گیاهان دارویی؛

اردبیل پتانسیل بالایی در کشت گیاهان دارویی در کشور دارد

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: استان اردبیل با دارا بودن ظرفیت‌های غنی در حوزه کشاورزی و گیاهان داروئی است پتانسیل بالایی در کشت گیاهان دارویی در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ رامز نصیری گفت: یکی از مزایای استان اردبیل نسبت به سایر استان ها دارا بودن ظرفیت‌های غنی در حوزه کشاورزی و گیاهان داروئی است که تا کنون 600 گونه گیاهی داروئی در استان اردبیل شناسایی شده که معتقدیم گونه های بسیاری نیز ناشناخته مانده‌اند.

وی افزود: در زمینه گیاهان داروئی لازم به ذکر است که در سال 2014 بنا بر آمار منتشر شده توسط سازمان جهانی حدود 100 میلیارد دلار گیاهان داروئی در تجارت جهانی سهم داشته‌اند که سهم ایران از این تجارت فقط 6 درصد بوده است.

نصیری خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم از گیاهان داروئی برای تولید مواد مورد نیاز برای داروهای بیماران شیمی درمانی و برخی بیماری‌ها که در استان اردبیل شدت بسیاری دارند بهره ببریم.

تولید داروهای گیاهی از فندق در جهاد دانشگاهی اردبیل

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: درباره تولید داروهای گیاهی از فندق مطالعاتی انجام داده ایم که بر همین اساس توسعه و احیای جنگل فندقلو در دستو کار قرار دارد چرا که دارویی که از فندق استخراج می شود بسیار مفید است.

نصیری افزود: پنج گونه ژنتیکی از درختان فندق در استان اردبیل شناسایی شده که در مرحله ارزیابی قرار دارند و طی 3 سال آینده با هیبرید کردن این محصولات می توانیم گونه‌های تازه‌ای از مواد دارویی گیاهی با نام و برند استان اردبیل معرفی کنیم‌.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل درباره جایگاه علوم دانش بنیان در استان اردبیل گفت:شرکت های دانش بنیان شرکت‌هایی هستند که تولیدات آن‌ها بر اساس پایه‌ها و یافته‌های علمی صورت می گیرد.

اختصاص 80هکتار زمین برای تولید گیاهان دارویی در گرمی

سیدی مدیرعامل مجتمع کشت وصنعت ودامپروری گلستان مغان بااشاره به اختصاص 80هکتار زمین برای تولید گیاهان دارویی در شهرستان گرمی بیان کرد: شهرستان گرمی به دلیل داشتن اراضی مستعد بهترین منطقه برای تولید گیاهان دارویی است.

مطالعات تولید گونه های جدید گیاهان دارویی 3سال است که در شهرستان گرمی آغاز شده وتولید گونه های گیاهان دارویی در شهرستان گرمی روبه افزایش است.

نقش گیاهان دارویی در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی استان اردبیل

مجید خدابخش استاندار اردبیل با اشاره به این‌که استان اردبیل به‌ لحاظ ویژگی‌های اقلیمی و تنوع آب و هوایی از مناطق مهم رویش گیاهان دارویی به‌ویژه شیرین بیان است، گفت: توسعه‌ی کشت و تولید گیاهان دارویی در استان نقش بسزایی در توسعه‌ی اقتصادی و اشتغالزایی استان دارد.

وی درخصوص سرمایه گذاری در بخش دارو در استان افزود: ورود بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه سرمایه‌گذاری در تولید، توزیع و پخش دارو در استان سبب می‌شود که فعالیت‌های مختلف با سرعت هرچه بیشتری ادامه یابد.

باقری داروساز و محقق گیاهان دارویی و سرپرست آزمایشگاه‌های تحقیقاتی گیاهان دارویی و آب‌های معدنی استان اردبیل هم علل ناموفق بودن ایران در کشت و توسعه گیاهان دارویی را نگاه سنتی به این موضوع می‌داند و می‌گوید دانشگاه‌ها در این خصوص برنامه مدونی ندارند.

بی شک با برنامه ریزی های دقیق، بکارگیری فارغ التحصیلان و متخصصان طب سنتی، ایجاد داروخانه‌های گیاهی، نظارت بیشتر بر عملکرد عطاری‌ها و تحقیقات ویژه در خصوص کاربردگیاهان دارویی به عنوان مواد اولیه صنعت داروسازی، تا حدود زیادی می‌توان از بروز بیماری‌ها پیشگیری کرد و ضمن کاهش عوارض و هزینه‌های درمان، وابستگی دارویی کشور را نیز کاهش داد .

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.