رویترز؛

"کری" درباره توافق هسته‌ای با ايران به عربستان سعودی اطمينان می‌دهد

رویترز گزارش داد:جان کری، وزیرخارجه آمریکا این هفته به ریاض سفر می‌کند تا به ملک سلمان پادشاه عربستان اطمینان دهد توافق هسته‌ای با ایران به نفع عربستان سعودی نیز است.

به گزارشسرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛رویترز در گزارشی به قلم ارشد محمد و آنگوس مک دووال نوشت: جان کری، وزیرخارجه آمریکا این هفته به ریاض سفر می‌کند تا به ملک سلمان پادشاه عربستان اطمینان دهد توافق هسته‌ای با ایران به نفع عربستان سعودی نیز است.

این درحالی است که عربستان سعودی به شدت نگران است این توافق منجر به تقویت حمایت ایران از منافع شیعیان در منطقه شود.

متقاعد کردن عربستان سعودی برای پذیرش هر گونه توافق هسته‌ای برای باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا مهم است زیرا وی به همکاری نزدیک با ریاض درباره سیاست‌های مختلف آمریکا در منطقه و حفظ نقش عربستان به عنوان یک نیروی تعیین کننده در بازار نفت نیاز دارد.

منتقدان اصلی تلاش آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، اسراییل و جمهوریخواهان کنگره هستند.

کری روز دوشنبه با جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مونترو دیدار کرد. این دیدار آغاز نشست های دو طرف طی سه روز آتی خواهد بود و دو طرف در تلاشند بتوانند ضرب الاجلی که خود درباره تعیین توافقنامه چارچوب در پایان ماه مارس تعیین کرده اند محقق کنند.

وی سپس به عربستان سعودی می رود تا پادشاه جدید عربستان را در جریان این گفتگوها قرار دهد و پس از آن طی یک هفته آتی با دیگر مسئولان حوزه خلیج فارس دیدار می کند و تلاش خواهد کرد آنها را قانع کند راه حل دیپلماتیک برای مسئله هسته ای ایران به نفع این کشورها نیز خواهد بود.

مسئولان آمریکایی هیچ تمایلی ندارند که به ترسیم استراتژی های آمریکا برای مهار نفوذ ایران در منطقه بپردازند و سابقه اقدامات آمریکا در عراق، سوریه و یمن منجر به نگرانی شدید عربستان سعودی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار