که برای تسویه شهر اهواز در نظر گرفته شده، به سرعت پیگیری خواهد شد، ما این موضوع را در دولت مورد بررسی قرار داده‌ایم و طرح تکمیل این پروژه را با دادن سرعت لازم در زمانی کوتاه به اتمام خواهیم رساند؛ البته پروژه حل مسئله فاضلات در شهرهای دیگر استان هم در دستور کار قرار دارد.
 
آب آشامیدنی اهواز از هفته آینده وصل می‌شود 
 
رئیس‌جمهور موضوع مهم دیگر استان خوزستان را «مسئله آب» برای شهرهای مختلف به ویژه اهواز، خرمشهر و آبادان عنوان و اعلام کرد: آب آشامیدنی اهواز انشاءالله هفته آینده وصل خواهد شد. 
 
روحانی افزود: برای خرمشهر و آبادان به عنوان سمبل مقاومت استان در دوران دفاع مقدس تلاش و پیگیری ویژه خواهیم داشت تا در زمانی کوتاه، آنها هم به ثمر نهایی برسند. 
 
پیگیری متروی اهواز و تکمیل آزادراه بندر امام - تهران 
 
رئیس‌جمهور اعلام کرد که طرح‌‌های دیگری نیز همچون قطار شهری در اهواز و تکمیل آزادراه بندر امام و تهران در دست پیگیری است. 
 
رئیس‌جمهور در خصوص طرح‌های مربوط به آبادانی خرمشهر و آبادان، توضیح داد: برای آبادانی این دو شهر دو طرح مورد نظر است که یکی پاکسازی و لایروبی اروند است. 
 
روحانی افزود: این کار باید با توافق دولت عراق انجام شود که برای این کار در جریان سفر نخست‌وزیر عراق به تهران مفصل با وی صحبت کردم و به او گفتم باید آبادان و خرمشهر و اروند و بصره آباد شوند که راهش پاکسازی و لایروبی اروند است. 
 
رئیس‌جمهور گفت: توافق کلی در این زمینه با دولت عراق صورت گرفته و هیأتی نیز به بغداد سفر کرد و هم‌اکنون هم هیأتی از عراق در تهران به سر می‌برد و ما این مسیر را ادامه می‌دهیم تا اروند به صورتی درآید که علاوه بر کشتیرانی و آبادانی بتواند بخشی از معضل بیکاری را رفع کند. 
 
روحانی تصریح کرد: از موضوعات مهم دیگر استان خوزستان منطقه آزاد است که باید بگویم شرایط امروز منطقه آزاد اروند مناسب نیست. 
 
وی تصریح کرد: دولت مصمم است کل آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام کند که همه این نکاتی که گفتم، موجب حرکت و شکوفایی در استان خوزستان خواهد شد. 
 
خط کشی‌های موجود سیاسی را قبول ندارم/ به وعده‌های انتخاباتی پایبندم 
 
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه سیاست داخلی از سیاست خارجی مشکل‌تر است اظهار داشت: خط کشی‌های موجود سیاسی و قومی را قبول ندارم. 
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر امروز در دیدار با نخبگان، فرهیختگان و دانشگاهیان این استان اظهار داشت: مقصود ما از کلمه نخبه فقط آنهایی نیست که سمت علمی و مدرک علمی دارند و یا شغل و منصب سیاسی یا اجتماعی دارند. بلکه همه صاحبان فکر و اندیشه و تجربه، نخبگان این جامعه هستند.


رئیس‌جمهور تصریح کرد: نخبه کسی است که قدرت تحلیل و تدوین نظرات و مطالبات به حق جامعه را دارد؛ هفته‌ها پیش وقتی تصمیم داشتیم دیدار استانی را آغاز کنیم به فاصله چند جلسه دوستان و همکاران ما به خوزستان رسیدند و بلافاصله مسائل استان بررسی شد و قبلا نیز در مجمع نمایندگان هر کدام در حوزه انتخابیه خود نیازمندی‌های مردم را بیان کردند که در دست پیگیری است اما اولویت‌بندی بسیار مهم است. 
 
وی تأکید کرد: نخبگان می‌توانند بهترین واسطه بین مردم و دولتمردان باشند و قدرت تجمیع از توانمندی‌های نخبگان جامعه است، ضمن اینکه این اقدام می‌توانند با مردم نیز سخن بگویند و حرف بزنند و اینجاست که جایگاه تشکل‌های صنفی مشخص می‌شود. 
 
تأکید بر شکل‌گیری تشکل‌های صنفی تخصصی 
 
وی اضافه کرد: ما همواره گفته‌‌ایم تشکل‌های صنفی و تخصصی می‌توانند بهترین یاری دهنده دولت باشند؛ یکی از فشارهایی که جامعه را از لحاظ روحی متشنج کرده و دولتمردان را به ناروا به مسیر نادرست می‌برد فشار مطالبات است؛ فعلا نمی‌خواهم در این جلسه از هیچ نهادی نقد کنم. اما گاهی فشار در دستگاه‌های مختلف مربوط به این پروژه و آن پروژه که کلنگ بخورد ما را به اینجا می‌رساند که امروز برای تکمیل پروژه‌های مصوب و پروژه‌هایی که تا حدی شروع شده‌اند 400 هزار میلیارد تومان نیاز است. 
 
نخبگان باید منتقد دولت باشند 
 
وی اضافه کرد: نخبگان باید منتقد دولت و جامعه باشند. از انتقاد نهراسیم هیچ کس در این کشور نمی‌تواند ادعا کند نظرات و برنامه‌هایش هیچ نقشی ندارد. همه دچار خطا و اشتباهیم خرد جمعی می‌تواند ما را نجات دهد. 
 
روحانی ادامه داد: همه دست به دست هم بدهیم و نخبگان می‌توانند مُبَیِّن باشند و دولت موظف است با نخبگان در تماس باشد و از آنها بهره جوید. اگر نخبگان بودند و انتقاد آزاد بود امروز مشکلی به نام سد دشمن گتوند بود! در دولت به مسئولان دستور می‌دهم مسئله گتوند را به دقت مورد بررسی قرار دهند. 
 
وی تأکید کرد: مردم باید بدانند صاحب این کشور مردم هستند ما باید گزارش کار را به شما بدهیم. قاضی در برابر اقدامات ما وجدان عمومی ملت ایران است؛ باید از کارآزموده‌ها و افراد با تجربه مخصوصا در مسائل استانی و محلی استفاده کنیم. 
 
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اقدامات لازم را برای احیای کارون انجام داده‌‌ایم، اظهار داشت: در سال 93 مسئله فاضلاب هم در شهر اهواز حل می شود. 
 
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه خط‌کشی‌های موجود سیاسی و قومی را قبول ندارم، یادآور شد: سیاست داخلی از سیاست خارجی سخت‌تر است من به هر چه قول داده‌ام پایبندم. 
 
روحانی با تأکید بر اینکه برای مسیر آزادراه بندر امام به تهران نیز 120 کیلومتر باقی مانده است که در حال تکمیل است؛ گفت:در جلسه دولت و در شورای امنیت ملی نیز موضوع منطقه آزاد خرمشهر و آستان بررسی شد و از نظر ما این دو شهر منطقه‌ای آزاد است. 
 
وی با تأکید بر اینکه اقدامات لازم را برای احیای کارون انجام داده‌ایم، یادآور شد: درباره سرشاخه‌های این رودخانه شورایعالی آب اقدامات آن را انجام داده و آبی که از سرشاخه‌ها استفاده می‌شود برای آشامیدن استان‌های دیگر خواهد بود. 
 
روحانی همچنین درباره آب شرب استان خوزستان، گفت: ما دلمان می‌خواست اگر بشود این هفته آب به اهواز برسد انشاءالله هفته بعد آب متصل خواهد شد و مردم از آب باکیفیت استفاده می‌کنند. 
 
حرف‌های "اتمی" روحانی در دیدار با علما 
 
رئیس‌جمهور گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری هم فتوای صریح دادند ایران دنبال ساخت و نگهداری بمب هسته‌ای نیست و کشوری که دنبال بمب است مخفیانه کار می‌کند نه اینکه مذاکره کند. 
 
دنبال بمب بودیم، مذاکره نمی‌کردیم 
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی که در آخرین برنامه اولین روز نخستین سفر استانی دولت در جمع علما، فضلا و طلاب خوزستانی سخن می‌گفت، با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در خصوص حرمت استفاده از بمب هسته‌ای اظهار داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری هم فتوای صریح دادند ایران دنبال ساخت و نگهداری بمب هسته‌ای نیست و کشوری که دنبال بمب است مخفیانه کار می‌کند نه اینکه مذاکره کند. 
 
فناوری هسته‌ای را ادامه می‌دهیم 
 
روحانی باتاکید بر اینکه این دولت دنبال فناوری هسته‌ای است تصریح کرد: فناوری هسته‌ای را ادامه می‌دهیم، اما به دنبال بمب نیستیم. 
 
وی با اشاره به اینکه دولت به این اصل در عمل معتقد است که تعیین سیاست‌های کلی نظام بر عهده مقام معظم رهبری است، گفت: عظمت رهبری عظمت ایران است؛ ما یک رهبر و یک قانون اساسی داریم؛ منافع و مصالح ملی مال همه است و همه باید زیر خیمه اسلام و ولایت و قانون اساسی کنار هم قرار بگیریم. 
 
روحانی ادامه داد: اینکه بگوییم ایران هسته‌ای شد، درست نیست، چرا که در نیا معنای آن به دنیال بمب بودن است و باید بگوییم به دنبال سوخت نیروگاه‌ها هستیم، مردم با اینکه بزرگان صالح دیگری در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بودند به بنده رای دادند و  به نظر من آنها با رایشان گفتند که ما اسلام با اعتدال را می‌خواهیم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار